Podnet na európsky kontrolný úrad OLAF pre prešetrenie korupcie

Reklama:

Opozičná strana Sloboda a Solidarita podáva ďalší podnet na európsky kontrolný úrad OLAF. Má totiž podozrenie, že v prípade výstavby mosta pri Trenčíne to zaváňa korupciou. Na tlačovej besede strany dianie medzi Železnicami Slovenskej republiky a Združením Pod Brezinou ozrejmil podpredseda SaS Ľubomír Galko.

10. 07. 2014

Zdroj: Richard Sulík

V prípade, že podivný projekt Európska únia v budúcnosti nepreplatí, zostane účet na krku Slovenskej republike. Liberálov tiež znepokojuje tragická nehodovosť vyplývajúca z pádu mostov stavaných firmou patriacou práve ku Združeniu Pod Brezinou. SaS preto vyzýva občanov Slovenskej republiky, aby pred akýmikoľvek podozreniami z korupcie nezatvárali oči. Vďaka europoslancovi Richardovi Sulíkovi sa totiž každý podnet na európsky kontrolný úrad OLAF môže preniesť z domácej na medzinárodnú úroveň.

Podivuhodná zmluva za 245 miliónov eur

Ľubomír Galko: Ku koncu roka 2012 bola uzavretá podivuhodná zmluva v hodnote takmer 245 miliónov eur bez DPH na výstavbu mosta ponad Váh pri Trenčíne medzi Železnicami Slovenskej republiky a Združením pod Brezinou. Verejnú súťaž Združenie vyhralo napriek tomu, že neposkytlo najnižšiu cenu. Takisto je dodnes spochybňovaná podmienka účasti v tendri. Bola ňou referencia na už postavený cestný alebo železničný most s pevnou jazdnou dráhou.

Znepokojujúce na tomto prípade je aj to, že jedna z firiem Združenia je práve firma, ktorá sa podieľala na niekoľkých mostoch, na ktorých došlo počas ich zrútenia k úmrtiam. Jednalo sa napríklad o most pri Iliašoviciach, počas pádu ktorého zomreli štyria ľudia. Taktiež v Českej republike postavila daná firma most pri Studénke. Ten sa rovnako zrútil, pričom zomreli ôsmi ľudia. A existuje množstvo ďalších problematických prípadov.

Biznis niekto narafičil na EÚ projekt

Tento projekt dlhodobo pripravovali Železnice Slovenskej republiky, ktoré sa chytili myšlienky financovať ho z eurofondov, napriek tomu, že z hľadiska rizikovosti, nebolo niektorými pracovníkmi ministerstva údajne odporúčané, aby sa projekt financoval z Európskej únie.

Vyzerá to, že ide o biznis niekoho, komu je úplne jedno z akých zdrojov projekt pôjde, len nech ide. Niekoho kto vie, že ak by na začiatku bolo deklarované hradenie projektu zo štátnej kasy Slovenskej republiky, Železnice SR by do projektu nešli. Neboli by totiž zdroje. Je však mimoriadne pekné narafičiť to na EÚ projekt – zdroje akože sú, zmluvy sa podpíšu a keď v budúcnosti Európska únia povie, že projekt nepreplatí, bude už potrebné z niečoho zaplatiť, pretože zmluvné vzťahy nepustia a veci už budú realizované.

Celé verejné obstarávanie trvalo niekoľko rokov a sprevádzalo ho a dodnes sprevádza obrovské množstvo súdnych sporov, v ktorých figurujú Železnice Slovenskej republiky. Striedavo tiež viacerí uchádzači spomínaného tendra.

Podnet na európsky kontrolný úrad OLAF je žiadúci

Ide o flagrantný prípad toho, ako sa pri čerpaní prostriedkov Európskej únie nemá postupovať. Všetky doterajšie informácie čoraz viac legitimizujú názor predpokladajúci, že v tomto projekte môže ísť o snahu o zneužitie prostriedkov z fondov EÚ a že tieto obrovské náklady bude naozaj plne znášať Slovenská republika. Predpokladaný termín ukončenia práce je až jar 2016 a je vysoko pravdepodobné, že riziko nepreplatenia prác prostriedkami z Európskej únie by znášala až nasledujúca vláda. Preto je podnet na európsky kontrolný úrad OLAF správny a žiadúci.

Európsky kontrolný úrad OLAF by mal v čo najkratšom čase rozhodnúť, či došlo v prípade tejto megazmluvy ku korupcii, podvodu, či zamýšľanému neoprávnenému čerpaniu prostriedkov z fondov EÚ.

SaS vie boj proti korupcii preniesť na európsku úroveň

Ide o to, aby minimálne politické dôsledky znášali tí, čo ich zapríčinili, nie tí po nich. Hlavné posolstvo v našom podaní na európsky kontrolný úrad OLAF vidíme v tom, že v strane Sloboda a Solidarita vieme boj proti korupcii na národnej úrovni účinne preniesť cez Richarda Sulíka aj na európsku úroveň. Pokiaľ ide o čerpanie eurofondov. Strana SaS bude pokračovať v boji proti podvodom a korupcii na domácej aj medzinárodnej úrovni a pri práci budeme využívať rôzne zdroje, od informácií z médií až po informácie od jednotlivých občanov. Rovnako ako je tomu pri aktuálnom podaní na európsky kontrolný úrad OLAF.

Richard Sulík je v europarlamente náhradníkom vo Výbore pre kontrolu rozpočtu, kam spadá aj európsky kontrolný úrad OLAF. Z tejto pozície sa budeme pýtať na činnosť OLAF-u a na stav nami podaných prípadov. Máme rozpracované aj ďalšie podnety, o ktorých vás budeme po ich podaní informovať.

Výzva pre občanov Slovenskej republiky

Chceli by sme vyzvať občanov Slovenskej republiky, aby nás informovali o podozrivých prípadoch. Ani jeden takýto prípad nenecháme zapadnúť prachom a všetky prípady sa budeme snažiť preveriť.

Na rozdiel od premiéra, je moje číslo naozaj známe, bolo už aj zverejnené. O mne sa tiež vie, kde sa nachádzam.

Ak sa teda občania rozhodnú akékoľvek podnety podať, my ich budeme skúmať a vždy, keď dospejeme k záveru, že je podnet dostatočne závažný, aby sme ho na európsky kontrolný úrad OLAF podali, tak to aj spravíme. Zároveň sa budeme tiež intenzívne dotazovať, čo sa s našimi podnetmi deje.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...