Plán vraj ignoruje Schengen

Reklama:

Nový územný plán vznikal deväť rokov. Preto nedostatočne zohľadňuje nové väzby na schengenský priestor – napríklad Bratislavčanov, ktorí bývajú v prihraničí Rakúska.

04. 02. 2008

Zdroj: Linda Vasiľová, SME Online

Bratislava - Nový územný plán Bratislavy, ktorý platí len čosi vyše pol roka, je málo pripravený na Schengen. Kritici tvrdia, že dokument, ktorý má určiť vývoj mesta na 30 rokov, nepredpokladá dopravné a stavebné väzby na susedné štáty.

Príkladom je električkové spo­jenie Viedne a Bratislavy, ktoré chce obnoviť rakúska strana. Vedenie mesta na to reagovalo s prekvapením – za bratislavský magistrát o tom nik s Rakúšanmi nerokoval.

Petržalka ako bariéra

„A my sme takúto alebo podobnú víziu nemali?“ pýta sa urbanista Bohumil Kováč. „Už na úrovni tohto územného plánu sa malo uvažovať o koľajovom spojení MHD najmenej po Hainburg.“ Kováč hovorí, že na túto tému sa robili aj štúdie, ale výstavbou petržalskej diaľnice, ktorá s tým nepočítala, sa vytvorila bariéra. Je to dôkaz, že nedokážeme nechať rezervu pre budúce generácie. „Diaľnica sa pritom stavala v čase, keď sme už mali vysoké ambície vstúpiť do Európskej únie.“

Jednou z príčin je, že rozvoj prihraničnej Petržalky zablokoval niektoré ideálne miesta na spojenia. Petržalka mala len jeden rozvojový smer – južný. Na západe bola železná opona a diaľnica sa plánovala ako súčasť jej ochranného pásma.

Dopravné spojenia

Dopravný podnik Bratislavy teraz uvažuje o autobusovom spojení s Rakúskom. Svoje pravidelné linky do Rakúska má dnes prepravca Slovak Lines, pohodlne sa dá do Rakúska cestovať vlakom. Okrem toho rakúska a slovenská strana pred troma rokmi podpísali memorandum o rozvoji dopravného spojenia a plánuje sa medzinárodná železničná trať TEN-T, vedúca Bratislavou.

Magistrát sa bráni

Hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová sa kritike bráni. „Územný plán ráta nielen so železničnými koridormi, ale aj s výstavbou na juhozápade mesta – v Rusovciach, v Čunove.“

Kováč oponuje, že neschengenskosť je zrejmá aj z technológie plánu – okrem jedného výkresu je všetko územie za hranicou biele. „Bratislava sa síce nemôže starať do pozemkov Kittsee, ale to územie existuje a má vzťahy na naše územie, ktoré už je spoločné.“

Vedenie mesta pripustilo, že koncepcia dopravy zaostáva za stavebným boomom. V obciach v rakúskom prihraničí pritom už bývajú desiatky Slovákov, a ich počet sa má zvyšovať – v inzerátoch realitiek sa Hainburg označuje za ďalšiu mestskú časť Bratislavy.

Územný plán Bratislavy sa pripravoval takmer desaťročie. Už v čase jeho neúspešného schvaľovania v roku 2006 primátor Andrej Ďurkovský povedal, že dnes by niektoré územia sám riešil inak.

Námestník primátora Tomáš Korček už pripravuje zmenu plánu. Do konca minulého roka dal zozbierať k plánu okolo 400 pripomienok. O konkrétnych zmenách však bude zastupiteľstvo rozhodovať najskôr v lete. Tak dlho potrvá, kým sa zmeny do plánu premietnu. Nevedno, či sa budú týkať aj Schengenu.

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...