Potrebuje Prešov tri diaľničné obchvaty? (O prvom veľkom ústupku tímu Hodnota za peniaze)

Reklama:

Reč je o stavbách dokopy za miliardu eur, ktoré sa možno dajú urobiť oveľa skromnejšie pri takmer rovnakom úžitku.

27. 07. 2016

Zdroj: Konštantín Čikovský, Denník N

Reklama:

Štát chce za výstavbu troch obchvatov Prešova minúť viac peňazí, ako zaplatí bez úrokov za samotnú stavbu obchvatu Bratislavy aj so spojením s Dunajskou Stredou (D4, R7).

Prvý miniobchvat v smere do Košíc sa už stavia štyri roky. Na budúci rok by mal byť azda dokončený a štát by zaň mal zaplatiť okolo 50 miliónov eur. Nevyrieši zďaleka všetky problémy dopravy v smere do Košíc, ale z najhoršieho bude mesto vonku.

Práve teraz však štát končí súťaž vypísanú na širší obchvat v rovnakom smere, ktorý by už mal stáť sedemkrát viac. A začali sa aj prípravy obchvatu na druhej strane Prešova, ktorý by mal byť najdrahší a pomôcť by mal najmä smerom do Poľska.

Dokopy na to ráta štát minúť približne 950 miliónov eur, čo je o 100 miliónov eur viac ako cena za samotnú stavbu obrovského a dlho diskutovaného bratislavského obchvatu.

Prešov je tretie najväčšie slovenské mesto a naozaj sú tam zápchy. Problém prešovskej dopravy je na rozdiel od Bratislavy oveľa viac v tranzite cez mesto, nie v zdrojovej doprave do a von z mesta. Preto je výborné, že tam vláda chce investovať.

Pochybné však je, či Prešov aj v súčasnej situácii potrebuje okrem pomaly dokončeného miniobchvatu i dva ďalšie veľkorysé diaľničné projekty.

Preskúmal niekto lacnejšie riešenia?

Čo ak potrebám Prešova na dlhé desiatky rokov vystačí aj výstavba rýchlostných ciest s dvoma pruhmi?

Len desať percent ušetrených z plánovaných výdajov by v tomto prípade prinieslo takmer sto miliónov eur, ktoré by sa dali použiť napríklad na obnovu ciest prvej triedy.

Ministerstvo financií sa však dohodlo s ministerstvom dopravy, že o tom nebudú ďalej diskutovať a jednoducho to urobia, lebo sa to už tendruje alebo aspoň plánuje.

V prvej analýze výdavkov na dopravu (Hodnota za peniaze) sa dva prešovské obchvaty spomínajú v balíku diaľničných stavieb, ktorých prípravy sa už začali, a preto sa ich efektívnosť prerátavať nebude.

Dokopy sa tak dostali mimo posudzovania plány na 6 úsekov diaľnic dokopy za 2,1 miliardy eur. To je približne dvojnásobok ročných výdavkov celého ministerstva dopravy, pripomína pre pochopenie dôležitosti veci Ľudovít Ódor z rozpočtovej rady.

Práve on spolu s Martinom Filkom a terajším šéfom analytického tímu Hodnota ze peniaze Štefanom Kiššom program revízie výdavkov minulý rok navrhli.

Pri hodnotení prvých výstupov analytikov teraz Ódor dáva najavo, že je ťažké pochopiť, prečo dvojmiliardový balík projektov z ďalšieho posudzovania vyhodili. „V doprave sa rozhodlo, že analyzovať môžeme minulosť aj budúcnosť, len tie projekty nie, ktoré teraz bežia (v hodnote asi 2 mld. eur). Prinajmenšom čudná dohoda,“ komentuje to na svojom blogu.

V samotnej vládnej analýze o plánovaných výdavkoch v doprave sa len stručne vysvetľuje, že mimo preverovania efektívnosti sa dostali projekty, pri ktorých už beží verejné obstarávanie a vykupujú sa pozemky. To však nemôže byť dostatočný argument na stopnutie analýz efektivity a posudzovania rôznych verzií, ktoré môžu trvať maximálne pár týždňov.

Obstarávania predsa môžu veselo bežať, štát ich môže hocikedy bez penále zrušiť. A začatý výkup pozemkov či peniaze minuté na projektovú dokumentáciu tiež nemôžu byť argument na zastavenie analýz. Minulé (už minuté) náklady sa jednoducho do posudzovania nebudú vkladať, lebo už boli urobené a hotovo.

Pri meraní efektívnosti investície treba rátať len s nákladmi, ktoré by sa mali udiať odteraz. Ak by sa aj ukázalo, že sa niektoré pozemky vykupovali alebo plány robili rozšafne, unáhlene či úplne zbytočne, nič hrozné by sa nestalo.

V každej jednej chvíli treba o investíciách rozmýšľať do budúcnosti, staré náklady a staré nádeje nesmú hrať pri rozhodovaní žiadnu rolu. No určite nemožno len preto, že sa na niečom začalo robiť, tvrdiť, že sa to musí aj dokončiť.

Pri dvoch z tendrov, ktoré sa už Kažimírovi analytici po dohode s ministerstvom dopravy rozhodli neskúmať, je navyše silné podozrenie z vysokých cien vďaka kartelu stavebných firiem. Ide práve o juhozápadný obchvat Prešova a o cestu pri Čadci, kde sú jednotkové ceny za kilometer diaľnice také vysoké, ako keby sa tam mali stavať tunely.

Príčiny tohto predraženia, odhadovaného na sto miliónov eur, zrozumiteľne ukazuje analýza, ktorú nedávno zverejnila rešpektovaná mimovládka Ineko a ktorú ministerstvo dopravy nedokázalo spochybniť. Napriek tomu chce zmluvy so stavebnými firmami podpisovať.

Šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Robert Auxt (nominant Siete a podnikateľa Radoslava Barana) to komentoval poznámkou, že ceny generuje trh. Akoby nerozumel, že reč je o podozrení z kartelu, čo je vlastne nefungovanie trhu.

Hneď prvá analýza vládneho tímu Hodnota za peniaze sa teda v podstate zriekla ambície rozprávať do projektov za dve miliardy eur, hoci už letmý pohľad ukazuje, že tu vinou kartelov v tendroch hrozí predraženie za stovky miliónov eur a veľká časť investícií by sa možno dala spraviť oveľa skromnejšie s takmer rovnakým úžitkom pre spoločnosť (teda aj pre „regióny“).

Nejde pri týchto diaľničných plánoch o príliš veľa peňazí a o dosť podozrivý postup na to, aby sa napríklad opozícia ministrov opýtala, ako presne to v praxi myslia s tou Hodnotou za peniaze?

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru, Úprava trolejového vedenia, oznam o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou Prešovský samosprávny kraj, Úrad Prešovského samosprávneho kraja, Odbor dopravy, oznamuje začatie stavebného konania a nariadenia ústneho konania, č. j. 02416/2017/OOD-002 zo dňa 10. 2. 2017 pre stavbu...

Poznámky k zákonom

Môže mi úrad doručiť zásielku, ak dlhodobo nie som doma?

Pri doručovaní úradných rozhodnutí v správnom konaní sa často stretávam s takzvanou fikciou...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...

Pozemkové úpravy a ochrana pôdy

Motto: Bohatý hospodár nepredáva svoj majetok.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Trenčín: Vyvlastnenie vo verejnom záujme

O občianskom spolunažívaní by vedel rozprávať asi každý z nás. Obyvatelia ulice Jahodová v Trenčíne...