Počiatek obchvat do volieb nepodpísal. Čo sa s ním stane po voľbách?

Reklama:

Štát chce obchvat Bratislavy stavať cez verejno-súkromné partnerstvo. Zmluvu podpíše so španielskou spoločnosťou Cintra.

07. 03. 2016

Zdroj: Marek Poracký, sme.sk

BRATISLAVA. Zmluva, ktorá má zabezpečiť, stavbu obchvatu Bratislavy cez súkromné peniaze nestihol minister dopravy Ján Počiatek zo Smeru do volieb podpísať.

Jej termín na podpis podľa uznesenia vlády Roberta Fica uplynul v piatok 4. marca, teda len jeden deň pred parlamentnými voľbami.

Za posunom v termínoch sú podľa rezortu dopravy viaceré dôvody. Ministerstvo si napríklad vyžiadalo dodatočné informácie o nezávislom dozore a zároveň sa stále upresňuje harmonogram prác, ktoré bude možné robiť medzi podpisom zmluvy a finančným uzatvorením.

Ministerstvo nespresnilo, či zmluvu podpíše ešte táto vláda. "Zmluva bude podpísaná po tom, ako sa sfinalizujú všetky dokumenty potrebné na jej podpis," povedal SME hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Dodal, že zmluvu bude podpisovať minister, ktorý bude niesť zodpovednosť za chod rezortu dopravy v čase, keď všetky rokovania budú uzatvorené.

Projekt obchvatu Bratislavy a priľahlej rýchlostnej cesty R7 smerom na Dunajskú Stredu má postaviť konzorcium okolo španielskej spoločnosti Cintra, ktorý tender vyhrala.

Štvoprúdovku by mala 30 rokov aj prevádzkovať. Štát jej za to na oplátku bude platiť 56,72 milióna eur. Celkovo štát za tieto cesty zaplatí necelých 1,9 miliardy eur, ďalšie stovky miliónov zaplatíme za výkup pozemkov.

Finančné uzatvorenie

Investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák z čias prvej vlády Roberta Fica si myslí, že v povolebnom období už nie je slušné takéto zmluvy podpisovať.

"Keď to doteraz nepodpísali, mali by to už nechať na novú vládu. Je však škoda, že to nepodpísal, keďže bola politická vôľa na oboch stranách, aby tento projekt išiel čo najskôr," vraví Čermák.

Počiatkov rezort by zmluvu na výstavbu obchvatu nemal podpisovať ani podľa analytika INEKO Jána Kovalčíka, ktorý viedol Inštitút stratégie na ministerstve dopravy počas ministrovania Jána Figeľa z KDH.

Odľahčenie jednotlivých úsekov diaľnice D1 v Bratislave o osem až 19 percent a priťaženie úsekov napríklad mostu Lafranconi nie je podľa neho presvedčivý prínos projektu. Zároveň dodáva, že v dopravnom modeli, podľa ktorého má po obchvate jazdiť 35 tisíc áut Inštitút nachádza viaceré nejasnosti a nedostatky.

Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej, ktorý bol poradcom premiérky Ivety Radičovej, však oponuje. Vysvetľuje, že vláda dala mandát ministrovi, ktorý je stále ministrom.

Vizualizácia obchvatu Bratislavy.Vizualizácia obchvatu BratislavyVizualizácia obchvatu Bratislavy.

Žiadne logické argumenty preto čakanie s výstavbou nevidí, keďže projekt je pripravený dobre. Dodal, že budovanie ciest by nemalo byť vecou politiky, ale vecou odborníkov.

"Obchvat Bratislavy považujem za významnú a prínosnú investíciu a cenové podmienky ponúknuté víťazným konzorciom je vo všeobecnosti možné považovať za výhodné. Keď sa na to pozerám z pohľadu budúcich užívateľov, tak každé oneskorenie bude vnímané skôr ako strata. Politika ma nezaujíma," dodal zástupca riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Pavol Kajánek.

Čo urobia politici?

Ako sa k výstavbe obchvatu cez PPP stavajú novozvolené parlamentné strany? SaS v minulosti skonštatovala, že  finančná analýza ministerstva financií ukazuje, že výhodnosť PPP projektu z hľadiska vynaložených  nákladov štátu nie je taká významná, aby musela projekt v takejto podobe z časových dôvodov schváliť súčasná vláda.

"Ak by sme obsadili post ministra dopravy, určite by sme zvážili aj inú možnosť," vraví podpredsedníčka strany SaS Jana Kiššová.

Stavbu obchvatu cez súkromné peniaze kritizovalo aj hnutie OĽANO, ktoré vo voľbách skončilo na treťom mieste. V minulosti navrhli stavbu tejto cesty cez dve časti. Jeho šéf Igor Matovič dodáva, že Počiatek by zmluvu podpisovať nemal, keďže z jeho pohľadu išlo o pochybne realizovaný tender.

Najprv by sa postavila rýchlostná cesta R7 smerom z hlavného mesta do Dunajskej Stredy a diaľnica D4 by sa stavala až potom, keď bude možné vybudovať tunel popod Malé Karpaty.

Rýchlostnú cestu R7 smerom na Dunajskú Stredu by OĽANO stavalo napríklad z peňazí z predaja Slovak Telekomu, či z otvorenia druhého piliera.

Výstavbu obchvatu v minulosti podporovala strana Most-Híd. Je preto pravdepodobné, že by aj po vstupe do ktorejkoľvek vlády projekt podporovala.

"Ako sme sa vyjadrili už predtým, výstavba R7 by mala začať čo najskôr, aby sa zlepšila dopravná situácia pre ľudí dochádzajúcich do Bratislavy zo Žitného ostrova," dodal hovorca Mostu-Híd Matej Kováč.

Slovenská národná strana situáciu komentovať nechcela. Jej hovorkyňa Zuzana Kohútková skonštatovala, že strana druhý deň po voľbách analyzuje a sumarizuje ich výsledok.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...