PPP: ako tunelovať aj bez tunelov

Reklama:

Projekt výstavby diaľnic cez PPP projekty cesty predraží a štát zbytočne pripraví o miliardy.

27. 11. 2008

Zdroj: Juraj Mesík, SME Online

Myšlienka stavať u nás diaľnice prostredníctvom PPP, vznikla za Dzurindovej vlády v rámci snahy o prijatie eura. Podmienkou pre euro bolo znížiť rozpočtový deficit pod tri percentá, teda znížiť výdavky štátu o miliardy korún ročne. Odpoveď ako uspokojiť protichodné túžby - aj mať euro, aj tunelovať miliardy - sa našla práve v stavbe diaľnic cez PPP.

Celú schému podrobne opísala štúdia, ktorú pre ministerstvo dopravy pripravila začiatkom roka 2005 konzultačná firma Mott MacDonald. Štúdia jasne hovorila, že: „Primárnym cieľom vlády je, aby financovanie ôsmich úsekov diaľnic nebolo zahrnuté do štátneho dlhu. Podľa rozhodnutia EÚ/Eurosta­tu č. 18 z februára 2004 projekty PPP nebudú zahrnuté do štátneho dlhu, ak súkromný sektor prevezme riziko výstavby a zároveň riziko premávky.“

Správa tiež vysvetľovala, že výstavba diaľnice bude prostredníctvom PPP o desiatky miliárd drahšia, ako keby ju staval štát. Čísla o nákladoch na výstavbu sa líšili od scenára k scenáru od 83 miliárd korún cez 95 miliárd pri termíne dokončenia v roku 2013 až po 112 miliárd, ak by sa mala dokončiť v roku 2010 (čo v roku 2004 ešte nebolo nemožné). Opäť citát: „Empirické dôkazy potvrdzujú, že počiatočné investičné náklady sa pri harmonograme 2010 môžu zvýšiť až o 40 percent v dôsledku možnej tajnej dohody medzi uchádzačmi.“ Štúdia tiež odhadla, že súkromní koncesio­nári by za diaľnicu Považím požadovali ročné platby v rozsahu od 11,5 po 15,9 miliardy korún. Odkiaľ sa tie peniaze vezmú? Opäť Mott MacDonald : „Značný ročný deficit... sa bude musieť financovať z iných zdrojov ako z príjmov Diaľničnej spoločnosti, napr. z budúcich štátnych rozpočtov.“ Čiže riziko vrátil domov, do štátneho rozpočtu - teda občanom.

Uplynuli štyri roky, vymenila sa vláda, ale chuť na stomiliardové kšefty neochabla. Ficova vláda najprv zámer stavať diaľnice cez PPP odmietla, ale po niekoľkých mesiacoch sa k nemu vrátila. Ako zámienka poslúžila Ficova populistická fantázia o postavení diaľnice zo Žiliny do Košíc do roku 2010. Kto si uvedomuje bytostne skorumpovanú povahu moci na Slovensku, vie, že pravý dôvod môže byť úplne iný: šanca stavať diaľnice ešte drahšie a dať niekomu zarobiť viac.

Čísla

Fikcia? Tu sú čísla: Pred pár dňami boli zverejnené ponuky na PPP výstavbu a prevádzku rýchlostnej cesty od Nitry po Hron. MDPT avizovalo, že by malo ísť o cenu okolo 30 miliárd korún, najlacnejšia ponuka dosiahla podstatne viac - 41,66 miliardy. Tá najdrahšia viac ako 54 miliárd korún. Prišla od konzorcia, v ktorom sú dve veľké slovenské firmy Doprastav a Váhostav bývalého pracovníka komunistickej ŠtB a údajného mecenáša Smeru Juraja Širokého. Mimochodom, Váhostav nedávno dostal zákazku na rekonštrukciu Bratislavského hra­du za jednu miliardu korún. O jej zvýšení na 3,8 miliardy sa už začína hovoriť...

Svetlo do hry vnášajú až čísla o investičných nákladoch na výstavbu R1 v úseku od Nitry po Hron, ktoré MDPT poskytlo vo februári 2003. Podľa tejto informácie mal 17,35 km dlhý úsek Nitra - Malanta (obchvat Nitry s viacerými prípojkami) stáť 6,145 miliardy korún a 35,9 km dlhý úsek Malanta - Čaradice 4,746 miliardy korún, 53 km štvorpruhovej cesty, teda necelých 11 miliárd. Východiskom pre tieto ceny boli štúdie z rokov 2000 a 2002, takže dnešné ceny majú nárok byť vyššie o infláciu v stavebníctve za osem rokov.

Vláda môže robiť okolo týchto čísiel hmlu poukazovaním na to, že koncesionár bude cestu 30 rokov prevádzkovať a udržiavať. Náklady na tieto činnosti sú však oproti samotnej výstavbe nepatrné a na strojnásobení ceny sa podieľajú minimálne. Bude tiež pripomínať, že do tohto PPP balíka je „pribalený“ aj severný obchvat Banskej Bystrice, ktorý vo vyššie uvedených 11 miliardách nebol zahrnutý. Náklady naň sa však na celkovej sume podieľajú len tromi miliardami. Po zarátaní inflácie aj obchvatu Banskej Bystrice sú stavebné náklady na PPP balík niekde medzi 16 a 17 miliardami korún. Skutočným dôvodom enormného nárastu ceny asi zo 16 až 17 miliárd na 42 miliárd je Ficovo politické rozhodnutie stavať enormne draho.

Stále pritom hovoríme len o najlacnejšom PPP balíku z troch - o výstavbe lacnej cesty pri Nitre, v jednoduchom teréne, bez tunelov a mostov. Oba ďalšie PPP balíky - 29 km medzi Žilinou a Martinom a 75 km od Martina ďalej na východ - majú investičné náklady až trojnásobne vyššie ako pri Nitre. A pre na drahú prevádzku tunelov a náročnejšie klimatické podmienky tiež mnohonásobne vyššie prevádzkové náklady.

Skúsenosť za trúfalosťou

Práve chuť na omnoho bohatšiu korisť môže byť príčinou, prečo si konzorcium, v ktorom figuruje Širokého Váhostav trúflo prísť pri Nitre s cenou o viac ako 12 miliárd vyššou ako konkurencia. Možno len prenechalo lacnú 40­miliardovú „kosť“ iným. Alebo sa za touto trúfalou ponukou skrýva skúsenosť, že so správnym politickým zázemím môže na Slovensku vyhrať aj najdrahšia, o miliardy korún a desiatky percent predražená ponuka, ako sa stalo pri výbere dodávateľa mýtneho systému? To nám ukážu ďalšie dejstvá diaľničnej rabovačky v tejto skorumpovanej krajinke.

Autor pracuje pre Svetovú banku

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...