Rakúsko konečne otvára diaľnicu

Reklama:

Ľudia z blízkosti rakúsko-­slovenských hraníc si môžu na Vianoce podarovať výlet do Viedne s komfortom donedávna nemožným. Až do Viedne sa pôjde diaľnicou a na hraniciach sa nebude stáť. Bez rakúskej diaľničnej známky to však nepôjde.

19. 11. 2007

Zdroj: Tomáš Halán, SME

Zdržanie spojenia slovenskej a rakúskej diaľnice spôsobilo zlé plánovanie a výkup pozemkov

Bratislava - Na priame diaľničné prepojenie čakali dve k sebe najbližšie európske hlavné mestá od pádu železnej opony 18 rokov. Rýchlejšie spojenie tak príde len necelý mesiac predtým, ako schengenské pravidlá zrušia aj hranice medzi Bratislavou a Viedňou.

Slávnostné otvorenie 22 kilometrov diaľnice na rakúskom území absolvujú politici dnes. Tí slovenskí by sa na ňom mali cítiť komfortnejšie, celá vina za meškanie sľubovanej investície stojí na strane Viedne.

Za nové spojenie zaplatila rakúska diaľničná spoločnosť Asfinag 146 miliónov eur, späť by ich mala dostať najmä z predaja diaľničných známok, ktoré budú povinné aj pre sloven­ských motoristov. Rozhodujúcim bonusom, ktorý za to motoristi dostanú, by malo byť zrýchlenie cesty medzi metropolami Rakúska a Slovenska. „Nová diaľnica prispeje k ekonomickému rozvoju regiónov a motoristom ušetrí pri jednej jazde približne o 20 minút,“ povedala hovorkyňa Asfinagu Anita Oberholzerová.

Pätnásť rokov len sľuby

O priamom diaľničnom spojení sa začalo hovoriť už v roku 1992. Ďalších dvanásť rokov nasledovali na rakúskej i slovenskej strane iba ústne prísľuby politikov. Všetci opakovali, aké nevyhnutné je diaľnicu vybudovať. Prvý reálny krok urobilo Slovensko, ktoré diaľničnú prípojku na hraničný priechod Bratislava-Jarovce otvorilo v júli 1999.

Rakúska časť diaľnice mala byť hotová už pred troma rokmi. Vtedajší rakúsky prezident Thomas Klestil v marci 2004 priznal, že jeho krajina nesplnila sľuby, ktoré dala.

Oficiálne sa meškanie vysvetľovali spormi pri plánovaní medzi spolkovými krajinami Dolné Rakúsko a Burgenland a problémami s vlastníkmi pôdy.

Treba ďalšiu infraštruktúru

Po 12 rokoch sľubov a plánovania sa diaľnica začala stavať v roku 2004. „Je nám ľúto, že vybudovať 22-kilometrovú diaľnicu trvalo tak dlho. Ak by to bolo v skoršom termíne, ešte viac by sa posilnili vzájomné ekonomické vzťahy,“ povedal prezident Slovensko-rakúskej obchodnej komory Jozef Altenburger. Podľa neho treba pokračovať aj v ďalších projektoch, napríklad zlepšiť železničné spojenie či vybudovať most cez rieku Moravu .

Rovnaký názor má aj obchodný radca rakúskeho veľvyslanectva na Slovensku, Kon­stantin Bekos. „Z pohľadu rakúskeho hospodárstva nie je infraštruktúra ešte stále uspokojivá.“ V najbližšom období očakáva zlepšenie obchodu aj využitím prepravy po Dunaji.

Otvorenie novej diaľnice by malo pomôcť aj vzájomnému obchodu. Podľa Rakúskeho obchodného zastupiteľstva na Slovensku stúpli za prvých osem mesiacov tohto roka slovenské vývozy do Rakúska o 23 percent a rakúske dovozy na Slovensko o 18 percent. „Tieto prírastky by pri lepšej dopravnej infraštruktúre mohli byť ešte vyššie,“ povedal obchodný radca Bekos.

Odklonia najmä nákladnú dopravu

Nové diaľničné spojenie má pomôcť odkloniť kamióny z vedľajších ciest. Slovenskí motoristi budú musieť platiť rovnako ako Rakúšania.

Rakúska diaľničná spoločnosť Asfinag organizovala slávnostné otvorenie novej diaľnice už od soboty. Včera bola diaľnica otvorená pre verejnosť, ktorú pri slovensko-rakúskom hraničnom priechode čakali informácie o novej ceste, predvedenie strojov, ktoré diaľnicu stavali, či záchranného systému, ktorý má zvýšiť bezpečnosť.

Očakávajú zlepšenie

Rakúsky obchodník Helmut cestuje medzi Viedňou a Bratislavou niekoľkokrát týždenne. Podľa neho nová diaľnica skráti cestu medzi oboma hlavnými mestami minimálne o desať minút. „Je to dôležité najmä pre obyvateľov dedín, cez ktoré doteraz jazdili autá do Viedne. Nová diaľnica uľahčí život najmä im,“ hovorí Helmut.

Za prejazd po diaľnici sa bude musieť platiť. Diaľničný systém Rakúska sa spoplatňuje rovnako ako u nás formou diaľničných známok.

Najlacnejšia pre osobné autá, ktorá platí desať dní, stojí 7,60 eura (250 korún). Celoročná známka vyjde motoristu na 72,60 eura (2400 korún).

Mnohým slovenským motoristom, ktorí cestujú naozaj len do Viedne alebo sú v Rakúsku len výnimočne, sa to môže javiť ako zbytočná investícia.

Nič nie je zadarmo

Šanca, že by slovenské autá dostali výnimku, je mizivá. „Nie je v našej kompetencii o tom rozhodovať. Zatiaľ s rakúskou stranou ani nerokujeme o možnej zmene cien,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Jeho slová potvrdila aj hovorkyňa Oberholzerová. „Rakúska diaľničná spoločnosť neplánuje zaviesť nižšie, špeciálne ceny pre slovenských motoristov.“

Je teda pravdepodobné, že nová diaľnica pomôže dedinám, cez ktoré teraz smerovala doprava z Bratislavy do Viedne, zbaviť sa predovšetkým kamiónov. Pre majiteľov osobných áut, ktoré si z času na čas vyjdú na výlet do rakúskej metropoly, bude pravdepodobne výhodnejšie využívať doterajšiu starú cestu. Alebo riskovať pokutu 120 eur na mieste a až 400 eur v prípade, že rakúski dopravní policajti budú musieť pokutu vymáhať na diaľku.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...