PPP: V boji o diaľnice zostali dvaja

Reklama:
30. 01. 2008

Zdroj: Jana Morháčová, Pravda

Súboj veľkých európskych firiem o stavanie súkromných diaľnic na Slovensku budú viesť už len dvaja uchádzači. "Ostatných štyroch uchádzačov komisia ministerstva dopravy vylúčila z ďalšieho súťaženia, pretože nesplnili všetky štartovacie podmienky," vysvetlil hovorca ministerstva Marian Jánošík.

V hre zostali konzorciá so silným podnikateľským zázemím na Slovensku. V jednom z nich je spoločnosť Skanska, ktorá vlastní na Slovensku päť firiem. V druhom konzorciu sú zasa najsilnejšie stavebné firmy ako Doprastav alebo Váhostav. Majiteľom Váhostavu je Juraj Široký, pdnikateľ blízky strane Smer aj premiérovi Robertovi Ficovi.

Zadanie súťaže patrí k najťažším na Slovensku. Firmy museli predložiť desiatky dokladov o postavených súkromných diaľniciach aj o finančnej kondícii. Každá z ponúk mala niekoľko tisíc strán.

"U vylúčených uchádzačov bolo viacero nedostatkov, o všetkých sme ich informovali," spresnil Jánošík. Vylúčené firmy môžu podať námietky a Úrad pre verejné obstarávanie prešetrí, či komisia neurobila chybu. Ak by chybu našiel, môže ešte vylúčeného záujemcu vrátiť do hry.

Skúsenosti pri stavaní súkromných ciest, ale napríklad aj škôl, má švédska Skanska. Firma pôsobí v 60 štátoch sveta. Za trištvrte minulého roka mala skupina tržby vyše 360 miliárd korún, čo je približne rovnaká suma ako príjmy slovenského štátneho rozpočtu. Na Slovensku stavala bratislavský tunel Sitina, rýchlostnú cestu na Orave aj niekoľko ekologických stavieb.

Vinci je francúzska firma a súčasne najväčšia stavebná skupina Európy s približne 180-tisíc zamestnancami. Má dcérsku firmu špecializovanú na cesty - spoločnosť Eurovia so 60-tisíc zamestnancami v Európe, na Slovensku má dcérsku spoločnosť Eurovia Košice. Vinci Francúzsko mala v roku 2006 výnosy vyše 660 miliárd korún.

Druhý uchádzač zastupuje šesť firiem, lídrom je francúzska stavebná skupina Bouygues, ktorej tržby v roku 2006 predstavovali 240 miliárd korún. V konzorciu má zastúpenie aj ďalšia francúzska spoločnosť Colas, ktorá vlastní na Slovensku menšie firmy Cesty Nitra a trhovú štvorku Inžinierske stavby Košice.

V konzorciu sú dve slovenské firmy, trhová jednotka Doprastav a žilinský Váhostav. Vo firme Juraja Širokého pracujú ľudia, ktorí boli napríklad vo Fonde národného majetku v časoch divokej privatizácie tretej Mečiarovej vlády. Spoločnosť za posledný rok vyhrala niekoľko štátnych zákaziek, naposledy stavbu diaľnice ponad Považskú Bystricu za 4,5 miliardy korún vrátane dane. Skupinu dopĺňa maďarský Intertoll-Europe a portugalská Mota-Engil.

Súboj o prvý balík PPP

Postupujú ďalej:

  • Vinci Concessions (Francúzsko) + Skanska Infrastructure Development (Švédsko)
  • Bouygues Travaux Publics (Francúzsko) + Colas (Francúzsko) + Doprastav (SR) + Intertoll-Europe (Maďarsko) + Mota-Engil (Portugalsko) + Váhostav-SK (SR)

Vylúčení sú:

  • Obrascón Huarte Laín (Španielsko)
  • Eiffage Travaux Publics (Francúzsko)
  • ZPKM Consortium + Hochtief Construction Slovensko: Hochtief PPP Solutions (Nemecko) + Alpine Bau (Rakúsko) + Western Carpathians Motorway (Rakúsko)
  • Macquarie Capital Group (Austrália) + Strabag (Rakúsko) + Porr Solutions Immobillen- und Infrastrukturprojekte (Rakúsko)

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...