Prešovský obchvat sa prekreslí, štát môže ušetriť milióny eur

Reklama:

Severný obchvat tretieho najväčšieho mesta na Slovensku sa bude prekreslovať. Jeho juho-západný už nie.

15. 02. 2017

Zdroj: Marek Poracký, sme.sk

Reklama:

BRATISLAVA. Obchvat Prešova sa napokon nebude stavať v pôvodnej podobe. Minister financií Peter Kažimír (Smer) sa s ministrom dopravy Árpádom Érsekom (Most-Híd) dohodol na prekreslení jeho severnej časti.

Taká je dohoda o tom, ako pomôcť tretiemu najväčšiemu mestu na Slovensku a neminúť podľa pôvodných plánov približne 900 miliónov eur.

„Môžem ubezpečiť, hlavne prešovskú verejnosť, že trojdňová vojna o Prešov je za nami,“ citovala Kažimíra agentúra TASR.

Severný obchvat Prešova sa pôvodne naprojektoval ako 15-kilometrový úsek rýchlostnej cesty R4, ktorá smeruje na smerom na Poľsko. Stáť mal podľa pôvodných odhadov 535 miliónov eur.

Môžeme tam rátať so znížením profilov a tým pádom aj následnou úsporou, dodal po stredajšom rokovaní vlády šéf rezortu financií. Inak povedané, tam, kde sa mala stavať pôvodne štvorprúdovka, bude len dvojprúdovka.

Okrem toho by sa upravovala trasa a staval by sa len jeden tunel. To by mohlo ušetriť až 220 miliónov eur, vyčíslili v minulosti analytici pri ministerstve financií.

„Ide o rozumný kompromis, ale neviem do akej miery. Potom však musíme definitívne povedať či ideme budovať pololovičný profil s možnosťou jeho rozšírenia alebo nie,“ vraví Ondrej Matej, šéf Inštitútu pre dopravu hospodárstva.

Prešovský obchvat však netvorí len jeho severnú časť. Jeho súčasťou je aj výstavba juhozápadnej časti. Konkrétne ide o osemkilometrovú časť diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh.

Ten však už štát vysúťažil, stáť má približne 356 miliónov eur. Suma by sa mala znížiť o šesť percent, teda približne o 21 miliónov eur.

Súťaž, ktorú vypisoval ešte minister dopravy Ján Počiatek, vyhralo konzorcium Eurovie s Doprastavom. Kilometer diaľnice vyjde na približne 45 miliónov eur, čo je historicky najdrahšia štvorprúdovka na Slovensku.

Chcel vysvetlenie

Projektanti tejto stavby podľa Kažimíra v minulosti "nakreslili" také riešenie, ktoré nie je ideálne z pohľadu zníženia tlaku na prešovskú dopravu.

„Celé nedorozumenie je podľa nás založené na starom dopravnom prieskume, ktorý hovoril o tom, že polovica prešovskej dopravy je založených na tranzite,“ dodal Kažimír.

Dnes je podľa neho dopravný prieskum len o štvrtinovej úspore na tranzite. „Preto to pôvodné riešenie je postavené na obchvate, a nie na riešení vnútroprešovskej komunikácie," vysvetľoval po rokovaní vlády minister financií.

Tesne pred rokovaním vlády pritom Érsek chcel ešte od Kažimíra vysvetlenie, ako k úspore dospel. Zároveň prezidentovi Andrejovi Kiskovi poslal list.

„Ubezpečil som ho, že s verejnými financiami nakladám zodpovedne a dôkladne zvažujem všetky kroky a podrobne analyzujem, či sú prostriedky vynaložené efektívne, tak, ako sa vláda zaviazala v projekte Hodnota za peniaze,“ povedal Érsek.

Debata začala cez víkend

O tom, aká suma by sa v prípade výstavby prešovského obchvatu mohla ušetriť, sa začalo diskutovať počas víkendu. Kažimír adresoval Kiskovi list, v ktorom navrhol postaviť obchvat Prešova na východe za 280 miliónov eur a novú štvorprúdovú cestu v centre mesta za 150 miliónov eur.

Celkovo by to stálo viac ako 400 miliónov eur a mestu by to výrazne pomohlo. „Ušetrené financie môžu byť využité na realizáciu dopravných riešení v Prešove s vyššou pridanou hodnotou, ako aj lepšie využitie verejnej dopravy,“ napísal Kiskovi Kažimír.

Kiska sa na prešovský obchvat pýtal Kažimíra ešte pred Vianocami.

Úradné dokumenty

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru, Úprava trolejového vedenia, oznam o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou Prešovský samosprávny kraj, Úrad Prešovského samosprávneho kraja, Odbor dopravy, oznamuje začatie stavebného konania a nariadenia ústneho konania, č. j. 02416/2017/OOD-002 zo dňa 10. 2. 2017 pre stavbu...

Poznámky k zákonom

Môže mi úrad doručiť zásielku, ak dlhodobo nie som doma?

Pri doručovaní úradných rozhodnutí v správnom konaní sa často stretávam s takzvanou fikciou...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...

Pozemkové úpravy a ochrana pôdy

Motto: Bohatý hospodár nepredáva svoj majetok.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Trenčín: Vyvlastnenie vo verejnom záujme

O občianskom spolunažívaní by vedel rozprávať asi každý z nás. Obyvatelia ulice Jahodová v Trenčíne...