Polícia preveruje modernizáciu koľajníc za milióny eur

Reklama:

Nedávno štát prišiel o eurofondy na modernizáciu železničnej trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou. Teraz sa stavbou s koreňmi v ére Ľubomíra Vážneho, zaoberá polícia. Zrejme rieši, či sa nešpekulovalo s materiálom, ktorý sa vyťažil pri stavbe železničného tunela.

04. 08. 2015

Zdroj: Daniela Krajanová, Denník N

Železnice zrýchľujú koľaje, aby sa po nich jazdilo rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu. Od roku 2013 je v užívaní zrýchlený úsek, súčasťou ktorého je aj tunel Turcký vrch.

Približne pred dvoma rokmi minister dopravy Ján Počiatek slávnostne prestrihával pásku na zmodernizovaných koľajniciach vedúcich od Nového Mesta nad Váhom po Zlatovce. Do užívania vtedy odovzdal vyše 17 kilometrov železnice, po ktorej môžu odvtedy vlaky jazdiť rýchlosťou aj 160 kilometrov za hodinu.

Dnes časť tejto stavby, ktorú rozbehli a zazmluvnili ešte za ministra dopravy Ľubomíra Vážneho z čias prvej vlády Roberta Fica, v hodnote vyše 260 miliónov eur, prešetrujú policajti.

“Národná kriminálna agentúra vykonáva v danej veci dokumentovanie a aj úkony podľa zákona o Policajnom zbore. Vzhľadom na súčasný stav stále prebiehajúceho dokumentovania nie je možné poskytnúť žiadne bližšie informácie o konkrétnostiach alebo výsledkoch jednotlivých úkonov,” povedal  hovorca policajného prezídia Michal Slivka.

Policajtov sme sa pýtali hlavne na stavbu na úseku medzi Novým Mestom nad Váhom a Trenčianskymi Bohuslavicami, konkrétne v mieste, kde sa staval 1,75 kilometrov dlhý tunel Turecký vrch. Podľa neoficiálnych informácií, práve tunel policajtov zaujíma najviac.

O čo presne však ide, nie je jasné. Neoficiálne sa špekuluje o tom, že policajti približne od apríla preverujú, ako to bolo s materiálom, ktorý sa pri stavbe vyťažil.

Možností, čo všetko môžu policajti vyšetrovať, je viacero. Napríklad sa môžu pozrieť na to, či náhodou materiál vyťažený z tunela nebol oficiálne vyvážaný ako odpad, ale v skutočnosti ho železniciam nafakturovali ako nákup materiálu na stavbu.

Informácie chýbajú

S otázkou, či sa u nich zastavili policajti a čo chceli vedieť, sme sa pýtali aj firiem, ktoré štátu v zmluve sľúbili, že koľajnice zrýchlia. Vyjadrenie od vedúceho konzorcia, spoločnosti OHL, ktorá viedla ďalších stavbárov, sa zatiaľ nepodarilo získať.

Podobne ani od ďalších zmluvných partnerov, medzi ktorými figuruje Doprastav, Skanska či firma Eltra, sme sa nedozvedeli, či niečo o vyšetrovaní vedia. Doprastav nereagoval vôbec podobne ako Eltra. Skanska podobné záležitosti nekomentuje.

Váhostav odkázal, že “pozastavil komunikáciu s Denníkom N pre niekoľkonásobné porušenie novinárskej etiky v zmysle zámerného nepravdivého komunikovania a zavádzania čitateľov”. Spoločnosť dodala, že v prvom rade má o stavbe informovať vedúci člen konzorcia, čiže OHL.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré spravujú koľaje, nekomentujú konanie orgánov činných v trestnom konaní. Dodali však, že na ich strane chyba nie je.

“Konanie ŽSR vo veci realizácie tunela Turecký vrch považujeme za súladné so všeobecne záväznými právnymi predpismi,“ dodala na margo stavby Dana Šinková z odboru komunikácie železníc.

Dnes sa zrejme deje asi toľko, že železnice dostávajú od policajtov žiadosti o dokumenty, tie potom pýtajú od hlavného staviteľa, OHL.

Veľké problémy už boli

Železnice už majú s problémami pri zrýchľovaní koľajníc skúsenosti. Naposledy nám Brusel jasne naznačil, že ak sa sami nevzdáme eurofondov na jednu z modernizovaných tratí, tak nám ich vezme. Reč je o trati medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou. Európska komisia má podozrenie, že sme pri hľadaní modernizátora diskriminovali iných stavbárov. Vtedy zvíťazilo konzorcium okolo firmy TSS Grade s cenou okolo 240 miliónov eur. Najlacnejšia bola Skanska.
Iné úseky modernizovaných tratí zasa prešetroval Európsky úrad boja proti korupcii (OLAF).

“Vyšetrovanie OLAFu týkajúce sa kartelových dohôd bolo ukončené v roku 2013 počas môjho úradovania bez ďalších konzekvencií z toho vyplývajúcich,” odpovedal kedysi minister dopravy Ján Počiatek na parlamentnú interpeláciu k modernizácii.

OLAF sa vtedy zaoberal aj úsekom medzi Zlatovcami a Novým Mestom nad Váhom, ktorý teraz riešia policajti. Ten sa má tiež platiť z eurofondov. Peniaze zrejme odtiaľ už aj prišli, to ale neznamená, že teoreticky nebudeme musieť časť z nich vrátiť, keby sa náhodou Bruselu niečo nepozdávalo na základe vyšetrovania našich policajtov.

Tlačové oddelenie Olafu upresnilo, že v prípade zrýchlenia trase medzi Trenčianskou Teplou a Belušou vydali predsa len “odporúčanie eurokomisariátu pre regionálny rozvoj, aby zabezpečil, že sa všetky eurofondy nenáležite preinvestované na tejto trati vrátia pre chyby vo verejnom obstarávaní”.

Podrobne monitorujeme:

Štát stopol peniaze na železnicu v Trenčíne. Časť eurofondov musíme vrátiť  

Vláda zrejme vyhodí železnicu pri Trenčíne z eurofondov  

Zaplatí milióny za železnicu štát?  

Rozkrádanie eurofondov? EÚ začala vyšetrovanie na Slovensku  

Rybníček: Trenčín môže ostať rozkopaný pre cudziu chybu  

Európsky súd po mýte preverí železnice  

Pri Trenčíne bude stavať firma, ktorej spadli dva mosty  

Budú sa centrom Trenčína rútiť vlaky 160-kilometrovou rýchlosťou?  

Počiatek zabrzdil podzemný vlak  

Skanska žiada preskúmať rozhodnutie ÚVO v železničnom tendri  

Rekonštrukcia železnice cez Trenčín sa odsúva na neurčito  

Rybníček: Nedovolím, aby v Trenčíne vznikol Čínsky múr  

Železnica zmení tvár Trenčína  

Modernizácia trate by bez eurofondov nebola možná  

Verejná vyhláška - REMING Consult, a. s., Bratislava - návrh na obmedzenie vlastníckeho práva k pozemkom  

V Trenčíne začali vyvlastňovanie pozemkov v okolí železnice  

Mesto Trenčín hľadá novú tvár železničného mosta  

Trenčín predal letnú plaváreň aj hotel  

Rozhodnutie o modernizácii železničnej trate je právoplatné  

Nové bývanie pre Trenčanov, ktorých sa týka modernizácia železničnej trate  

Trenčín kúpi za 20 miliónov pozemky pre ľudí, ktorým železnice zbúrajú domy  

Ľudia sa sťahujú v záujme mesta  

Železnica: Trenčania sa obávajú búrania  

Uspejú Trenčania v Európskom parlamente?  

Primátor Trenčína prevzal hárky petície za Lepší život pod hradom  

Informačná kampaň o modernizácii železnice bude  

V Trenčíne chcú pre železnicu búrať domy  

V Trenčíne postavia novú trať do 5 rokov  

Trenčianski poslanci schválili rekonštrukcie železničnej trate   

Pohľady ŽSR a Trenčína na železničnú trať sa líšia, hlavné slovo bude mať mesto  

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...