Pripravuje sa zmena vyvlastňovania

Reklama:

Medzi stavbami považovanými za strategické budú pravdepodobne aj diaľnice. Výstavba diaľnic a rýchlostných komunikácií sa zrýchli. Pomôcť má samostatný stavebný úrad priamo na ministerstve dopravy.

16. 07. 2007

Zdroj: Ján Kováč, Vladimír Turanský, hnonline.sk

Rezort výstavby pripravil aj nový zákon, ktorý má riešiť vyvlastňovanie a zrýchliť prípravné konanie pred stavebným. Nahradí tak nedávno schválený z dielne ministerstva dopravy, ktorý tiež hovoril o vyvlastňovaní vo verejnom záujme. Bol však na hrane ústavnosti, a tak ho poslanci napokon zmenili. Podľa pôvodného návrhu sa vlastník mohol súdiť až po vyvlastnení.

Pomôcť má nový zákon

Nový zákon "hovorí o vyvlastnení v prípade strategických investícií. Bude však širšie koncipovaný ako zákon, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy. Ten sa týkal len vyvlastňovania v prípade strategických investícií do dopravnej infraštruktúry," informuje hovorca rezortu výstavby Miroslav Bátovský. Vláda bude o ňom pravdepodobne rokovať v auguste. Preto Bátovský nechcel hovoriť, ako urýchli konanie a zmení priebeh vyvlastňovania a práva majiteľov nehnuteľností.

Diaľnica na súkromných pozemkoch

Väčšina úsekov na trase Bratislava - Košice prechádza cez nevykúpené pozemky. V majetku štátu je len trasa z Bratislavy po Hornú Stredu. Zvyšné plánované alebo už existujúce úseky stoja aj na pôde súkromných vlastníkov. Majetkovoprávne pomery však vyrovnané nie sú. Navyše na trase D1 v dĺžke viac ako 70 kilometrov sú aj úseky, ktoré sa ešte nezačali vykupovať.
Podľa platnej právnej normy sa na nevykúpených pozemkoch stavať môže. Dnes je v predčasnom užívaní Národnej diaľničnej spoločnosti celkovo 92 kilometrov diaľnic v hodnote takmer 30 miliárd korún. Majitelia týchto pozemkov síce formálne pôdu vlastnia, nesmú ju však využívať, lebo na nej stojí alebo bude stáť diaľnica.

Dbať o práva ľudí

Pri urýchľovaní výstavby diaľnic treba podľa premiéra Roberta Fica "otázku postaviť tak", či je pri odstraňovaní regionálnych rozdielov silnejší verejný záujem - "lebo diaľnice a rýchlostné komunikácie sú jediným spôsobom, ako ich odstraňovať" - alebo záujem "majiteľa štyroch árov záhradky".

Takéto vyjadrenie je však podľa právnika Mareka Benedika veľmi zjednodušené. Lebo nemusí ísť o malý pozemok, ale o rodinný dom či fungujúci hospodársky areál. Okrem toho Slovensko je viazané medzinárodnými zmluvami a majiteľom ohrozených nehnuteľností musí poskytnúť účinnú právnu ochranu. Ak by sa tak nestalo, verejný záujem nemôže prevažovať. "Lebo nikde nie je napísané, že diaľnica musí ísť práve tou trasou, o ktorej rozhodne niekto v Bratislave. Je totiž možné, že bude navrhnutá neefektívne a vyvlastňovanie nebude v nevyhnutnom rozsahu."

Nemecké právo garantuje

Minister dopravy Ľubomír Vážny tvrdí, že v okolitých krajinách takéto ťažkosti pri výstavbe diaľnic nemajú, čo podporil aj "citovaním z nemeckého zákona". Podľa neho sa v ňom hovorí, že "budovanie diaľnic je prioritou vlády Nemeckej spolkovej republiky", čomu sa všetko prispôsobuje, dodal. Benedik upozorňuje, že tento argument je nekompetentný. "Garantujem, že nemecké právo poskytuje vlastníkovi väčšie garancie ako slovenské."

Ako sa teraz vyvlastňuje

V súčasnosti o vyvlastnení rozhoduje krajský stavebný úrad. A o odvolaní postihnutého majiteľa nehnuteľnosti ministerstvo výstavby. Ak odvolanie zamietne, pozemok prechádza do vlastníctva stavebníka, ktorý môže začať na ňom stavať. Vlastník má však právo podať proti vyvlastneniu žalobu na súd. Ten môže odložiť vykonateľnosť rozhodnutia. Verdikt musí vyniesť do troch mesiacov. Od roku 2000 štát na trase D1 vyvlastnil 34 pozemkov. Väčšina z nich sa nachádza v problematickom okolí Považskej Bystrice.

Vykupovanie pozemkov

Vykúpená trasa - diaľnica v prevádzke:

  • Bratislava - Horná Streda (za Piešťanmi)

V procese vykupovania (do vyrovnania majetkovoprávnych pomerov) - diaľnica v prevádzke:

  • Mierová - Senecká (v Bratislave)
  • Horná Streda - Sverepec (pred Považskou Bystricou)
  • Ivachnová (za Ružomberkom) - Važec (za Liptovským Hrádkom)
  • Prešov západ - Budimír (pred Košicami)

V procese vykupovania - diaľnica vo výstavbe alebo v príprave:

  • Sverepec - Dubná skala (za Žilinou)
  • Važec - Jánovce (za Popradom)
  • Behárovce - Branisko (za Popradom)
  • Svinia - Prešov západ

Pred procesom vykupovania:

  • Dubná skala - Ivachnová
  • Jánovce - Beharovce
  • Branisko - Svinia

Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť

Podrobne monitorujeme:

Diaľnice na Slovensku, stav v júni 2007  

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...