Ako Vás môže štát alebo samospráva pripraviť o majetok?
Na Slovensku sa stále nedôstojne vyvlastňuje
Pri strihaní pásky pred novou cestou sa spolu stretli Figeľ, Hrušovský a Fico.
Nitra - Bratislava - Za 97 minút dorazil poobede reportér SME z Bratislavy do Banskej Bystrice po skompletizovanej rýchlostnej ceste R1.
Nový 46-kilometrový úsek medzi Nitrou a a Tekovskými Nemcami je aj pri mesačnom meškaní pre chýbajúcu dokumentáciu najrýchlejšie postavenou cestou a zároveň najdlhším a na celkové náklady najdrahším úsekom postaveným v rámci PPP projektov.
Rýchlocesta je dobre vybavená, s viacerými voľne sa zvažujúcimi zákrutami a prevýšeniami. Staviteľ tvrdí, že úsek nazvaný PRIBINA má cestu skrátiť o 26 minút.
Test SME, v ktorom prešla posádka po starej „ceste smrti“, ukázal, že vodiči ušetria okolo dvadsať minút času. Nová trať dáva autám viac priestoru a nehrozia čelné zrážky. Na ceste bol včera ešte na niektorých miestach drobný štrk a prach.
Na ceremoniáli bol minister dopravy Ján Figeľ (KDH) aj jeho predchodca Ľubomír Vážny zo Smeru a o význame cesty prehovoril okrem predsedu Národnej rady Pavla Hrušovského z KDH líder najsilnejšej strany Robert Fico.
Ten prišiel neskôr, už počas prejavov. S Hrušovským, ktorý vyzval, aby sa už zabudlo na diskusiu, ktorý úsek bol najlepší, si na pódiu vymenili niekoľko poďakovaní.
Predseda parlamentu ďakoval Vážnemu a Ficovi, ktorých vládna koalícia vrátane KDH obviňuje z netransparentných tendrov a predražených kontraktov pri výstavbe diaľnic.
Hrušovský v nedeľu v diskusii televízie Markíza Ficovi pripomínal, že Ján Figeľ stavia o 700 miliónov eur lacnejšie tie isté úseky diaľnice cez eurofondy, „nie cez PPP projekty tak, ako si to chcel realizovať ty, čo by na 30 rokov bolo zadlžilo aj naše deti, aj deti našich detí“.
Rezervovanejší bol šéf KDH Figeľ, keď povedal „áno“ pokračovaniu výrazných investícií, ale s pripomienkou, že pre štát výhodným spôsobom. To už bol na tribúne aj Fico a čakal na slovo.
„Ďakujem za pozvanie, naozaj si ho mimoriadne vážim... Som veľmi spokojný. Je to pre mňa zadosťučinenie,“ tváril sa spokojne. Predseda Smeru povedal, že je presvedčený, že bez PPP projektov nie je Slovensko schopné dokončiť diaľnice v rozumnom čase.
Rýchlocestu postavili za 26 mesiacov a náklady sa dostali na hranicu 200 miliónov eur. Na pomerne rovinatom úseku je 54 mostov.
Súčasťou projektu je aj severný obchvat Banskej Bystrice, ktorý má byť hotový v polovici roku 2012. Štát za 30 rokov zaplatí firme Granvia za prevádzku a údržbu takmer štyri miliardy eur. Ročne to bude vyše 125 miliónov.
Cesta smrti medzi Nitrou a Zlatými Moravcami bude prázdnejšia, niektorí vodiči sa na novom úseku kochali, iní sa pretekali.
Po necelej polhodine od otvorenia nového úseku R1 asi desať minút jazdy za Nitrou v smere do Banskej Bystrice premávku zbrzdila prvá havária. Havária dvoch osobných áut však bola ľahšia, išlo len o ťuknutie.
Ešte niekoľko hodín pred otvorením troch nových úsekov sa autá ťahali za Nitrou v smere do Banskej Bystrice v nekonečnej šnúre. Jazda v prázdnejšom opačnom pruhu trvala hodinu a štvrť. Cesta späť bola pohodlnejšia a najmä trvala kratšie o viac ako 20 minút.
Vodičov v smere od Bratislavy ešte pár kilometrov pred vjazdom do Nitry miatli značky spomaľujúce rýchlosť na šesťdesiatku. Niekoľkí krátko zaváhali, čo robiť.
Premávka bola plynulá, množstvo áut sa roztrúsilo v odstupoch. Niektorí jazdili pomaly a kochali sa, iní vyrazili v ľavom pruhu vysoko nad rýchlostným 130kilometrovým limitom diaľnice.
Tesne pred koncom novej R1 nad Hronským Beňadikom v oboch smeroch vyrástli nové odpočívadlá s benzínovými pumpami.
Nový úsek R1 podstatne odľahčil cestu medzi Nitrou a Zlatými Moravcami, ktorú miestni nazývajú aj cestou smrti, pre množstvo tragických dopravných nehôd.
Štatistiky ukazujú, že vlani bola R1 dvakrát taká bezpečná ako „cesta smrti“. Kým na rýchlostnej ceste medzi Trnavou a Nitrou bolo v roku 2010 podľa polície 75 dopravných nehôd, na ceste prvej triedy medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami to bolo až 157.
„Prvý a hlavný dôvod, prečo je rýchlostná cesta oveľa bezpečnejšia než cesta prvej triedy, je v tom, že jazdné smery sú oddelené,“ vysvetľuje dopravný analytik Jozef Drahovský. V prípade akejkoľvek kolízie tak nedochádza k čelnému nárazu.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.
Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.
Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...
Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...
Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.
V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.
Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...
Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...
Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.
Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...
Neviem pochopiť, prečo je také ťažké prestať sladiť kávu alebo čaj, veď stačí týždeň zaťať zuby a vydržať, hovorí Adela Penesová, ktorá sa venuje pacientom s obezitou a cukrovkou či s vysokým krvným...
Behaviorálny ekonomik Dan Ariely, autor Predictably Irrational (Predpovedateľne Neracionálne), používa klasické ilúzie a jeho vlastné neintuitívne (a niekedy až šokujúce) výsledky výskumu na odhalenie toho, že pri rozhodovaní nie...
Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.
Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.
Primátorka katalánskej metropoly sa odhodlala k odvážnemu kroku. Budú Barcelonu nasledovať ďalšie...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala, nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.
Zámer hovorí o ročnej kapacite separačnej a drviacej linky 40 tisíc ton. Mala by sa nachádzať na pozemkoch vo vlastníctve Mesta Prešov, ktoré mesto vlastní v katastrálnom území bezprostredne susediacej obce Záborské v areáli...