Ako Vás môže štát alebo samospráva pripraviť o majetok?
Na Slovensku sa stále nedôstojne vyvlastňuje
Košice, Prešov - Protest kamionistov v Košiciach sa začal namiesto polnoci okolo desiatej hodiny, postupne sa na Južnom nábreží zhromaždilo asi 20 vozidiel. "Meškanie spôsobila snehová kalamita, nákladné autá boli zaviate, museli ich doslova vyhrabávať. Ale prisľúbili sa nám aj ďalší," povedala koordinátorka protestnej akcie Anna Ondrušová z Únie autodopravcov Slovenska (UNAS).
Na viacerých autách sú čierne stužky ako symbol - mýto a spoplatnenie ciest prvej triedy je hrobárom pre malých a stredných dopravcov.
Voči protestujúcim zakročili policajti, služobnými autami zatarasili koniec i začiatok kolóny, natáčali vozidlá a posádky na video, odoberali vodičské preukazy a udeľovali blokové pokuty vo výške 60 eur.
O vodičský preukaz prišiel vodič nákladnej Tatry Imrich Seman: „Pokutu mi dali za státie na rýchlostnej komunikácii. Pritom som stál za značkou, kde už zákaz neplatí." Zákrok policajtov berie s nadhľadom: „Zaplatím pokutu a jazdím ďalej..."
Podľa Jozefa Ondruša zásahom polície by sa mali najskôr zaoberať právni zástupcovia únie. „Žijeme v komunistickom štáte na čele s komunistom Ficom. Oni kradnú a my to máme zaplatiť, priživujú sa na našich peniazoch."
Viacerí dopravcovia, ktorí sa zúčastnili na prvom proteste, teraz medzi vodičmi chýbajú. Ide najmä o firmy, ktoré dostávajú štátne zákazky na prepravu tovaru. Údajne dostali echo, že keď sa do protestu zapoja, prídu o prácu.
Obavy má aj vlastník dopravnej firmy Ján Majančík: „Je to pochopiteľné. Ale v demokratickom štáte by mal mať každý možnosť vyjadriť svoj názor. To, čo sa deje na Slovensku, je neskutočné."
Polícia si na pomoc privolala aj odťahovú službu Česmadu. „Šofér v tichosti súhlasil s naším protestom, ospravedlňoval sa, že keď neodídeme, bude musieť zasiahnuť. Údajne by nedostal od štátu dotácie. Je to hrubé vydieranie zo strany štátu," povedal majiteľ ťahača Zoltán Novák. Zákrok polície považuje za prejav arogancie štátnej moci voči oprávneným požiadavkám vodičov.
Odťahovka nakoniec zasiahnuť nemusela. Šoféri miesto protestu opustili a presunuli sa na Južnú triedu, ktorú už zablokovali počas prvého protestu: "Uvidíme, aké kroky podnikneme ďalej. Na priamu výzvu polície väčšina kamionistov odišla a ďalej v proteste nepokračuje. Teraz je nás pár na jednom parkovisku a rozhodujeme sa, čo podniknúť. Uvažujeme, či sa nepresunieme do Prešova alebo či urobíme spanilú jazdu po meste, hoci je nás tu len zopár,“ povedal Ondrušová. Netajila sklamanie, že sa do protestu v Košiciach zapojilo tak málo vodičov.
,Podvečer približne 20 kamiónov zablokovalo jeden jazdný pruh na Južnej triede, ktorá je hlavnou dopravnou tepnou z Maďarska. Kolóna je označená výstražným trojuholník, vozidlá majú zapnuté blikačky, vodiči si obliekli reflexné vesty.
"Máme poruchu," uviedol šofér Scanie.
Policajné hliadky situáciu neustále monitorujú, voči vodičom však už nezakročili. "Nie je dôvod. Žiaden zákon momentálne neporušujú," uviedol jeden z policajtov.
V súvislosti s protestom autodopravcov dnes v Košiciach, v lokalite Južné nábrežie v pravom pruhu dvojprúdovej cesty I. triedy stálo 10 kamiónov a tri osobné motorové vozidlá. Ako uviedla zástupkyňa hovorkyne Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Košiciach Jana Mésarová, dopravní policajti na celú situáciu dohliadali a zadokumentovali 10 dopravných priestupkov, ktorých sa vodiči dopustili.
Ide o nedovolené státie na ceste I. triedy a technický stav vozidla. Zároveň zadržali jedno osvedčenie o evidencii vozidla, štyri vodičské preukazy za nezaplatenie blokovej pokuty na mieste a ďalšie štyri priestupky odstúpili na správne konanie, spresnila Mésarová.
Ako ďalej dodala, vzhľadom na to, že na ceste I. triedy je v zmysle zákona o cestnej premávke zakázané bezdôvodne zastaviť a stáť, policajti vodičov vyzvali, aby neporušovali zákon a títo následne komunikáciu opustili.
Prešovským autodopravcom dochádza trpezlivosť. Nový mýtny systém považujú za likvidačný. Vravia, že sa prihlásia na úrad práce, aby ich teraz živil štát. Dnes blokovali časť cesty v smere od Nižnej Šebastovej na Kapušany pri Prešove.
O ukončení podnikania rozmýšľa aj 39-ročný Slavko Muška z Prešova. Už niekoľko rokov sa venuje vnútroštátnej i medzinárodnej autodoprave. Situácia okolo mýta je pre neho neúnosná, rozmýšľa o vrátení kamiónov lízingovej spoločnosti. „Zbalím orchester aj s mojimi šiestimi zamestnancami, živiteľmi rodín. A nech nás teraz živí štát. Tak, ako sme ho živili my doteraz," vyhlásil. Pridal sa k štrajku autodopravcov.
Podľa neho systém výberu elektronického mýta je nedoriešený. „Prečo by som mal platiť za niečo, čo nevyužívam. A aj za úseky na cestách prvej triedy. Vybudovali ich s mozoľmi naši dedovia. A teraz idú za to nejakí zlodeji brať peniaze," dodal
Do štrajku sa dnes zapojili viacerí dopravcovia z Prešova a okolia. Okolo šiestej ráno odstavili svoje kamióny a nákladné autá na ceste za mestom v smere do Kapušian. Žiadajú, aby vláda splnila všetky podmienky, ktoré presadzuje Únia autodopravcov Slovenska. Polícia ich ráno všetkých skontrolovala. Niektorí policajti sa ich vraj ráno snažili z miesta štrajku vyhnať.
"Pozerali na nás ako na vandrákov. My platíme dane, my na nich robíme. Vodič je v tomto štáte ten posledný, ktorý má nad sebou políciu, inšpekciu práce a ďalšie inštitúcie, ktoré nás kontrolujú. Musíme platiť rôzne poistky, cestné dane, poplatky. Kamarátovi už berie lízingovka kamióny, lebo ich nevládze splácať. Za dva roky už zaplatil veľké množstvo peňazí. Za roky driny akurát o ne prišiel," uviedol Jozef Muška z Prešova.
Podľa neho ľudia nevidia do pozadia problému. „Kamióny sú pekná vec. Ale nikto nevidí, koľko ja driem, koľko nocí som prespal za volantom. Aby štát mohol stavať honosné mosty i diaľnice, všetko zaplatí obyčajný občan," dodal.
Jeho kolega Ján Iľaš z Levoče ho doplnil: „My sme kritizovaní, že ničíme cesty či ohrozujeme cestnú premávku. Veď plníme službu, prevážame tovar na miesto spotreby alebo ďalšie zhodnotenie. Keby nebolo kamiónov, nemohli by fungovať fabriky." Je presvedčený, že mýto nie je jediným prostriedkom na reguláciu dopravy. „Ľuďom podsúvajú dezinformácie. Existujú aj dopravné značenia, ktoré dokážu usmerňovať dopravu," dodal J. Iľaš. Viacerí zo štrajkujúcich uviedli, že pre drahé mýto budú našu republiku obchádzať a na transport využijú cesty v Poľsku a Maďarsku, ktoré sú spoplatnené oveľa nižšou sumou.
Cesta, kde kamionisti dnes blokovali dopravu, bola prejazdná. Premávku usmerňovali policajti. Štrajkujúci boli odhodlaní tu stáť, kým vláda nevyhovie ich požiadavkám. Prešovský krajský policajný riaditeľ na margo štrajku uviedol, že polícia „dohliada nad zákonnými normami, ktoré patria do cestnej premávky."
Na otázku, prečo sa snažili niektorí policajti štrajkujúcich z miesta vyhnať, uviedol: „Nekomentujem to."
Protest symbolicky podporuje aj Dopravný podnik mesta Košice (DPMK). "Pripájame sa k protestu, pretože stále trváme na vyňatí MHD zo spoplatnenia mýtneho," uviedla pre TASR hovorkyňa DPMK Monika Murová. Dodala, že podnik tiež trvá na názore, že v meste Košice by nemali byť spoplatnené úseky v takom rozsahu, v akom sú teraz. "Niekoľko našich autobusov označených oranžovými stuhami sa tiež symbolicky pripojí k štrajku autodopravcov. Plánujeme pristaviť ich k priestorom vozového parku DPMK na Hornádskej ulici," dodala Murová.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.
Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.
Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...
Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...
Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.
V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.
Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...
Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...
Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.
Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...
Neviem pochopiť, prečo je také ťažké prestať sladiť kávu alebo čaj, veď stačí týždeň zaťať zuby a vydržať, hovorí Adela Penesová, ktorá sa venuje pacientom s obezitou a cukrovkou či s vysokým krvným...
Behaviorálny ekonomik Dan Ariely, autor Predictably Irrational (Predpovedateľne Neracionálne), používa klasické ilúzie a jeho vlastné neintuitívne (a niekedy až šokujúce) výsledky výskumu na odhalenie toho, že pri rozhodovaní nie...
Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.
Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.
Primátorka katalánskej metropoly sa odhodlala k odvážnemu kroku. Budú Barcelonu nasledovať ďalšie...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala, nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.
Zámer hovorí o ročnej kapacite separačnej a drviacej linky 40 tisíc ton. Mala by sa nachádzať na pozemkoch vo vlastníctve Mesta Prešov, ktoré mesto vlastní v katastrálnom území bezprostredne susediacej obce Záborské v areáli...