PPP diaľnice sa môžu vrátiť. Inde

Reklama:

PPP diaľnice, ktoré rozplánovala prvá Ficova vláda, vychádzali na vyše dvadsať miliárd eur. Teraz sa uvažuje aj o súkromných úsekoch diaľnice do Poľska.

06. 04. 2012

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

Bratislava - Ako bude u nás stavať diaľnice nová vláda? „Musíme najprv umiestniť, teda zazmluvniť všetky eurofondy,“ avizuje budúci podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny (Smer).

Ani všetky diaľničné eurofondy pre akútnu potrebu Slovenska stačiť nebudú, dodal. Na rad by tak mohli prísť takzvané projekty PPP. Tentoraz by sa ako súkromné diaľnice mohli stavať časti D3 smerom na Poľsko či južnej rýchlostnej cesty R2.

Ako sa k výstavbe diaľnic postaví minister dopravy Ján Počiatek (Smer), zatiaľ nevedno. Vyjadrí sa na budúci týždeň.

Názory sa rôznia

PPP projekty

Ako sa menili

  • Prvá vláda Roberta Fica rozplánovala tri PPP projekty na zhruba 150 kilometrov ciest. Mali sa splácať 30 rokov a ich cena zahŕňala aj údržbu a prevádzku.
  • Postavila sa z nich rýchlostná cesta R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Jej cena bola takmer 4 miliardy eur.
  • PPP na 100 kilometrov žilinskej a martinskej D1 za zhruba 17 miliárd zrušila vláda Ivety Radičovej. Začala úseky diaľnice súťažiť tradične.
  • Ak nebude dosť eurofondov, nová vláda sa môže k PPP vrátiť na iných trasách.
  • Vážny tvrdí, že investície do niektorých úsekov D3 sa môžu zdať Európskej komisii ako málo efektívne, a tak na ne nemusíme dostať dosť europeňazí.

Týkať by sa to potenciálne mohlo úsekov od Čadce Bukova po Skalité.

Euroúradníci sa o výške príspevku rozhodujú napríklad podľa toho, koľko áut by po diaľnici jazdilo. Tiež aj podľa toho, aký je možný prínos cesty pre daný región.

Cesta R2 by na takýto problém v Bruseli naraziť nemala. No Vážny sa obáva, že sa do eurofondov nezmestí.

Problém sa môže týkať niektorých častí medzi Zvolenom a Lučencom či Gombasekom a Včelármi. „Tam sa mi zdá, že už nám dôjde dych s eurofondmi,“ povedal.

Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) vraví, že sa Vážny chystá nechať eurofondy prepadnúť.

„Aj D3 na Kysuciach, aj rýchlostná cesta R2 na juhu sú pripravené na výstavbu cez eurofondy. Tak by sa mala aj stavať,“ povedal Figeľ.

Investícia sa rýchlo vráti?

Keďže Bratislavský kraj už na eurofondy nárok nemá, PPP projektom by mohla byť podľa Vážneho aj výstavba obchvatu Bratislavy – D4.

„Cesty D3 a D4 vidím ako dobré príklady, kde by sa PPP projekt mohol uplatniť,“ súhlasí s Vážnym šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

D3 by bola vhodná preto, že zaznamenáva najväčší rast počtu áut, ktoré tým smerom jazdia. To pre štát znamená vysoké príjmy z mýta. Keďže jedna z výhod PPP projektov je rýchlejšia výstavba diaľnic, štátu by sa investícia do PPP vrátila rýchlejšie, vysvetľuje Palčák.

Diaľnica číslo tri je podľa Juraja Mesíka, občianskeho aktivistu a konzultanta Svetovej banky, kapitola sama osebe. Tvrdí, že by nemala byť vôbec.

„Stavať D3 k poľskej hranici je nezmysel. Do Poľska vedú cez Slovensko významnejšie trasy ako kysucká. Najväčším prechodom v Trstenej prechádza mnohonásobne viac áut,“ dodal Mesík.

Na cestu R2 sa PPP projekty hodia menej, zhodujú sa Palčák aj Mesík. Nehrozia na nej totiž extrémne stavebné náklady a má aj predpoklad prilákať veľa áut, hovorí Mesík. Tam, kde bude jazdiť veľa áut, treba podľa neho pýtať peniaze od únie.

„Má slušnú šancu na získanie podpory z fondov Európskej únie, takže je škoda vyplytvať R2 na prípadný PPP projekt,“ povedal Mesík.

Nové vedenie ministerstva dopravy sa bude musieť vysporiadať aj s vypísaným tendrom na takmer osemkilometrový tunel Višňové. Ak sa zistí, že naň nebudú peniaze, do úvahy príde aj PPP.

Pozor na deficit

Odborníci pritom upozorňujú novú vládu najmä na to, aby PPP projekty nezaťažili rozpočet.

Mesík tvrdí, že Európska únia už PPP projekty zaratáva do deficitu.

Keby to urobila skôr, do dlhu by sa nám počítali aj tridsaťročné splátky za PPP na R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami.

„Pokiaľ by sa do dlhu započítal celý dlh z cesty R1, bol by už dnes dnes blízko 50 percent hrubého domáceho produkciu (HDP). Pri dlhu vo výške 60 percent HDP nastupujú sankcie únie,“ hovorí Mesík.

Tento rok sa očakáva dlh takmer 45 percent HDP. Nesmieme prekročiť ani trojpercentný deficit verejných financií.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...