Prečo je PPP zrazu také sexy?

Reklama:
18. 08. 2008

Zdroj: Ivan Mikloš, hnonline.sk

Keď sme v rokoch 2004 - 2005 uvažovali v Dzurindovej vláde o výstavbe diaľnic cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP), tak sme túto možnosť považovali za doplnkovú a predpokladali sme pilotné projekty za 25 až 30, maximálne 40 mld. Sk. Smer to vtedy ústami Roberta Fica a Ľubomíra Vážneho silno a hlasno kritizoval. Na tlačovke 22. 3. 2005 vyhlásili, že "svoju nemohúcnosť jasne a transparentne riadiť investičný proces pri výstavbe diaľnic chce vláda zakryť projektom PPP“. A ešte dodali, že "SMER doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP, v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk“.

Vlani na jeseň, už ako predseda vlády, Robert Fico spolu s teraz už ministrom dopravy Vážnym, napriek nesúhlasnému stanovisku ministerstva financií presadili diaľničné PPP projekty za 150 mld. Sk. Celkové náklady, vrátane finančných, vysoko presiahnu 300 mld. Sk.

Prečo zrazu taký obrat? Prečo sa vláda radšej nesústredí na výstavbu diaľnic z prostriedkov európskych fondov, ktoré aj tak nie sme schopní dostatočne čerpať? Vysvetlenie je pomerne jednoduché a naznačila ho správa spred niekoľkých dní, podľa ktorej nám Európska únia nechce preplatiť 240 mil. korún, ktorými mala prispieť na diaľničný privádzač Žilina - Strážov. Dôvodom sú dodatky, ktoré sa podpisovali po roku 2006 a stavbu výrazne predražili.
Európska únia a Európsky dvor audítorov by sa vláde pozerali na prsty a to ona nechce za žiadnu cenu. Veľmi dobre vie, prečo - mecenáši a akcionári strany Smer si už na diaľničné sústo brúsia zuby. Svedčia o tom viaceré skutočnosti, nielen silové presadenie megalomanského, nepripraveného projektu, ale aj vylúčenie štyroch renomovaných, medzinárodných konzorcií z medzinárodného tendra (podobne ako pri diaľničnom mýte), ako aj odmietnutie opozičnej kontroly tohto projektu zo strany predsedu vlády.

Mimochodom, zisk podniku mecenáša strany Smer, pána Širokého, ktorý neváha, ale stavia, vlani stúpol o 40 %. Slušný nárast, stavím sa pritom, že naozaj úrodné roky ešte len prídu. Na účet nás všetkých.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...