Premiér chce pomôcť ekonomike výstavbou diaľnic za súkromné zdroje. Otázna je výška dlhov v budúcnosti

Reklama:

Úvery na PPP diaľnice pre krízu zdražejú. V čase krízy nás diaľnice cez projekty PPP môžu vyjsť drahšie než za normálnych okolností. Premiér Fico tvrdí, že môžu naopak pomôcť udržať vysoký hospodársky rast.

14. 10. 2008

Zdroj: Daniela Krajanová, SME Online

Bratislava - Minister dopravy Ľubomír Vážny v nedeľu priznal, že súčasná finančná kríza neobchádza ani megaprojekt výstavby diaľnice D1 naprieč Slovenskom. Tá sa má stavať cez verejno–súkromné partnerstvo, takzvané PPP. Dôvodom je, že v čase krízy banky peniaze požičiavajú len nerady, a ak, stojí to viac než za normálnych okolností.

„Nepopieram, že cítime určité problémy oproti tomu, ako to bolo zhruba pred rokom, keď sme sa do PPP projektov púšťali.

Záujem bánk bol vtedy taký obrovský, že sme tým boli sami zaskočení. Dnes sa banky správajú zdržanlivejšie,“ povedal minister Vážny v nedeľňajšej relácii Slovenskej televízie.

Tri balíky PPP na stavbu diaľnic sú však dnes v plnom prúde. Podľa hovorcu ministerstva dopravy Mariána Jánošíka rezort očakáva, že štát uzatvorí zmluvu na druhý balík diaľnic do konca tohto a na prvý začiatkom budúceho roka. Apríl až máj 2009 je určený na tretí balík.

Stavbári krízu cítia

V hre sú firmy ako Doprastav či Skanska, ktoré sa v novembri chystajú predložiť návrhy zmlúv. „To, že je kríza, že sme v združení s najväčšími firmami a to, že úvery dražejú a sú ťažšie dostupné, to nie je nič tajné,“ povedal predseda predstavenstva Doprastavu Ivan Šesták. Či však prípadný vplyv krízy zapracuje firma aj do návrhu zmlúv, nepovedal. „V polovici novembra podávame ponuku, preto sa takéto informácie nesmú poskytovať,“ povedal.

Vplyv krízy čiastočne priznala aj Skanska: „Súčasný stav PPP projekty ovplyvňuje, ale skôr externe, ako pri samotných rokovaniach. PPP sú dlhodobá záležitosť a z toho vychádzajú aj naše rokovania s bankami, doterajšie dohody a nastavenia,“ povedala hovorkyňa firmy Magdaléna Dobišová.

Jednou z možností, ako úver pre firmy zlacniť, by bolo, keby sa zaň zaručil štát. To však nepripúšťa ministerstvo financií. „Štát negarantuje úvery,“ povedal hovorca rezortu Miroslav Šmál. Projekty PPP sú podľa neho v kompetencii ministerstva dopravy, a tak rezort financií nechce špekulovať ani o vplyve krízy na ich cenu peňazí.

Vážny je proti zmene

Zmeniť čokoľvek na spôsobe financovania diaľnic nechce ani ministerstvo dopravy. „Financovanie je vecou uchádzačov. Ich úlohou je hľadať riešenia, ktoré majú k dispozícii, a tak je zadefinovaný aj samotný tender,“ povedal Jánošík.

Do úvahy teda nepripadá ani zapojenie štátneho rozpočtu, ani eurofondov. Jánošík dodal, že Slovensko má vysoké ratingy, čo je dostatočná forma záruk.

Premiér Robert Fico vo výstavbe diaľnic cez PPP projekty vidí v čase krízy aj výhodu. „Alternatívou je, že budeme podporovať veľké projekty, ako je výstavba diaľnic,“ povedal počas víkendu Fico.

Analytik Volksbank Vladimír Vaňo upozorňuje na to, že na uvoľnené rozpočtové hospodárenie sú lepšie pripravené tie krajiny, ktoré využili roky hospodárskeho rastu na zníženie verejného dlhu.

„V období pomalšieho rastu si môžu dovoliť hospodáriť s dlhmi tí, ktorí využili roky hospodárskeho rastu na prebytočné rozpočty. Takéto krajiny potom môžu v čase krízy uvoľniť rozpočtovú politiku, povedal.“

Tri balíky PPP

Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov, Fričovce - Svinia. Dĺžka: 75 kilometrov. Cena*: 49,1 miliardy Sk bez DPH.

Úseky R 1: Nitra - Selenec, Selenec - Beladice, Beladice - Tekovské Nemce. Dĺžka: vyše 47 kilometrov. Cena*: 16,7 miliardy SK bez DPH.

Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka - Višňové, Lietavská Lúčka - Žilina a Višňové - Dubná Skala. Dĺžka: zhruba 29 kilometrov. Cena*: 40 miliárd Sk bez DPH.

* pozn – odhadované stavebné náklady

Zdroj: SITA

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...