Pokuta za čiernu jazdu po diaľnici bude nižšia

Reklama:

Maximálna výška pokuty po novom bude vo výške 150 eur. Ak ju vodič zaplatí do 15 dní, zaplatí len 100 eur.

22. 04. 2016

Zdroj: Marek Poracký, sme.sk

Reklama:

BRATISLAVA. Čierna jazda po diaľnici má byť o polovicu lacnejšia.

Navrhuje to ministerstvo dopravy pod vedením Romana Brecelyho zo Siete. Súčasné pokuty sú oproti okolitým krajinám príliš vysoké. Maximálna výška za nezaplatenie elektronickej diaľničnej známky je dnes 300 eur.

Pre porovnanie jedna maďarská pokuta pre bežné auto stojí necelých 90 eur. V tom je už 40-eurový poplatok za náklady spojené s jej uplatnením. V susednom Česku je pokuta na mieste vo výške 184 eur.

"Pokuta za jednorazový vstup na spoplatnenú cestu vo výške 6-násobku ročnej diaľničnej známky nie je adekvátna," povedala SME hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Rýchly proces

Maximálna výška pokuty po novom má byť vo výške 150 eur. Ak ju vodič zaplatí do 15 dní, čierna jazda ho vyjde len na 100 eur. Vodič bude môcť novú pokutu dostať až po tom, čo sa skončí priestupkové konanie. Dnes vodiči môžu dostať pokutu za každý deň jazdy na čierno po diaľnici bez toho, aby pôvodnú pokutu zaplatili.

Rezort dopravy sa však na svojom návrhu musí dohodnúť aj s koaličnými partnermi a musí sa zmeniť zákon.

Ministerstvo však nemieni pristúpiť k žiadnemu generálnemu pardonu. Ducká hovorí, že povinnosť mať diaľničnú známku platí od roku 1996 a bolo by nespravodlivé voči platiacim cestujúcim previnilcom odpustiť sankcie.

Zmena by mala prísť čoskoro. Ducká hovorí, že zmeny v zákone o elektronických diaľničných známkach budú chcieť presadiť v skrátenom legislatívnom konaní. 

Po znížení pokút v zákone by už mali začať chodiť aj prvé pokuty.

Podľa ministerstva dopravy je distribúcia oznámení pre okresné úrady pripravená.

Väčšine odborníkov sa nápad z dielne ministerstva dopravy páči.

"Súčasná výška sa mi zdá ako neprimeraná za vážnosť priestupku," konštatoval dopravný analytik Jozef Drahovský.

Snahou každého systému by malo byť podľa neho to, aby bol hlavne výchovný.

"Pokuta by mala byť taká, aby to bolo ekonomicky prijateľné a aby išlo o odstrašujúci príklad pre tých, čo chcú jazdiť na čierno," povedal šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Primeraná výška pokuty by podľa Drahovského bola  50 eur.

So zmenou výšku pokút nesúhlasí bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti z čias prvej vlády Roberta Fica Juraj Čermák.

V takomto kroku nevidí žiaden logický zmysel. Hovorí, že elektronická diaľničná známka sa dá dnes kúpiť nielen cez internet, ale aj na každej jednej pumpe. Čierna jazda vodičov po diaľnici tak z jeho pohľadu nie je o ich nedbanlivosti.

Prvé pokuty čoskoro

Ako sa koalícia k zmenám postaví, je otázne. Most-Híd hovorí, že o chybách v systéme e-známok vedia.

"Vyriešenie tohto problému však treba nechať na nové vedenie ministerstva a odborníkov, pretože tu nejde len o otázku pokuty, ale o komplexnú funkčnosť systému ako takého," povedal hovorca Most-Híd András Nagy.

SNS cez svoju hovorkyňa Zuzanu Kohútkovú odkázala, že detaily sú v štádiu rokovaní a verejnosť bude vláda informovať, pokiaľ dôjde k dohode.

Táto zmena nemá byť jedinou. Ministerstvo Romana Brecelyho uvažuje aj o tom, že by využili možnosť elektronického systému na rozšírenie a modernizáciu ponuky časových období platnosti diaľničných známok - napríklad na takzvaný technický rok.

"Bolo by to odo dňa zakúpenia známky na najbližších 12 kalendárnych mesiacov," konštatovala Ducká.

Situácia je neprehľadná

Elektronické platby za diaľnice štát zaviedol od začiatku roka. Či auto má e-známku, kontroluje Národná diaľničná spoločnosť.

Kontrola platieb za použitie diaľnice nebola súčasťou zákazky, ktorú diaľničná spoločnosť zadala vlani firme SkyToll. Kontrolu platieb chcela zaistiť vlastnými prostriedkami a tak ušetriť.

„Systém zlyháva pri filtrácii evidenčných čísiel vozidiel. Je tam určitá chybovosť. Do systému sa dostávajú evidenčné čísla, napríklad Ministerstva vnútra a iných zložiek, ktoré by tam nemali byť," konštatoval generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt.

Auxt dodal, že štátni diaľničiari sa snažia nastaviť pokutu tak, aby chybovosť bola takmer nulová. "Pracujeme na tom, aby sme chybovosť odstránili v čo najkratšom čase a s riešeniami prídeme v nasledujúcich týždňoch.“

Plne funkčný systém

Okrem toho rezort dopravy tvrdí, že systém ako je nastavený je plne funkčný. Zaznamenáva evidenčné čísla áut spoľahlivo a je vylúčená zámena auta, ak vodič neurobí chybu pri vypĺňaní formulára a nekúpi tým diaľničnú známku inému autu.

Elektronické diaľničné známky štát spustil na začiatku tohto roka. Prevádzkuje ich cez spoločnosť SkyToll, ktorá tender vyhrala vlani.

V súťaži diaľničiarov uspel s ponukou, kde bola sadzba, ktorú si bude účtovať z predaja diaľničných známok vodičom najnižšia - 2,78 percenta. Za 8 rokov fungovania tak firma môže dostať približne 14 miliónov eur.

Za ročnú známku motoristi zaplatia 50 eur. Mesačná stojí štrnásť a desaťdňová desať eur.

Tie sa okrem internetu dajú kúpiť aj na pumpách, či cez mobilnú aplikáciu.

SkyToll prevádzkuje na Slovensku aj mýto. V tomto prípade však SkyToll kontroluje to, či kamionista za mýto aj zaplatil.

Úradné dokumenty

Diaľnica D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec - rozhodnutie ministra číslo 77/2016 o stavebnom povolení

Rozhodnutie ministra Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, číslo 12171/2016/D220-SLP/34379-M zo dňa 29. 6. 2016 o zmene rozhodnutia Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja...

Rýchlostná cesta R4 Prešov - severný obchvat, oznámenie o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie stavebného konania a upustenie od ústneho konania, č. j. 03358/2016/SCDPK-56357 zo dňa 7. 9. 2016 pre stavbu Rýchlostná cesta R4 Prešov - severný obchvat.

Pruské - kanalizácia a ČOV - prístupová cesta k ČOV - verejná vyhláška, oznámenie o začatí vyvlastňovacieho konania

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie vyvlastňovacieho konania pozemkov a nariadenie ústneho pojednávania, č. j. 233/2016 TS1-20/Po/1 zo dňa 15. 3. 2016 pre stavbu Pruské - kanalizácia a ČOV, prístupová cesta k...

Poznámky k zákonom

Územné a správne členenie Slovenska, história a vývoj

Publikácia opisuje vývoj územného a správneho členenia Slovenska od približne polovice druhého...

Predaj nehnuteľnosti. Dokedy mám povinnosť podať daňové priznanie na daň z nehnuteľností?

V minulom roku som predal nehnuteľnosť (pozemok, byt, dom) za ktorú som platil daň z nehnuteľností....

Premlčacia doba. Koľko trvá premlčacia doba? Čo je to premlčanie?

Štandardná premlčacia doba podľa Občianského zákonníka je tri roky. Vo veciach, na ktoré platí...

Priznal som sa k priestupku. Som automaticky vinný, ak sa v konaní o pokute nebránim?

Po obvinení z priestupku som sa v správnom konaní aktívne nebránil. Správny orgán ma uznal vinným...

Juraj Suchánek - Zákon o miestnych poplatkoch obsahuje viacero nezmyslov

Kupujete byt, staviate väčší dom alebo iba skleník na záhrade? Po novom sa vám to predraží. Podľa...

Zadržanie páchateľa. Môžem sám zadržať páchateľa?

Každá osoba má právo zadržať páchateľa za podmienok podľa trestného poriadku.

Vyrieši poplatok za rozvoj problém satelitov?

Od 1. novembra 2016 nadobudne účinnosť zákon 447/2015 Z. z., ktorý dáva samosprávam možnosť pri...

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Poplatok za miestny rozvoj zdvihne ceny bytov, tvrdia stavbári

Poplatok za rozvoj podľa stavbárov v konečnom dôsledku zdvihne ceny malometrážnych bytov. Ľudia,...

Košická radnica chystá nový územný plán. Bez verejného prerokovania

Na pripomienky ostávajú necelé dva týždne.