Príchod automobilky: tajná zmluva aj kauza s pôdou

Reklama:

S príchodom automobilky Kia na Slovensku sú spojené viaceré škandály.

11. 08. 2015

Zdroj: Martina Raábová, sme.sk

Reklama:

BRATISLAVA. Najskôr Volkswagen, potom PSA Peugeot a nakoniec Kia Motors. V takomto poradí prichádzali na Slovensko svetoví výrobcovia áut, príchod poslednej sa nezaobišiel bez škandálov.

1. Utajená zmluva

Keď v roku 2004 prichádzala automobilka Kia na Slovensko, vtedajšia vláda Mikuláša Dzurindu rozhodla, že investičná zmluva bude tajná. Netrvalo dlho a jej text aj tak unikol na verejnosť.

Podľa týždenníka Domino Fórum sa vláda zaviazala, že ak juhokórejská firma u nás preinvestuje nanovo viac ako 30 miliárd korún, štát jej automaticky poskytne ďalšie dotácie.

Sporný bol aj záväzok vlády a mesta, že v okruhu 100 kilometrov od Tepličky nad Váhom, kde Kia postavila svoj závod, sa v budúcnosti nepostaví žiadna iná automobilka.

Pochybné boli aj ostatné podmienky zmluvy – napríklad Slovensko mohlo podľa nej odstúpiť od zmluvy s polročnou výpovednou lehotou, samotná automobilka len s 30­dňovou lehotou. Táto pôvodná tajná zmluva sa nezmenila a platí dodnes.

2. Nevyplatená pôda

Utajená zmluva s čudnými podmienkami nebol jediný škandál, keď pri Žiline Kia stavala svoju fabriku. Problémy sa objavili aj pri vyvlastňovaní pôdy, na ktorej mal závod stáť.

Vtedajší minister hospodárstva Pavol Rusko (ANO) vyhlásil, že vyvlastňovanie je síce najzložitejšie, no aj najreálnejšie riešenie na „záchranu investície“.

Vlastníci pozemkov mali dostať za nehnuteľnosti najvyššiu cenu z troch znaleckých posudkov, vláda im chcela odpustiť aj daň z príjmov. Tí, ktorí sa dohodnúť nechceli, mali dostať za svoje parcely najnižšiu cenu.
O päť rokov neskôr, v roku 2009, Kia stále nevlastnila pozemky, na ktorých stál jej závod. V júni 2009 bolo stále 68 ľudí (z celkového počtu približne tisíc) nespokojných, majitelia pozemkov žiadali doplatiť okrem pôvodnej sumy aj ďalšie peniaze. Pre nespokojnosť občania Tepličky nad Váhom dokonca štrajkovali.

Štátne a mestské firmy, ktoré vyvlastňovanie pôdy riešili, tvrdili, že „pozemky, na ktoré sme dostali peniaze, sme už na 99 percent vyplatili“. Podľa medializovaných informácií neboli ostávajúce pozemky pod závodom odkúpené ani pred zhruba rokom.

3. Štrajkom za vyšší plat

Pálčivým problémom všetkých troch automobiliek na Slovensku sú zamestnanecké štrajky. Trnavská automobilka PSA Peugeot si ich za posledné mesiace absolvovala niekoľko. Zamestnanci žiadali zvyšovanie platov.

Vyjednávania s automobilkou, ktoré trvali od začiatku roka, nakoniec skončili kompromisom. Každý zamestnanec by mal od budúceho roka dostať vyšší plat o niekoľko desiatok eur, zároveň ich čaká jednorazové zvýšenie mzdy v podobe päťstoeurovej prémie.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...