Pri košickom Auparku postavia novú cestu – protismer

Reklama:

Projekt zjednosmernenia okruhu okolo centra je vo hviezdach. Možno nebude a Aupark ušetrí.

18. 07. 2016

Zdroj: Jaroslav Vrábeľ, Korzár

KOŠICE. Po piatich rokoch od otvorenia Auparku, kvôli ktorého výstavbe mesto zmenilo dopravu na Námestí osloboditeľov, sa košickí motoristi dočkajú ďalšej novinky.

Do konca roka má v aktuálne jednosmernom úseku od Fejovej po Južnú triedu pribudnúť nová cesta – konkrétne jeden protismerný pruh od Auparku na Štúrovu.

Namiesto esíčka rovno

Vodiči v smere od Palackého k Steel Aréne tak už nebudú musieť zachádzať cez komplikované esíčko na Fejovu.

Mesto už požiadalo stavebný úrad o povolenie. Jednopruhový protismerný pás má mať šírku 3,25 metra v dĺžke 124,5 m.

Podľa radnice zvýši priepustnosť koridoru Námestia osloboditeľov od Auparku na západ, odľahčí Fejovu a umožní lepšie vyprázdňovanie garáží pod nákupným centrom.

Nová cesta nezasiahne do pamätníka neznámeho protifašistického bojovníka. V rámci stavby upravia i chodníky, zeleň, semafory aj dopravné značenie.

Zaplatí to Aupark

„Realizátorom stavby bude spoločnosť Aupark, s. r. o. Rozpočtový náklad je cca 100-tisíc eur,“ informovala hovorkyňa mesta Linda Šnajdárová.

S protismernou cestou, ale s plnohodnotnou obojsmernou štvorprúdovkou sa pritom pôvodne pri projektovaní komunikácií v  rámci výstavby Auparku uvažovalo.

Nakoniec však od nej, hoci to mala byť vyvolaná investícia na náklady súkromného investora, mesto upustilo.

Raši chcel zjednosmernenie

Primátor Richard Raši (Smer) to v roku 2011 zdôvodnil tým, že by to bola zbytočná investícia, lebo radnica aj tak už čoskoro chystá zjednosmernenie okruhu okolo centra (nultý okruh).

Odvtedy prešlo päť rokov a okolo zjednosmernenia je ticho. Naopak, idú stavať protismerný pruh. Magistrátu sme sa preto opýtali, v akom stave je jednosmerný okruh v centre, či je projekt stále živý a kedy je reálne jeho uvedenie do praxe.

Možno ani nebude

„Problematikou riešenia jednosmerného okruhu sa mesto v súčasnosti vzhľadom na potrebu riešenia dôležitejších stavieb nezaoberá,“ reagovala teraz hovorkyňa radnice.

Dodala, že tento projekt bude možné opätovne prehodnotiť po dobudovaní stavieb, ako je napríklad MET, rekonštrukcie komunikácií či protipruh Štúrova, a “po preukázaní potreby takéhoto dopravného riešenia v budúcnosti“.

Aupark mal stavať... Ušetrí?

Spýtali sme sa aj na to, kedy a ako preinvestuje Aupark, resp. jeho bývalý vlastník HB Reavis svoj deklarovaný starý záväzok okolo 1,6 milióna eur.

Za túto sumu mal – namiesto výstavby spomínanej obojsmernej cesty – prerobiť križovatky pri Dome umenia a pri Jumbe kvôli zjednosmerneniu centra. Ani to sa však nedeje, navyše križovatku pri Dome umenia už vlani prerobilo mesto z eurofondov v rámci rekonštrukcie električkových tratí.

„Spoločnosť Aupark mala záväzok z kúpnej zmluvy preinvestovať na verejné stavby 3,3 milióna eur. Záväzok z riešenia nultého okruhu bol záväzkom vecným, nie finančným. Aupark podľa predložených dokladov preinvestoval 4,2 milióna eur,“ uzavrela Šnajdárová.

„Aktuálne dohody, ktoré s mestom máme, platia a ich obsah bude naplnený,“ vyjadrila sa Martina Jamrichová, PR & Marketing Manager HB Reavis Slovakia.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...