Prioritou je Kia, nie občania

Reklama:
13. 07. 2005

Zdroj: SME Online

Takto sa na Slovensku robí archeologický výskum. Vo výkope vľavo bude položená kanalizácia a ostatné siete pre automobilku Kia, zvalcovaný štrk vpravo už ukazuje, kadiaľ pôjde cesta. Podľa šéfa spoločnosti Žilina Invest Stanislava Vinca však ide o archeologický výskum, na ktorý sú potrebné "spevnené plochy" . FOTO SME - ROMAN KRPELAN

Archeologický výskum podľa dokumentárnych filmov robievajú skupinky ľudí, ktorí čupiac v jamách s metličkou jemne odstraňujú horninu zo vzácnych predmetov. Na mieste údajne jedného z najväčších archeologických výskumov na Slovensku, na poliach pri Žiline, však dnes stoja obrovské výrobné haly automobilky Kia.

Ďalší "archeologický výskum" prebieha vedľa, za obcou Teplička. Nákladné automobily, bagre a iná ťažká technika tam odvážajú ornicu a do širokej jazvy, ktorá zostáva, sypú hrubý štrk, po ktorom jazdia valce. "Na archeologický výskum potrebujeme spevnené plochy," tvrdí šéf spoločnosti Žilina Invest Stanislav Vinc.

Na takto citlivo preskúmanom mieste musí do konca augusta stáť infraštruktúra - cesta, po ktorej sa budú pre Kia prevážať obrovské výrobné linky. Cez jedinú prístupovú cestu, ktorá dnes vedie cez Tepličku, by neprešli. Okrem toho, že by museli zbúrať niektoré domy, na ceste je aj malý most cez rieku Váh, ktorý má limitovanú nosnosť.

Nedokončená cesta stojí na pozemkoch, ktoré patria súkromným vlastníkom. "Na žiaden výskum som povolenie nedal a na stavbu cesty už vôbec nie," hovorí Ferdinand Smolka, ktorý nedokáže pochopiť, že po páde komunizmu je ešte niečo také možné. Pozemok by vraj predal, ale za primeranú cenu, ak doplatia aj ľuďom, ktorí štátu pôdu rýchlo predali a nakoniec na tom prerobili. "Písal som list Dzurindovi, Miklošovi, na daňový úrad. Nikto si nedal ani tú námahu, aby mi odpísal," povedal.

Starosta obce Nededza Dušan Vajda zasa hovorí, že keď občania chcú stavať, vyžadujú sa od nich rôzne doklady, ale oni sa ohradia, prečo by mali dodržiavať zákon, keď tí, čo stavajú automobilku, ho nedodržiavajú.

"Veríme, že v krátkom čase dá náš právnik trestné oznámenie," hovorí členka petičného výboru majiteľov pôdy Justína Kozánková. Podľa nej poslanec Miroslav Abelovský zastupuje asi 400 vlastníkov, ktorí nechcú odpredať svoje pozemky ani za prijateľnú cenu okolo 350 korún za štvorcový meter dovtedy, kým štát nedoplatí za pozemky, ktoré predali pod výrobné haly po 140 korún.

"Nechápem, ako sa môžu orgány, ktoré majú ochraňovať práva občanov, nečinne prizerať a čakať, kým sa cesta dokončí," povedala Kozánková. Dodala, že niektoré inštitúcie majú konať, aj keď sa dozvedia len o podozrení na priestupok či trestný čin. "To nás chcú naozaj dohnať k tomu, aby sme si svoje prišli brániť vlastným telom?"

Margita Mravcová, ktorá je tiež v petičnom výbore, povedala, že ľudia zo Žilina Investu nerešpektujú ani tiché dohody, keď im majitelia dovolili odhrnúť ornicu po isté miesto.

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...