Pol roka na mýtny systém nestačí

Reklama:

Od 1. januára by mal u nás fungovať mýtny systém. Skúsenosti zo zahraničia ukazujú, že na jeho vybudovanie je málo času.

12. 06. 2008

Zdroj: Jozef Gnap, SME Online

Podľa pôvodných plánov mala Národná diaľničná spoločnosť elektronicky vyberať mýto od nákladných vozidiel už tento rok, pričom s príjmami z mýta počítala za tento rok aj vo svojom rozpočte. Na budúci rok sa počíta už s vyše päťmiliardovým ročným výnosom z výberu mýta. Začína však byť skutočne otázne, či sa tak aj stane. Stále totiž nie je jasné, či vôbec a ako bude systém od januára fungovať.

Podľa informácií z médií mal verejné obstáravanie vyhrať uchádzač s najdrahšou ponukou. Národná diaľničná spoločnosť však zatiaľ víťaza oficiálne nevyhlásila. Zavedenie mýtneho systému však môžu ešte skomplikovať odvolania neúspešných uchádzačov na Úrade pre verejné obstarávanie či prípadné súdne žaloby proti štátu. Skúsenosti zo zahraničia dokazujú, že takýto proces odvolávaní môže trvať aj na niekoľko mesiacov. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií pritom naďalej dúfa, že by mohlo dôjsť k podpísaniu zmluvy s víťazom tendra niekedy v druhej polovici júna.

Odhliadnuc od toho všetkého, je momentálne z hľadiska naplánovaných príjmov a z hľadiska dopravcov podstatná iba jedna otázka - bude mýtny systém spustený v plánovanom termíne od 1. januára 2009? A tak, aby sa naň mohli dopravcovia náležite a vopred pripraviť, a tak, aby na konci roku 2009 bolo vybraných spomínaných päť miliárd korún?

Isté je zatiaľ iba jedno – že na spustenie systému zostáva pol roka, ak nie menej. Podľa súťažných podkladov treba na vybudovanie mýtneho systému najmenej osem mesiacov. To by logicky znamenalo, že elektronický výber mýtneho na 2400 kilometroch slovenských diaľnic, rýchlostných ciest a väčšine ciest 1. triedy by mohol byť plne sprevádzkovaný najskôr koncom februára alebo začiatkom marca 2009.

Zahraničie nás sleduje

S novinkou prišlo ministerstvo dopravy, ktoré pripúšťa aj akési čiastkové riešenie. Podľa toho by systém síce mal fungovať od 1. januára 2009, ale v obmedzenom, 80­percentnom režime. Čo konkrétne takýto obmedzený režim znamená, zatiaľ nie je známe. Osemdesiatpercentnú výkonnosť systému? Osemdesiatpercentný výber mýta? Osemdesiat percent potrebných palubných jednotiek? Osemdesiat percent distribučných miest? Osemdesiatpercentnú kontrolu?

Podľa skúseností zo zahraničia je šesť mesiacov na vybudovanie kvalitného komplexného systému výberu mýta na vyše 2400 kilometroch cestnej siete takmer nereálne. Dodržať plánovaný termín spustenia mýta od 1. januára 2009 by sa podľa nich dalo iba vtedy, ak by bol zavedený na najviac vyťaže­ných diaľničných úsekoch. Všetko ostatné je z technického hľadiska nemysliteľné a viedlo by iba k tomu, že by Slovensko od 1. januára 2009 síce spustilo najdrahší systém, no nefungoval by na 100 percent.

Nezabúdajme, že Slovensko bude vôbec prvé, ktoré spoplatní takú rozsiahlu sieť ciest 1. triedy (približne 1800 kilometrov) a ostatné krajiny nás teraz pozorne sledujú, ako sa nám systém podarí zaviesť a ako bude fungovať!

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...