Prepojenie ciest chce radnica riešiť s NDS a SSC

Reklama:
27. 01. 2005

Zdroj: Anna Košuthová

Prešov - Boľačkou Prešovčanov je dopravné prepojenie v meste. Svedčia o tom nielen reakcie domácich, ale aj návštevníkov. Košičania nám vraj odkazujú, aby sme sa konečne dohodli a dokončili cesty, aby nemuseli pri príjazde do centra blúdiť. Podobne však reagujú aj ľudia z iných miest. Nešetria šťavnatými poznámkami.

Ako sme už v našom denníku informovali, v návrhu aktualizácie územného plánu sa rozostavaná Nábrežná komunikácia (NK), za ktorou sú roky trvajúce spory, objavuje ako "spojnica urbanistických subcentier". Donedávna však mala prívlastok "diaľničný privádzač". Ten sa v posledných rokoch začal v oficiálnych dokumentoch škrtať, hoci nikto z kompetentných nevysvetlil dôvod. Keď sme sa hlavného architekta mesta Prešov Vladimíra Ligusa pýtali prečo sa o NK odrazu hovorí už len ako o spojnici povedal nám, že rozhodnúť musí investor a ten sa zmení. Majetok Slovenskej správy ciest (SSC), ktorá bola investorom NK, sa teraz delí medzi dve spoločnosti. Je tu však viacero problémov aj okolo časti diaľnice Prešov západ-Svinia. Výstavba sa nezačne dovtedy, kým súd nerozhodne o napadnutom vyvlastňovacom konaní.

V tej súvislosti pripomíname, že minister dopravy Pavol Prokopovič už podpísal zakladajúcu listinu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a. s. Tá bude so 100-percentnou účasťou štátu financovať výstavbu a vyberať mýto na cestách. Valné zhromaždenie následne zvolilo predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa. Stal sa ním Dušan Faktor, bývalý generálny riaditeľ SSC. Minimálne v jednom prípade je už teda zástupca na rokovanie známy. Výberové konanie na post generálneho riaditeľa SSC, ktorá má mať v kompetencii správu a údržbu štátnych ciest, ešte nie je ukončené. Obe spoločnosti začnú samostatne fungovať od 1. februára.

Ako sme už naznačili, mesto bude musieť dopravnú situáciu riešiť radikálnejšie. Zaujímalo nás ako. Keďže sme mali neoficiálnu informáciu, že radnica plánuje iniciovať stretnutie so zástupcami oboch spomínaných inštitúcií, zaujímali sme sa, kedy sa uskutoční a o čom bude reč.

Oslovili sme vedúceho odboru výstavby a dopravy na prešovskej radnici Mariána Karabinoša. "Je to pravda a stretnutie by sa malo uskutočniť v polovici februára. Chceme hovoriť o cestách v komplexe a dohodnúť ďalší postup prípravy výstavby diaľnice Prešov-Svinia, Rýchlostnej komunikácie K4 smerom na Kuzmányho ulicu, Nábrežnej komunikácie, jednoducho všetkých súvisiacich štátnych ciest, ktoré ovplyvňujú dopravu a život v meste." Je pravdepodobné, že reč bude aj o aktuálnom preklasifikovaní niektorých komunikácií, čo naznačuje aj nejasná situácia okolo NK.

Karabinoš tiež poznamenal, že mimo samosprávnych a štátnych inštitúcií v meste prizvú na stretnutie aj zástupcov Dopravného inšpektorátu, aby mohli hovoriť aj o otázkach bezpečnosti na území mesta z hľadiska dopravy. "Chceme hľadať priechodné riešenia z hľadiska prípravy aj samotnej realizácie," dodal Karabinoš.

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...