Pri rozšírení D1 ministerstvo, podľa aktivistov, kryje podvody

Reklama:

O výstavbu diaľnic v okolí Bratislavy sa zaujíma aj Európska investičná banka.

19. 10. 2016

Zdroj: Kristína Slezáková, sme.sk

Reklama:

VAJNORY. Občianske združenie Triblavina v stredu vo Vajnoroch organizovalo tlačovú konferenciu, aby verejnosť oboznámilo s ďalšími zisteniami o rozširovaní diaľnice D1 a výstavby križovatky Triblavina a aj nultého obchvatu Bratislavy.

"EIB sa stretla s nami na základe listu, ktorý sme písali v máji, kde sme vyjadrovali svoju sťažnosť, že diaľnica D4 sa má v križovaní s D1 stavať bez kolektorov, pričom zmluva bola podpísaná s tým, že sa bude stavať s kolektormi," povedal starosta mestskej časti Vajnory a člen petičného výboru Ján Mrva.

Obsah rokovania po dohode s bankou nezverejnili, povedali len, že OZ nie je proti rozšíreniu diaľnice, len požaduje, aby sa realizovalo v súlade s platnými zákonmi.

Došlo k porušeniu zákona?

Aktivisti hovoria, že áno, ale ako hovoria, napriek tomu, že oslovili kontrolné úrady, ministerstvo a NDS, nikto z nich nemá záujem konať. Ich reakcie zisťujeme a prinesieme v najbližších dňoch.

Podľa analýzy zmluvy o dielo medzi NDS a spoločnosťou PORR, ktorá ma výstavbu realizovať došlo k viacerým porušeniam zákona. V dvoch návrhoch doplnkov v zmluve o dielo, ktorá bola robená podľa červenej knihy FIDIC, nie sú zahrnuté projekčné a realizačné práce.  "To znamená, že nikto nemôže robiť zmeny v projektovej dokumentácii, pretože to nikto nemôže zaplatiť ani legalizovať." Podľa Milana Grožaja preto nie je možné, aby sa menila projektová dokumentácia.

Teda asi najzávažnejšou chybou je, že stavba sa bude realizovať podľa iného projektu ako bola vysúťažená. Dodatky však nie sú stále podpísané, preto by sa podľa aktivistov v projekte nemalo meniť nič.

Ďalšími pochybeniami sú podľa aktivistov nezrovnalosti v cene za realizáciu stavby aj v zámene odborníkov, ktorí mali projekt výstavby odborne garantovať.

"Zodpovedných ľudí, ktorí išli do súťaže, ako takzvaných garantov vymenili už dva týždne po prebratí stavby. Navyše je ako hlavný stavebný dozor uvedený človek, ktorý podľa slovenskej komory stavebných inžinierov nemá oprávnenie na pozemné stavby a je zamestnancom NDS, pritom by mal byť nezávislý," dodáva Grožaj.

Kolektory z rozširovania diaľnice síce vypustili, ale tieto zmeny sú, podľa aktivistov, stále v rozpore s územným a stavebným rozhodnutím. "Napriek tomu, že ministerstvo by mal byť najväčším garantom zákonnosti takéhoto projektu, sám povolil realizáciu čiernej stavby," doplnili aktivisti.

Povedali, že niektoré porušenia zákona sú také závažné, že zvažujú podanie trestného oznámenia.

Vodiči by mali mať pochopenie

Vypustenie kolektorov z projektu neznamená len to, že v regióne sa nezlepší už dnes zlá dopravná situácia, ale že počas výstavby obchvatu a zhorší ešte viac. Aby sa mohla diaľnica D4 napojiť na D1, budú musieť časť D1 zdvihnúť o približne jeden a pol metra. To znamená, že celú dopravu z diaľnice budú odkláňať na starú seneckú.  Aby toho nebolo málo tak cesta I/61, teda stará senecká, má byť aj obslužnou komunikáciou stavby.

Práve kolektory mali hroziaci dopravný kolaps počas výstavby zmierniť. Podľa súčasného zámeru ministerstva by mala celý nápor tranzitnej aj regionálnej dopravy zvládnuť stará senecká.

Úradné dokumenty

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

Poznámky k zákonom

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Môže mi úrad doručiť zásielku, ak dlhodobo nie som doma?

Pri doručovaní úradných rozhodnutí v správnom konaní sa často stretávam s takzvanou fikciou...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...