Pri Považskej Bystrici cestári plytvali

Reklama:

Milióny korún pre Považskú Bystricu prekrojenú diaľnicou po rokoch nevyzerajú ako dobre investované.

08. 08. 2011

Zdroj: Michal Trško, sme.sk

Považský Bystrica - Dopravný systém za sto miliónov korún v Považskej Bystrici riadi okresné cesty. V meste mal pomôcť zvládnuť dopravu tesne pred spustením diaľničnej estakády, ktorá vedie priamo ponad mesto.
Systém počas výstavby diaľnice slúžil tri roky.

„Pred spustením diaľnice sledoval tok dopravy a v prípade potreby podľa signálnych plánov sa predlžovala zelená na hlavnej trase v smere Bratislava - Žilina až na deväť minút,“ povedala Iveta Fedorová zo Slovenskej správy ciest, ktorá ho v roku 2007 zaplatila.

Po otvorení diaľnice v roku 2010 systém prestavili podľa požiadaviek dopravnej polície. Kolóny sú však v špičke aj teraz.

Chválil ho aj Slota

„Je otázne, nakoľko systém situácii pred otvorením diaľnice pomohol. Nebolo to až také výrazné, ako si myslím, že by takýto systém mohol pomôcť,“ povedal Ľubomír Palčák, šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Už pri výstavbe mu chýbala schopnosť viac vyhodnocovať aktuálnu situáciu a podľa toho riadiť križovatku.

Neoficiálne systém volajú zelenou vlnou za sto miliónov aj odborníci v Bratislave.

Za polovicu tejto sumy na Považí nainštalovali technológie, za druhú zaplatili stavebné úpravy a nové značenie. Na kilometre ciest išiel nový koberec, stavali sa križovatky.

Doprava na dovtedy extrémne rušnej ceste klesla po otvorení diaľnice o viac ako štyristo percent z asi 32-tisíc áut denne asi na sedemtisíc. Zvýšila sa naopak premávka na ceste v smere z Rajca, ktorý dnes systém riadi prednostne.

Systém v roku 2007 otváral vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny zo Smeru. „Systém musí byť dobrý, keďže ho pochválil aj predseda SNS Ján Slota,“ povedal vtedy.

„Systém funguje a stále sa využíva a bude  fungovať aj v budúcnosti,“ hovorí dnes Fedorová.

Obec má dve ihriská

Účtovnú hodnotu asi 80 miliónov korún malo futbalové ihrisko, ktoré Národná diaľničná spoločnosť postavila pre obec Sverepec. Išlo o vynútenú investíciu, staré ihrisko skončilo pod cestou. Pre ťahanice okolo neho si obec postavila aj ďalšie, asi za štyri milióny korún.

„Chceli nám to predať a neviem čo všetko, dlho nebolo jasné, či ho vôbec postavia. Boli okolo toho ťahanice, tak sme postavili ihrisko ešte jedno,“ povedal bývalý starosta Sverepca Jaroslav Biel.

Diaľničnú spoločnosť žiadali, aby im radšej pomohla postaviť ich ihrisko. „Boli by sa ušetrili peniaze, ale už to mali rozbehnuté a nechceli,“ povedal Biel.

Jedno ihrisko dnes majú futbalisti, druhé hasiči. Diaľničné ihrisko bez sociálnych zariadení či šatní dostala obec spolu s iným majetkom dohromady asi za 250 miliónov korún.

„Cenu za ihrisko nemožno vyčísliť, pretože objekt je súčasťou objektu uloženia prebytočnej zeminy,“ povedal Marcel Jánošík z diaľničnej spoločnosti. Pozemky okolo stavby stále nie sú vyriešené, kosiť ich však treba.

„V dnešných časoch by už takéto plytvanie nebolo možné,“ myslí si Biel.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...