Premiér, ktorý nerozumel svetu

Reklama:

Aj medzi poradcami premiéra boli takí, ktorí chápali neodvratnosť krízy. To, že ich Robert Fico ignoroval, je len a len jeho chyba.

10. 04. 2009

Zdroj: Juraj Mesík, SME Online

Kríza zastihla Roberta Fica úplne nepripraveného. Naplno odhalila, že súčasný premiér je ekonomický diletant. Muž ako stvorený na dobré časy míňania z plného rohu, ale bezradný ako malý chlapec v ekonomicky ťažkých časoch. Fico nemá ekonomické vzdelanie, to však nie je ospravedlnenie toho, že nepredvídal krízu a jej dôsledky pre našu, od exportu závislú krajinu. Aj v prostredí Ficových poradcov boli a sú ľudia, ktorí nevyhnutnosť krízy predvídali. Že Fico ich varovania ignoroval, je len a len jeho chyba.

Slovensko je tak závislé od exportu, že bolo amatérske očakávať, že  ho dôsledky svetovej krízy obídu. To, že sme mimoriadne závislí od montáže a exportu jedného v podstate luxusného produktu - áut - nás robí ešte zraniteľnejšími. Napriek tomu Ficova vláda nedokázala identifikovať a urobiť žiadne opatrenia, ktoré by dosahy krízy na občanov aspoň tlmili. Naopak, bezhlavo sa drží plánov z čias, keď ekonomika rástla dvojciferným tempom. Ficova vláda v panike dokonca plytvanie zintenzívnila. K logám po 2,5 milióna za kus a nástenkovým tendrom za 3,5 miliardy pribudol napríklad bratislavský hradný kšeft za 3,6 miliardy pre Širokého alebo  „úspešné" šrotovné.

Bolo pred voľbami

V záchvate solidarity so svetovým veľkokapitalizmom vláda podnietila masovú likvidáciu funkčných áut a vytiahla ľuďom z vreciek peniaze, ktoré minuli na to, na čo mnohí ešte niekoľko rokov nemuseli. Niektorí ich budú onedlho potrebovať na základné prežitie - ale bolo pred prezidentskými voľbami... Ľud sa ešte mal vytešovať: máme perpetuum mobile - na daniach sme získali viac, ako sme na šrotovnom vyplatili!

Zošrotovaná miliarda korún je tu len drobnosť. Skutočne veľká daň za Ficovo ekonomické diletantstvo je strata času spôsobená jeho nepripravenosťou na krízu a - ak sa včas nespamätá - dlhy, v ktorých  štát zanechá. Pravdepodobnosť, že sa spamätá, je pritom pri jeho až paranoidnej neschopnosti prijímať kritiku blízka nule. Ficove nádeje na znovuzvolenie sa dlhšie upierajú na megalomanský projekt výstavby diaľnic. Už keď oznámil diaľnicu Bratislava - Košice do roku 2010, všetci, čo veci rozumejú, vedeli, že tára.

Potom sa vrátil zo Švajčiarska s tým, ako budú potrestaní tunelári od Braniska. Ale opäť „skutek utek". Nakoniec sa upäl na Dzurindovu  ideu verejno-súkromných partnerstiev (PPP). Za skratkou PPP - Prežerieme Peniaze Potomstvu - sa ako za figový list skryl cynický plán zadlžiť štát ako ešte nikdy. Vyšlo najavo, že za Ficove PPP diaľnice by sme do roku 2040 mohli zaplatiť 18-miliárd eur (540 miliárd korún) - čiže 600 miliónov eur ročne. Žiť chvíľu na dlhy vie každý idiot. Ich splácanie by však ďalších 30 rokov šlo nevyhnutne na úkor takých „smeráckych" sociálnych cieľov, ako sú úroveň vzdelania  (rozumej slušnejšie platy pre učiteľky), kvalita zdravotníctva (rozumej slušnejšie platy pre zdravotné sestry, lekárky  a vybavenie nemocníc), domovy dôchodcov atď.

Ak do financovania diaľnic Fico dotlačí dôchodkové správcovské spoločnosti, z Prežierania Peňazí Potomstvu sa stane Prežratie Peňazí Penzistom. Pre žilinských penzistov by pritom PPP nemuseli byť úplná strata - každý mesiac by ich v deň, keď bývali dôchodky, vyviezli autobusom na výlet do tunela Višňové. Tam by si mohli svoje dôchodky poobzerať na vlastné oči. Možno by k výletu dostali aj čaj zadarmo.

Skutočná kríza sa ešte nezačala

Dosť irónie. Odborníci sa dnes líšia v odhadoch trvania a vážnosti krízy, ktorá je pred nami. Optimisti čakajú, že sa svetová ekonomika odrazí odo dna koncom roka, pesimisti, že potrvá ďalších 5 až 10 rokov. Realisti vedia, že skutočná kríza vyplývajúca z kombinácie vyčerpania ropy a ďalších prírodných zdrojov, nedostatku potravín, klimatických zmien a nimi vyvolanej masovej migrácie sa ešte ani nezačala, no jej čas sa blíži. Nepripravené Slovensko môže zomlieť do nepoznanej podoby. Bežné politiky, ako zmena daňového a poistného zaťaženia, pritom nie sú nástroje, ktoré by boli odpoveďou na tento typ krízy.

Adekvátnou odpoveďou je to, čo sa označuje ako „nová zelená ekonomika" - ekonomika založená na o triedu efektívnejšom využívaní zdrojov a energií ako dnes. Povedané inak,  peniaze v objeme porovnateľnom s tunelovaním diaľnic by mal štát tlačiť do zatepľovania budov, výstavby cyklotrás, úspor energie, solárnych kolektorov a ďalších technológií využitia obnoviteľných zdrojov energií.

S prezieravejším premiérom by Slovensko nemuselo zostať úplne zraniteľné. Všetko však nasvedčuje tomu, že Fico skončí v dejinách našej malej krajinky po boku svojho predchodcu Mečiara. Nie, nie ako premiér, čo kryl korupciu a drancovanie krajiny. Ako premiér, čo nerozumel svetu.

Autor je občiansky aktivista a spolupracovník Svetovej banky.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...