Prešov ničí prehustená doprava

Reklama:
10. 11. 2010

Zdroj: Boris Macko, Pravda

Reklama:

Hlavným, aj keď nie jediným problémom je v súčasnosti pre metropolu Šariša doprava. Je evidentné, že množstvo áut, ktoré mestom denne prejde je už za hranicou únosnosti. Problémom je, že ak sa niekto od Košíc chce dostať ďalej smerom na Poprad, či Sabinov, musí prejsť cez prešovské ulice. Havárie sú tam na dennom poriadku, neraz dokonca s veľmi vážnymi následkami.

Preto sa niet čo čudovať, že obchvat Prešova je hlavným motívom predvolebnej kampane. Hoci viacerí prešovskí politici vrátane primátora Pavla Hagyariho šľubovali, že sa pokúsia situáciu vyriešiť, nestalo sa tak. Mesto je zatiaľ zaťažené dopravou, ktorá zrejme z jeho ulíc tak skoro nezmizne, nehovoriac už o ťažkých kamiónoch.

Nech už bude novým primátorom ktokoľvek, čaká ho náročná úloha. Obchvat Prešova má vybudovať štát a bude ťažké presadiť ho medzi priority ministerstva dopravy, či Národnej diaľničnej spoločnosti. Určitú výhodu v prípade zvolenia môže mať vzhľadom na zloženie súčasnej vlády pravicový kandidát Ondrej Matej, ktorý je poslancom národnej rady.

Hlavné problémy mesta

  • rozpočtové provizórium, návrh na rozpočet stiahol primátor na poslednom rokovaní mestského zastupiteľstva. Podľa neho má o rozpočte rozhodnúť už nový mestský parlament,
  • dopravná situácia v Prešove je naozaj zlá, mesto je doslova zahltené autami. Kým sa nepodarí pretlačiť výstavbu obchvatu, ostane všetko po starom,
  • parkovanie je aj prešovským problémom. Mesto prenajalo svoje pozemky súkromnej firme, ktorá vyberá parkovné, lenže parkovanie v centre mesta sa nezlepšilo,
  • chýba oddychová zóna, park ako zelené centrum,
  • podobne je na tom metropola Šariša aj s krytou plavárňou. Z existujúcej sa nakoniec stali čínske obchody. V meste síce ešte niekoľko krytých bazénov je, no sú malé a oficiálne na nich verejnosť nemá prístup,
  • znečistenie sídliska Sekčov exhalátmi z Kronospanu,
  • chýba prílev väčších investícií, ktoré by priniesli viac pracovných miest.

S dopravou súvisia aj svetelné križovatky, na ktoré si treba zvyknúť. Ak naskočí zelená, platí pre viac smerov a vodiči tak napriek tomu, že majú zelenú, musia dávať prednosť podľa dopravného značenia. Vytvárajú sa tak zápchy a nechýbajú ani kolízie. Vnútromestskú dopravu čiastočne zlepšila rekonštrukcia niektorých križovatiek a ciest, zatiaľ to ale nestačí. Podobne je to aj s parkovaním, mesto prenajalo plochy súkromnej firme, ktorá vyberá parkovné.

Čudne však pôsobí, ak pracovníkom SBS pri odťahovaní asistujú mestskí policajti.

Prešovské problémy však nie sú len o doprave. Chýbajú väčšie možnosti kultúrneho vyžitia, ale aj zelené zóny. Tie by slúžili na oddych a relax, dala by sa takto napríklad využiť veľká plocha medzi sídliskom Sekčov a mestom. Niekoľko rokov je problémom aj nevyužitá plocha za bývalým Priorom medzi Štefánikovou, Hviezdoslavovou a Okružnou ulicou. Pôvodne tam mal smelé plány zahraničný investor, ktorý neskôr cúvol. Hoci sa tam v poslednej dobe začalo stavať, je to zatiaľ len na časti plochy a nie je celkom jasné, o čo vlastne pôjde.

Voľby v Prešove

  • V šiestich volebných obvodoch si zvolí regionálnych zástupcov vyše 70-tisíc voličov.
  • V predchádzajúcich mestských voľbách prišlo voliť 26 312 Prešovčanov, čo je účasť vyše 36 percent. Terakší primátor Pavel Hagyari získal 15 116 hlasov.
  • O 31 poslaneckých kresiel sa uchádza 193 kandidátov, z toho 148 mužov a 45 žien. Len pre zaujímavosť, najmladší kandidát má 26 rokov, najstarší 67 rokov.

Naopak určité pozitíva sú v mestskej hromadnej doprave. Oproti košickej je kultúra cestovania o niečo vyššia, navyše mesto teraz kupuje dvadsať nových trolejbusov. Ostáva len veriť, že to nie je súčasť predvolebnej kampane.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...