Predražené tendre, stratové IC vlaky. Čo čaká nového šéfa dopravy?

Reklama:

Nominant Mosta-Híd Árpád Érsek sa chce vyhnúť megalomanským projektom. Niekoľko rozbehnutých však bude musieť riešiť.

30. 08. 2016

Zdroj: Marek Poracký, sme.sk

Reklama:

BRATISLAVA. Len päť mesiacov vydržal nominant najmenšej koaličnej strany Sieť Roman Brecely v kresle ministra dopravy. Po rozpade strany odchádza a ministerstvo dostane nového šéfa.

Brecely, ktorý sa pred tromi týždňami stal novým predsedom Siete, v utorok podal demisiu, lebo strane po poslednom sneme zostali v parlamente len dvaja poslanci.

Na čele ministerstva ho vystrieda nominant Mosta-Híd Árpád Érsek. Predseda strany Béla Bugár ho v pondelok už predstavil aj prezidentovi Andrejovi Kiskovi.

„Prezident vymenuje Árpáda Érseka za ministra dopravy v stredu podvečer," potvrdil hovorca prezidenta Roman Krpelan.

Predražené diaľnice

Jednou z prvých úloh, s ktorou sa bude musieť nový minister dopravy vyrovnať, sú tendre ešte po ministrovi dopravy zo Smeru Jánovi Počiatkovi. Mimovládna organizácia INEKO upozornila, že dva z troch diaľničných úsekov, na ktoré vypísali tendre za Počiatkovho pôsobenia, sú predražené.

Na úseku diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh cena za kilometer dosiahla 45 miliónov eur, na úseku diaľnice D3 medzi Čadcou a Svrčinovcom 42 miliónov eur. Pritom cena za jeden kilometer zatiaľ najdlhšieho tunela na Slovensku Višňové je asi 30 miliónov eur.

Aj preto INEKO niekoľkokrát vyzvalo Národnú diaľničnú spoločnosť, aby súťaže zrušila.

Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného hovorí, že pred podpisom zmlúv by mala byť podrobne zvážená otázka, či by nové súťaže priniesli lepšie ceny a o aký čas by výstavbu odsunuli. Práve pri týchto súťažiach by sa podľa neho mohol využiť koncept Hodnota za peniaze, aby dal odpoveď, či je, alebo nie je výhodné súťaže uzavrieť.

Ak má byť pôsobenie Árpáda Érseka výrazným prínosom, musí sa postaviť proti ďalšiemu predražovaniu výstavby, hovorí analytik INEKO Ján Kovalčík, ktorý bol šéfom stratégií ministerstva dopravy za vlády Ivety Radičovej. "Či už z dôvodu dohôd medzi uchádzačmi, ale aj chýb na strane Národnej diaľničnej spoločnosti.“

NDS vlani v máji vypísala tri súťaže za necelých 800 miliónov eur. Okrem spomínaných dvoch aj na úsek diaľnice D1 medzi Budimírom a Bidovcami na východe Slovenska. O tom už Sieť rozhodla, že vyše 14-kilometrový úsek postaví spoločnosť Skanska asi za 197 miliónov eur.

Nájsť milióny eur

Na úseku diaľnice D1 neďaleko Ružomberka medzi Hubovou a Ivachnovou sú zas problémy pre zosuv pôdy pri výstavbe tunela Čebrať. Brecely ešte v máji naznačil, že úsek, ktorý stavia OHL ŽS spoločne s Váhostavom z portfólia firiem oligarchu Juraja Širokého, sa môže predražiť až sto miliónov eur.

Druhý problémový úsek je medzi Turanmi a Hubovou, kde sa tiež v roku 2013 neďaleko obce Šútovo masívne zosunul svah. Érsek naň bude musieť nájsť približne 700 miliónov eur a doriešiť jeho trasu.

Všetky peniaze z eurofondov, ktoré na výstavbu diaľnic z Bruselu dostane, už ministerstvo zarezervovalo. Stavia z nich napríklad diaľničný obchvat Prešova či tunel Višňové.

Správa, ktorú preložila Národná diaľničná spoločnosť, ráta pri posudzovaní vplyvu na životné prostredie s dvoma trasami. Prvou je povrchový variant cez údolie rieky Váh, druhou cez tunely Korbeľka a Havran.

Ak by trasa išla cez tunel, diaľnica medzi Košicami a Bratislavou bola hotová zrejme až v roku 2026. Ak by išla po povrchu, dokončia ju o tri roky skôr.

Šéf spoločnosti Amberg Engineering, ktorá dozoruje výstavbu diaľnic, Martin Bakoš hovorí, že prioritou by malo byť dobudovať diaľnice D1 a D3, a pokračovať vo výstavbe rýchlostnej cesty R2 a severo-južného prepojenia diaľnice D1 s R1.

„Ich dobudovaním by sme dosiahli priame spojenie všetkých krajských miest buď diaľnicou, alebo rýchlostnou cestou a podstatne zlepšili dostupnosť okresov na juhu a východe Slovenska,“ myslí si Bakoš.

IC vlaky

Na návrat štátnych IC vlakov na trať z Bratislavy do Košíc, ktoré Počiatek zrušil na nátlak súkromného RegioJetu, si ministerstvo dopravy pod Brecelyho vedením dalo vypracovať analýzu takmer za 40-tisíc eur. Výskumný ústav dopravný by ju mal odovzdať v najbližších dňoch.

„Oficiálne sa čaká na výsledok štúdie, ale politicky je už rozhodnuté. Manažéri nominovaní do železničnej spoločnosti za SNS si to určite ustrážia,“ povedala Desana Mertinková z odborného časopisu Železničná revue.

Keď štátny dopravca na konci druhej vlády Roberta Fica stratové IC vlaky zrušil, SNS to kritizovala. Do programu novej vlády si presadila, že rozhodnutie sa prehodnotí - s cieľom čo najrýchlejšie spojenie obnoviť.

Bývalý šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec si myslí, že ak štát IC vlaky zavedie, tak len symbolicky nejaké dva páry pred víkendom a po víkende, aby splnil požiadavku SNS.

„IC vlaky nie sú a chýbajú. Sme jediná krajina, ktorá takýto segment nemá. Netvrdíme však, že by IC vlaky mal prevádzkovať štátny osobný dopravca,“ tvrdí šéf ministerského Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

V roku 2014 skončili IC vlaky v strate 1,15 milióna eur. Za vlaňajšok štátny dopravca hospodárenie nezverejnil.

Ministerstvo pozná

Érsek bol na ministerstve dopravy štátnym tajomníkom za ministra Jána Figeľa z KDH, aj dnes sa do kresla ministra posunie z pozície štátneho tajomníka.

Aj preto odborníci predpokladajú, že bude iným ministrom ako Brecely. „Už len v tom, že aspoň robil na ministerstve dopravy. Mal by poznať prácu ministerstva, mal by poznať jeho strategické plány. Má tiež viac technických informácií,“ vraví bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák.

Súhlasí aj analytik Kovalčík, ktorý by uvítal, keby nový minister už nesľuboval výstavbu množstva rôznych ciest po celom Slovensku, k čomu podľa neho skĺzol Brecely.

Érsek v pondelok po stretnutí s Kiskom pre TASR povedal, že nechce robiť megalomanské projekty. „Projektujme však," hovorí, aby sa s výstavbu dalo začať v ďalšom volebnom období alebo vtedy, keď štát nejako dokáže na novú výstavbu zabezpečiť peniaze.

Úradné dokumenty

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru, Úprava trolejového vedenia, oznam o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou Prešovský samosprávny kraj, Úrad Prešovského samosprávneho kraja, Odbor dopravy, oznamuje začatie stavebného konania a nariadenia ústneho konania, č. j. 02416/2017/OOD-002 zo dňa 10. 2. 2017 pre stavbu...

Poznámky k zákonom

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Môže mi úrad doručiť zásielku, ak dlhodobo nie som doma?

Pri doručovaní úradných rozhodnutí v správnom konaní sa často stretávam s takzvanou fikciou...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...

Pozemkové úpravy a ochrana pôdy

Motto: Bohatý hospodár nepredáva svoj majetok.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...