Príchod Jaguara môže zdražieť, kvôli záplavám

Reklama:

Pozemky, na ktorých by mala stáť automobilka Jaguar či ďalšie firmy, môžu mať problémy s podzemnou vodou. Štát musí preto lokalitu zabezpečiť pred záplavami. Posilniť chce aj protipovodňovú hrádzu na rieke Nitra.

25. 11. 2015

Zdroj: Michaela Kušnírová

BRATISLAVA. Príchod automobilky Jaguar bude pre Slovensko zrejme drahší, ako sa pôvodne zdalo. Okrem dotácie, ktorú vláda Roberta Fica spoločnosti prisľúbila, bude musieť štát investovať aj do úpravy okolia Nitry.

Pôdu, na ktorej by mala automobilka stáť, môžu ohrozovať záplavy či kolísanie hladiny podzemnej vody.

Problém storočnej vody

Podľa meraní v mestskej časti Nitry – Dražovciach, ktorá tesnom susedstve s budúcim závodom Jaguaru, by mohla hladina storočnej podzemnej vody vystúpiť až na povrch. V inej susednej dedine –  Čakajovciach sa storočná voda nachádza približne 70 centimetrov pod zemou, vysvetľuje Katarína Možiešiková z odboru pozemných vôd SHMÚ.

Podzemná voda trápi obce pravidelne. Väčšie záplavy zažili v roku 2010. Pivnice niektorých domov však zatopilo aj tento rok na jar.

Na najohrozenejšej časti pozemku má stáť práve montážna hala Jaguaru a logistické centrum, vyplýva zo zverejneného projektu.

Štát si preto necháva vypracovať hydrogeologický prieskum. Práve od hladiny vody bude závisieť, ako sa upraví územie či ako sa budú stavať základy stavieb. „Náklady na prípravu územia bude znášať Slovenska republika,“ dodáva hovorca Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) Richard Dírer.

Podľa predsedu Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolta Lukáča existuje veľa spôsobov, ako pozemok ochrániť pred vodou či ho izolovať.

Príprava pozemku s vysokou hladinou podzemnej vody je však drahšia ako príprava klasického pozemku. Okrem záplav je rizikom aj to, že sa bude pôda prepadávať.

„So súčasnou technikou sa dá už stavať všade. Všetko však niečo stojí. A čím je práca náročnejšia, tým je to drahšie,“ hovorí Lukáč. Odhadnúť náklady nateraz nevie.

Náklady nechce konkretizovať ani SARIO. Podľa Dírera je pred ukončením prieskumu územia predčasné odpovedať na otázky.

Posilnia hrádzu

Náklady na úpravu pozemku pred výstavbou však nie sú jediné, ktoré štát bude mať. V rámci protipovodňovej ochrany bude posilňovať aj hrádzu v okolí. V súčasnosti je nastavená len na ochranu poľnohospodárskej pôdy.

„V najbližšom čase príde k preklasifikovaniu hrádze, keďže bude chrániť priemyselný park obrovskej hospodárskej hodnoty. Hrádza bude preto posilnená tak, aby svojimi parametrami zodpovedala svojmu novému účelu,“ dodáva Dírer.

Posilnenie hrádze bude mať na starosti Slovenský vodohospodársky podnik. Ani v tomto prípade SARIO nechcelo povedať, koľko to bude stáť a akým spôsobom sa za úpravu zaplatí. Viac nateraz nevedel povedať ani vodohospodársky podnik.

Neznížia dotáciu

Náklady, ktoré na zabezpečenie pred povodňami bude mať štát, by nemali znížiť priamu dotáciu – takmer 130 miliónov eur, na ktoré má automobilka podľa pravidiel Európskej komisie nárok.

Podľa hovorcu Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andreja Králika by sa dotácia znížila, iba ak by štát chránil len pozemky Jaguaru. Oficiálne však ide o priemyselný park, kde by mohli sídliť napríklad aj subdodávatelia.

Jaguar oznámil záujem postaviť svoju fabriku pri Nitre v auguste. Plánuje tam preinvestovať 1,4 miliardy eur, zamestnať má do štyritisíc ľudí a vyrábať 150- až 300-tisíc vozidiel ročne.

Ak Jaguar zmluvu so štátom podpíše, s výstavbou závodu by sa malo začať na budúci rok. Prvé autá by mali z jeho pásov zísť v roku 2018.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...