Prvé Kie len po diaľnici nepôjdu

Reklama:

Diaľnici z Bratislavy do Žiliny chýba zhruba štyridsať kilometrov. Do konca budúceho roku stihnú dostavať všetky úseky okrem toho cez Považskú Bystricu. V tomto prípade sa hovorí o roku 2007 a v prvej fáze postavia len polprofil - ponad mesto pôjde estakáda s dvoma pruhmi, ďalšie dva pribudnú, keď budú peniaze.

13. 09. 2005

Zdroj: SME Online

Takto vyzerá cesta pri Považskej Bystrici, diaľnica tam do roku 2006 stáť nebude. FOTO SME - RICHARD FILIPKO

Bratislava - Prvé autá značky Kia vyrobené na Slovensku určite neodvezú z továrne pri Žiline smerom do Bratislavy len po diaľnici. Dnes je isté, že stavbári nestihnú dostavať pár kilometrov zložitého úseku diaľnice cez Považskú Bystricu do konca roku 2006, hoci pri podpise dohody s kórejskou automobilkou sa k tomu Slovensko zaviazalo.

Diaľnici z Bratislavy do Žiliny chýba zhruba štyridsať kilometrov. Do konca budúceho roku stihnú dostavať všetky úseky okrem toho cez Považskú Bystricu. V tomto prípade sa hovorí o roku 2007 a v prvej fáze postavia len polprofil - ponad mesto pôjde estakáda s dvoma pruhmi, ďalšie dva pribudnú, keď budú peniaze.

"Je nešťastné, že sa nedarí splniť termín dostavby, ako je dohodnuté, ale niektoré veci nemôžeme ovplyvniť," hovorí minister dopravy Pavol Prokopovič. S Kórejčanmi sa pravidelne stretáva a tvrdí, že šéfovia automobilky nerobia z nedostavania diaľnice žiadnu drámu.

Automobilky dnes zvyknú stavať svoje nové továrne takmer bez skladov. Používajú priame zásobovanie "just in time", pri ktorom sa súčiastky dovážajú do montážnych hál s 15-minútovou presnosťou. Práve preto potrebujú Kórejčania pre svoju továreň diaľnicu.

Ministerstvo dopravy pripravuje pre Kia alternatívne riešenie. Prokopovič hovorí o železnici, prípadne zlepšení dopravy v centre Považskej Bystrice. Podľa neho je železnica pripravená od Žiliny po Bratislavu a naopak prevážať celé kamióny. Výskumný ústav dopravný dostal od ministerstva zadanie, čo s hlavnou križovatkou v Považskej Bystrici. Rozmýšľajú o nadjazde, obchvate, prerobení svetelnej signalizácie. "Najvhodnejšia bude kombinácia železničného a cestného riešenia," myslí si minister.

V roku 2006 bude končiť diaľnica pred Považskou Bystricou a pokračovať bude hneď za ňou. V meste chcú začať s výstavbou v januári budúceho roku, ale ešte stále nemajú vykúpené ani pozemky.

Denne pôjde z Kia rôznymi smermi, ale väčšinou na Bratislavu, okolo 300 kamiónov. Dnes je v okolí Považskej Bystrice intenzita dopravy od 18- do 22-tisíc vozidiel, z toho 1800 až 2000 kamiónov. Prokopovič hovorí, že ďalších 300 kamiónov určite nespôsobí katastrofu, ale chápe problémy zásobovania automobilky. Preto sa chce o dva týždne stretnúť s jej vedením a navrhnúť alternatívy.

Ktoré úseky diaľnic čoskoro dokončia

  • D1 Bratislava Viedenská cesta - Prístavný most, 3,9 kilometra by mali ukončiť v novembri tohto roka,
  • D1 Beluša - Sverepec, 7,4 kilometra v novembri 2005,
  • R4 Košice Prešovská - Sečovská, II. etapa, 2,8 kilometra v decembri.

Minister dopravy Pavol Prokopovič verí, že do roku 2010 sa podarí diaľnicou spojiť Bratislavu s Košicami. V časti úsekov rátajú so súkromným kapitálom.

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...