R1 zblížila mestá aj KDH so Smerom

Reklama:

Pri strihaní pásky pred novou cestou sa spolu stretli Figeľ, Hrušovský a Fico.

28. 10. 2011

Zdroj: Daniel Vražda, sme.sk

Nitra - Bratislava - Za 97 minút dorazil poobede reportér SME z Bratislavy do Banskej Bystrice po skompletizovanej rýchlostnej ceste R1.

Nový 46-kilometrový úsek medzi Nitrou a a Tekovskými Nemcami  je aj pri mesačnom meškaní pre chýbajúcu dokumentáciu najrýchlejšie postavenou cestou a zároveň najdlhším a na celkové náklady najdrahším úsekom postaveným v rámci PPP projektov.

Rýchlocesta je dobre vybavená, s viacerými voľne sa zvažujúcimi zákrutami a prevýšeniami. Staviteľ tvrdí, že  úsek nazvaný PRIBINA má cestu skrátiť o 26 minút.

Test SME, v ktorom prešla posádka po starej „ceste smrti“, ukázal, že vodiči ušetria okolo dvadsať minút času. Nová trať dáva autám viac priestoru a nehrozia čelné zrážky. Na ceste bol včera ešte na niektorých miestach drobný štrk a prach.

Na ceremoniáli bol minister dopravy Ján Figeľ (KDH) aj jeho predchodca Ľubomír Vážny zo Smeru a o význame cesty prehovoril okrem predsedu Národnej rady Pavla Hrušovského z KDH líder najsilnejšej strany Robert Fico.

Porozumenie na tribúne

Ten prišiel neskôr, už počas prejavov. S Hrušovským, ktorý vyzval, aby sa už zabudlo na diskusiu, ktorý úsek bol najlepší, si na pódiu vymenili niekoľko poďakovaní.

Predseda parlamentu ďakoval Vážnemu a Ficovi, ktorých vládna koalícia vrátane KDH obviňuje z netransparentných tendrov a predražených kontraktov pri výstavbe diaľnic.

Hrušovský v nedeľu v diskusii televízie Markíza Ficovi pripomínal, že Ján Figeľ stavia o 700 miliónov eur lacnejšie tie isté úseky diaľnice cez eurofondy, „nie cez PPP projekty tak, ako si to chcel realizovať ty, čo by na 30 rokov bolo zadlžilo aj naše deti, aj deti našich detí“.

Ešte dokončia obchvat

Rezervovanejší bol šéf KDH Figeľ, keď povedal „áno“ pokračovaniu výrazných investícií, ale s pripomienkou, že pre štát výhodným spôsobom. To už bol na tribúne aj Fico a čakal na slovo.

„Ďakujem za pozvanie, naozaj si ho mimoriadne vážim... Som veľmi spokojný. Je to pre mňa zadosťučinenie,“ tváril sa spokojne. Predseda Smeru povedal, že je presvedčený, že bez PPP projektov nie je Slovensko schopné dokončiť diaľnice v rozumnom čase.

Rýchlocestu postavili za 26 mesiacov a náklady sa dostali na hranicu 200 miliónov eur. Na pomerne rovinatom úseku je 54 mostov.

Súčasťou projektu je aj severný obchvat Banskej Bystrice, ktorý má byť hotový v polovici roku 2012. Štát za 30 rokov zaplatí firme Granvia za prevádzku a údržbu takmer štyri miliardy eur. Ročne to bude vyše 125 miliónov.

Prvá nehoda prišla rýchlo, bola ľahká

Cesta smrti medzi Nitrou a Zlatými Moravcami bude prázdnejšia, niektorí vodiči sa na novom úseku kochali, iní sa pretekali. 

Po necelej polhodine od otvorenia nového úseku R1 asi desať minút jazdy za Nitrou v smere do Banskej Bystrice premávku zbrzdila prvá havária. Havária dvoch osobných áut však bola ľahšia, išlo len o ťuknutie.

Ešte niekoľko hodín pred otvorením troch nových úsekov sa autá ťahali za Nitrou v smere do Banskej Bystrice v nekonečnej šnúre. Jazda v prázdnejšom opačnom pruhu trvala hodinu a štvrť. Cesta späť bola pohodlnejšia a najmä trvala kratšie o viac ako 20 minút.

Vodičov v smere od Bratislavy ešte pár kilometrov pred vjazdom do Nitry miatli značky spomaľujúce rýchlosť na šesťdesiatku. Niekoľkí krátko zaváhali, čo robiť.

Premávka bola plynulá, množstvo áut sa roztrúsilo v odstupoch. Niektorí jazdili pomaly a kochali sa, iní vyrazili v ľavom pruhu vysoko nad rýchlostným 130­kilometrovým limitom diaľnice.

Tesne pred koncom novej R1 nad Hronským Beňadikom v oboch smeroch vyrástli nové odpočívadlá s benzínovými pumpami.

Nový úsek R1 podstatne odľahčil cestu medzi Nitrou a Zlatými Moravcami, ktorú miestni nazývajú aj cestou smrti, pre množstvo tragických dopravných nehôd.

Štatistiky ukazujú, že vlani bola R1 dvakrát taká bezpečná ako „cesta smrti“. Kým na rýchlostnej ceste medzi Trnavou a Nitrou bolo v roku 2010 podľa polície 75 dopravných nehôd, na ceste prvej triedy medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami to bolo až 157.

„Prvý a hlavný dôvod, prečo je rýchlostná cesta oveľa bezpečnejšia než cesta prvej triedy, je v tom, že jazdné smery sú oddelené,“ vysvetľuje dopravný analytik Jozef Drahovský. V prípade akejkoľvek kolízie tak nedochádza k čelnému nárazu.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...