Počiatka čaká predvolebná strihacia jeseň, otvorí Figeľove lacné diaľnice

Reklama:

Výstavba nových úsekov priniesla aj nevyplatenie malých dodávateľov a škrt miliónových dlhov Váhostavu a Doprastavu.

13. 10. 2015

Zdroj: Marek Poracký, sme.sk

Reklama:

BRATISLAVA. Tri nové úseky diaľnic a jeden úsek rýchlostnej cesty na strednom Slovensku. Viac ako 40 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest chce otvoriť vláda ešte pred voľbami. Niektoré aj predčasne.

Prvý úsek diaľnice chce štát otvoriť už v najbližších dňoch. Hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková potvrdzuje, že prebieha rozhodovanie o predčasnom používaní úseku. Pôjde o prvú časť obchvatu Levoče. Ide o úsek, kde pred necelými tromi rokmi spadla mostná konštrukcia neďaleko Kuriman.

Aj ďalšie úseky diaľnice budú na východe Slovenska – na druhom úseku levočského obchvatu a úseku neďaleko Prešova – vyše 11-kilometrový úsek Fričovce – Svinia. Jeden z úsekov - obchvat Detvy - pustil štát do súťaže už počas obdobia, keď bol ministrom dopravy Ján Počiatka.

Nové úseky diaľnic vodičom prinesú viaceré výhody. Štátni diaľničiari vyrátali, že v ideálnych podmienkach môžu na ceste z Bratislavy do Košíc ušetriť 25 minút. Do tohto času však zarátali aj letné otvorenie úseku pri Martine. Staval ho Váhostav.

„Zvýši sa nielen atraktivita východného Slovenska v očiach zahraničných investorov, ale aj turisticky zaujímavé destinácie sa stanú dostupnejšími,“ odhaduje šéf spoločnosti Amberg Engineering Slovakia Martin Bakoš. Ďalším benefitom pre vodičov bude vyššia bezpečnosť či ušetrené peniaze na benzíne alebo na nafte. Môže to však pomôcť aj zamestnanosti v regióne.

Do regiónu môžu prísť noví investori, myslí si bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti z čias prvej vlády Roberta Fica Juraj Čermák.

Nevyplácanie malých

Minister dopravy Ján Počiatek ide do konca roka otvoriť tri úseky diaľnic, pri ktorých spustil súťaže ešte jeho predchodca. Počas jeho éry stavbári tlačili ceny slovenských diaľnic na hranu. Oproti očakávaniam štátu boli ochotní stavať za historické minimá.

Napríklad Doprastav so Strabagom stlačili cenu svojho úseku neďaleko Prešova o viac ako polovicu. Stratové zákazky však zobrali aj Eurovia a Váhostav. Ten napríklad na levočskom úseku predbežne hlási mínus osem miliónov eur, pričom na martinskom úseku skončil v strate asi 25 miliónov eur.

Tieto kroky mali za následok nielen nevyplatenie malých dodávateľov, ale aj odpis miliónových dlhov zo strany Doprastavu a Váhostavu.

Dôvodom takého rozhodnutia firiem bol podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo boj o prežitie.

Málo stavbárov

V tom čase na trhu nebol dostatočný objem stavebných zákaziek, dôvodí Inštitút. Stavbári išli do súťaže pod svoje skutočné náklady a spoliehali sa na budúce dodatky a budúce lepšie roky.

Štát dnes stavia historicky najviac. Aj to však už má svoje dosahy. Ako poukázala analýza spoločnosti CEEC Research stavebné firmy nemajú nedostatok kvalifikovaných stavbárov.

Napriek týmto problémom Národná diaľničná spoločnosť tendruje tri diaľničné úseky za stovky miliónov. Chce uzavrieť aj súťaž na obchvat Bratislavy cez PPP projekt. Štát odhaduje, že ho bude stáť 4,5 miliardy eur.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...