PPP analýzy chrlia zvláštne čísla

Reklama:

Ministerstvo na druhý pokus sprístupnilo pracovné analýzy, ktoré majú hodnotiť výhodnosť súkromnej cesty medzi Martinom a Prešovom. Okrem toho, že nie sú kompletné, neosvetľujú, kto a ako výhody PPP vypočítal.

25. 05. 2010

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

Reklama:

Bratislava - Desať až dvanásť rokov väzenia. „To je trest, ktorý hrozí za zneužitie právomoci verejného činiteľa, napríklad za zámernú manipuláciu údajov, ak týmto skutkom spôsobí škodu veľkého rozsahu,“ hovorí advokát Ján Buocik.

Takéto podozrenie z manipulácie má opozičná SDKÚ v prípade analýz ministerstva dopravy, ktoré majú hodnotiť výhodnosť PPP projektu na 75 kilometrov úsekov diaľnic medzi Martinom a Prešovom.

Podozrivé analýzy

Čo píšu analýzy

  • PPP je podľa analýzy výhodnejšie oproti konvenčnej výstavbe o  129 miliónov eur. Ďalšia analýza hovorí o 200 a iná o 296 miliónoch eur v prospech PPP.
  • Naopak, ďalšie štyri analýzy hovoria, že výhodnejšie je, keď cesty postaví štát. Konkrétne by tak ušetril 162, 178, 450 alebo až 546 miliónov eur.
  • Podľa analýzy z rokovania vlády je PPP nevýhodnejšie oproti konvenčnej stavbe o 29 miliónov eur.

Zdroj: MDPT, transparency.sk

Jedna z analýz, ktorá má zhodnotiť, či je táto časť D1 výhodnejšia v réžii štátu, alebo súkromníka, sa nedávno dostala na verejnosť. Je z marca a píše sa v nej, že súkromné diaľnice sú pre nás o vyše pol miliardy eur nevýhodnejšie, než keby ich staval štát.  Ešte v ten istý mesiac však dostala vláda na stôl ďalšiu analýzu. Tá už bola k súkromným cestám priaznivá. Súkromné cesty podľa nej vyjdú len o 29 miliónov eur drahšie.

„Mám aj 30 analýz,“ reagoval minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) na otázky novinárov o záhadnej premene čísiel. Výsledná analýza mala byť podľa neho „takým nejakým stredom“ zvyšných 30 analýz. O niekoľko dní neskôr už hovoril o siedmich analýzach.

Analýzy sme si vypýtali podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Na druhý pokus sme ich dostali. Ani tie však nedokázali odpovedať na otázku, ako ministerstvo dospelo k výsledným číslam a z akých prepočtov vychádzalo. Okrem toho, že v každej analýze chýba minimálne jedna strana, keďže strany na seba nenadväzujú, ich text je v podstate zhodný. Líšia sa len čísla.

Kedy by cesty postavil štát

Najzáhadnejšou položkou je „skorší nábeh vybraných sociálno­ekonomických úžitkov“. Tým chcelo ministerstvo povedať, že čím skôr cesty postavíme, tým skôr budeme môcť využívať výhody, ktoré z nich vyplynú. Podľa jednej z analýz majú „sociálno­ekonomické“ úžitky priniesť až vyše miliardu eur, podľa inej 542 miliónov.

Rovnako záhadné sú dátumy, do ktorých by sa stihli postaviť diaľnice v réžii štátu. V analýze, ktorá je k PPP najlichotivejšia, sa píše, že posledný úsek diaľnice by mohol byť daný do predčasného užívania až v decembri v roku 2021. V scenári podľa inej analýzy by to bolo možné v roku 2019.

Ministerstvo dopravy včera nevysvetlilo, ako sa dopracovalo k číslam, ktoré v analýzach sú. Rovnako sme sa nedozvedeli, kto a kedy ich vlastne robil. Minister pred niekoľkými týždňami povedal, že analýzy robia ľudia z ministerstva. Neskôr povedal, že sa  na tom podieľa aj poradca pre PPP projekty Wood & Company. Na naše otázky spoločnosť neodpovedala. „Klientske záležitosti nekomentujeme,“ povedal predstaviteľ firmy Roman Čmelík.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...