Prvým krokom je výstavba lisovne

Reklama:

Udalosti okolo kórejskej automobilky Kia Motors v Tepličke nad Váhom pri Žiline včera dopoludnia prekonali zlomový bod a spustením prác na stavbe lisovne sa začala výstavba fabriky. Prvé automobily Kia by mali opustiť brány závodu v novembri 2006.

16. 10. 2004

Zdroj: Ivan Bača, Národná obroda

Podľa žilinského primátora Jána Slotu je teraz na ťahu kórejská strana

Udalosti okolo kórejskej automobilky Kia Motors v Tepličke nad Váhom pri Žiline včera dopoludnia prekonali zlomový bod a spustením prác na stavbe lisovne sa začala výstavba fabriky. Prvé automobily Kia by mali opustiť brány závodu v novembri 2006.

Žilinský primátor Ján Slota, ktorého zástupcovia investora požiadali, aby dal pokyn na začatie prác, vyhlásil, že je veľmi šťastný, že aj napriek nepriateľom a neprajníkom tohto projektu mohli začať s najväčšou investíciou na Slovensku od revolúcie v roku 1989. „Dúfam, že už nikto nebude môcť spochybniť tento obrovský projekt, ktorý má význam pre celú Slovenskú republiku,“ vyhlásil J. Slota.

S výstavbou lisovne sa začalo ako s prvou, aby ešte do príchodu mrazov stihli pripraviť technologicky zložité základy lisov. Na budúci týždeň by sa mali rozbehnúť práce na motorárni a čiastočne aj na lakovni, pretože pozemky na tieto stavby sú vykúpené. Plný rozbeh prác očkávajú predstavitelia Kia Motors na prelome októbra a novembra.

Stavebné práce automobilky Kia by mali byť ukončené do konca septembra 2005 a od mája do decembra 2006 je plánovaná skúšobná prevádzka.

Generálnym dodávateľom automobilky je japonská stavebná firma Takenaka a ako tvrdí Slota, drvivú väčšinu, takmer 90 % dodávateľov stavebných prác, tvoria slovenské firmy. Dodávky technológie si zabezpečuje kórejská strana z vlastnej produkcie a od špičkových výrobcov zo západnej Európy.

Predstavitelia spoločnosti Žilina Invest vyhlásili, že veľmi intenzívne pokračuje výkup chýbajúcich pozemkov na výstavbu automobilky a podľa nich zostáva vykúpiť zhruba 30 hektárov. Nie je vraj pravdou, že sa pritom z ich strany porušujú zákony - porušujú ich práve protivníci automobilky, ktorí sa snažia zastaviť výstavbu.

Člen petičného výboru Viliam Majerčík z Tepličky nad Váhom však spochybňuje tvrdenia, že väčšina pozemkov je vykúpená, pretože ešte dve tretiny vlastníkov nepredalo pozemky. „Ide o drobných majiteľov a dohromady majú okolo 50 hektárov,“ povedal V. Majerčík. „Je vecou každého vlastníka pozemku, ako sa rozhodne, ale tvrdenia, že chceme získať milióny, sú zavádzaním, pretože títo vlastníci majú mnohokrát len zopár štvorcových metrov pôdy.“

Podľa predstaviteľov petičného výboru zhruba každý piaty vlastník nemá majetkoprávne vyrovnané vlastníctvo. Najväčším problémom je rozdrobenosť pôdy a niektorí vlastníci majú diely vo veľkosti 1/250 výmery. Územné rozhodnutie, ktoré bolo vydané vo štvrtok 11. októbra, ešte nenadobudlo právoplatnosť. Zatiaľ je podľa stavebného zákona vyvesené na tabuli Obecného úradu v Tepličke nad Váhom a právoplatnosť v zmysle stavebného zákona nadobudne až po 15-dňovej lehote, to znamená 26. októbra. Stavebný úrad mesta Žilina nemal podľa stavebného zákona právo vydať stavebné povolenie skôr, ako uplynie stanovená lehota. „To, že Slota vydal takéto rozhodnutie, znamená len toľko, že porušil zákon. My nie sme proti výstavbe, len žiadame, aby sa rešpektovali zákony,“ dodal V. Majerčík.

Majitelia zvažujú trestné oznámenie

Nespokojní majitelia pozemkov zvažujú, že v súvislosti so začatím stavebných prác na automobilke podajú trestné oznámenie pre zneužívanie právomocí verejného činiteľa. Informovali o tom ich právny zástupca Marek Benedik a podnikateľ Marián Kočner, ktorý pod budúcou automobilkou skúpil malú časť pozemkov. „Začatie stavebných prác v rámci výstavby Kie je podľa nich jednoznačne protizákonné a protiústavné. Bez toho, aby nadobudlo právoplatnosť územné rozhodnutie, nebolo možné vydať stavebné povolenie,“ tvrdia Benedik s Kočnerom vo svojom vyhlásení. Podľa nich sa majitelia pozemkov nemohli zúčastniť stavebného konania, hoci im zákon toto právo priznáva. Primátora Žiliny Jána Slotu, ktorý o vydaní stavebného povolenia rozhodoval, považujú za zaujatého, hoci zákon vyžaduje od správneho orgánu nezaujatosť.

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...