Prehrešky v mýte môžu žehliť poštári

Reklama:

Komisia vypočítala, že firma Fleetpay si môže z mýta, ktoré platia kamionosti, postupne odkrojiť 140 miliónov eur. Štát označil jej nástupcu, tentoraz cez tender.

26. 10. 2014

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

Reklama:

BRATISLAVA. Tender, v ktorom štát vyradil tri lacnejšie verzie elektronického mýta a nechal bez súťaže vyhrať tú najdrahšiu s 200­-miliónovým odstupom od najlacnejšej ponuky, žehlí štát v Bruseli už niekoľko rokov.

Teraz je na konci cesty, počas ktorej musí ubezpečiť Európsku komisiu, že urobil všetko preto, aby hriechy z minulosti odčinil a vyhol sa tak pokute.

Jedna z výhrad Bruselu spočívala v tom, že na mýte zarába milióny eur firma Fleetpay za to, že overuje platby mýta cez špeciálne platobné karty.

Volajú sa palivové karty, pretože ich používajú kamionisti na to, aby nemuseli nosiť hotovosť a bez problémov platili za bežné potreby v nákladnej doprave, čiže najmä za palivo a mýtne.

V Bruseli vypočítali, že firma Fleetpay si na percentách, ktoré berie z takto plateného mýta, môže privyrobiť aj 140 miliónov eur počas trinástich rokov.

O zákazku pritom ani nemusela bojovať v tendri, ktorý by povedal, či sa dal nájsť aj lacnejší sprostredkovateľ.

O tom, že firme sa nepodniká zle, svedčí aj to, že dokázala v roku 2012 z vyše sedemmiliónových tržieb vygenerovať 3,5-­miliónový zisk.

Označili víťaza

Bruselu sme sľúbili, že za Fleetpay nájdeme cez riadny tender náhradu. Po mesiacoch hľadania štát označil budúceho prostredníka pre platby palivovými kartami.

  • Mýtny systém dodala a prevádzkuje firma SkyToll výmenou za vyše 850 miliónov eur. K zákazke sa dostala asi pred šiestimi rokmi po tom, ako troch lacnejších z tendra vyradili a v hre zostala sama. Najlacnejšia verzia mýta by vyšla o 200 mil. eur menej.
  • Mýto sa môže platiť aj cez palivové karty. Ročne sa takto zaplatí asi 120 miliónov eur.
  • Štát chce, aby ten, kto bude platby overovať, z nich nebral viac než 7 percent ako odmenu.
  • To je takmer toľko, koľko za svoje služby berie Fleetpay, ktorý túto zákazku získal bez súťaže.
  • Čoskoro ho má nahradiť firma, ktorú štát našiel v tendri.

Oznam o víťazstve poslal spoločnosti s názvom Paywell. Firma vznikla jeden deň pred termínom, do ktorého štát očakával, že sa mu ozvú potenciálni kandidáti.

Jej jediný akcionár – Cromwell má za sebou dlhšiu históriu.

Je známa v doručovaní pošty. Zaoberá sa napríklad tým, že korešpondenciu pre odosielateľov vytlačí, zabalí do obálok a doručí do domácností a firiem. V obchodnom registri uvádza aj služby v oblasti IT.

Ako sa firme podarilo presvedčiť štát, že zvládne v spolupráci s bankou overovať platby mýtneho, zatiaľ nevedno.

Národná diaľničná spoločnosť nekomentuje prebiehajúce tendre. Výnimku neurobila ani teraz.

Chce to bohaté skúsenosti

Diaľničiari naformulovali podmienky pre potenciálnych víťazov striktne. Ten, kto chce nahradiť Fleetpay, musí mať bohaté skúsenosti s podobnou prácou. Ročne mu muselo v minulosti prejsť rukami aspoň sto miliónov eur na mýtnom cez palivové karty. Takúto skúsenosť musí vykázať aspoň za dva roky.

Z dostupných informácií nie je jasné, či je Paywell iba vedúcim konzorcia ďalších firiem, alebo má skúsených subodávateľov.

Rovnako tak nevedno, koľko núka štátu, že by si výmenou za svoje služby ukrajoval z mýtneho. Jeho predchodca, Fleetpay, zrejme dostával niečo pod sedem percent z mýta plateného palivovými kartami.

Isté je iba to, že štát si vyberal z ponúk dvoch finalistov. Konkurentom dcéry poštárskeho Cromwellu bola firma Kedros, ktorej ponuku vyhodnotili diaľničiari ako drahšiu.

Komisia si na nás posvieti

Posledné slovo bude mať v celej veci Brusel. Ten sa k veci oficiálne nevyjadril.

Neoficiálne sa hovorí o tom, že úradníci z Bruselu pozorne sledujú, či a ako splníme sľub nahradiť Fleetpay. Už s tým meškáme.

„Komisia si onedlho bude pýtať informácie o tom, ako Slovensko v tomto smere pokročilo,“ povedal zdroj z Bruselu s dôvetkom, že im štát avizoval meškanie.

Pôvodne mal nový prostredník fungovať už v apríli. Napriek tomu provízia stále tečie do kasy firmy Fleetpay.

Otázne je, ako má tú zákazku zmluvne poistenú a či ju možno len tak vypovedať.

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

Diaľnica D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec - rozhodnutie ministra číslo 77/2016 o stavebnom povolení

Rozhodnutie ministra Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, číslo 12171/2016/D220-SLP/34379-M zo dňa 29. 6. 2016 o zmene rozhodnutia Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja...

Rýchlostná cesta R4 Prešov - severný obchvat, oznámenie o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie stavebného konania a upustenie od ústneho konania, č. j. 03358/2016/SCDPK-56357 zo dňa 7. 9. 2016 pre stavbu Rýchlostná cesta R4 Prešov - severný obchvat.

Pruské - kanalizácia a ČOV - prístupová cesta k ČOV - verejná vyhláška, oznámenie o začatí vyvlastňovacieho konania

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie vyvlastňovacieho konania pozemkov a nariadenie ústneho pojednávania, č. j. 233/2016 TS1-20/Po/1 zo dňa 15. 3. 2016 pre stavbu Pruské - kanalizácia a ČOV, prístupová cesta k...

Poznámky k zákonom

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...

Pozemkové úpravy a ochrana pôdy

Motto: Bohatý hospodár nepredáva svoj majetok.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Trenčín: Vyvlastnenie vo verejnom záujme

O občianskom spolunažívaní by vedel rozprávať asi každý z nás. Obyvatelia ulice Jahodová v Trenčíne...

Územné a správne členenie Slovenska, história a vývoj

Publikácia opisuje vývoj územného a správneho členenia Slovenska od približne polovice druhého...

Predaj nehnuteľnosti. Dokedy mám povinnosť podať daňové priznanie na daň z nehnuteľností?

V minulom roku som predal nehnuteľnosť (pozemok, byt, dom) za ktorú som platil daň z nehnuteľností....

Premlčacia doba. Koľko trvá premlčacia doba? Čo je to premlčanie?

Štandardná premlčacia doba podľa Občianského zákonníka je tri roky. Vo veciach, na ktoré platí...

Priznal som sa k priestupku. Som automaticky vinný, ak sa v konaní o pokute nebránim?

Po obvinení z priestupku som sa v správnom konaní aktívne nebránil. Správny orgán ma uznal vinným...

Juraj Suchánek - Zákon o miestnych poplatkoch obsahuje viacero nezmyslov

Kupujete byt, staviate väčší dom alebo iba skleník na záhrade? Po novom sa vám to predraží. Podľa...