Penzijné úspory pôjdu možno aj na diaľnice

Reklama:

Vláda chce na diaľnice získať 400 miliónov eur prerozdelením eurofondov. Ďalšie peniaze by mohli priniesť diaľničné dlhopisy. Pre štát by mali význam, ak by neboli drahšie ako klasické štátne dlhopisy.

25. 01. 2011

Zdroj: Marianna Onuferová, sme.sk

Reklama:

Bratislava - Diaľnice sa možno budú stavať aj z peňazí sporiteľov v druhom pilieri. Minister práce Jozef Mihál (SaS) má v rámci novely zákona o druhom pilieri pripravený takýto návrh. Ministerstvo dopravy sa k zámeru stavia zatiaľ opatrnejšie.

Nejde pritom o novú úvahu. Dôchodkové správcovské spoločnosti (DSS) chceli asi pred dvoma rokmi debatovať o tejto možnosti s vtedajším premiérom Robertom Ficom (Smer), ktorý ich vyzval, aby prišli s návrhom, ako chcú pomôcť v čase krízy.

Mýto výnosy nepokryje

DSS spravujú majetok sporiteľov v objeme zhruba 3,7 miliardy eur. Do diaľničných dlhopisov by podľa úvah investovali najviac pätinu, čo je zhruba 740 miliónov eur.

„Stále hovoríme, že musí byť splnená kombinácia dvoch vecí, a to bezpečnosť a adekvátny výnos," povedal šéf Asociácie DSS Peter Socha. Podstatné podľa ekonómov je, aby sa pre investíciu mohli rozhodnúť slobodne.

Stále však nie je jasné, kto a za akých podmienok by diaľničné dlhopisy vydával. Dá sa predpokladať, že by to nebol štát, ale štátna akciovka Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Aby to malo zmysel, výnosy by sa mali hradiť z poplatkov za mýto.

„Predstavte si, že by dlhopis bol založený diaľničným mýtom. Tento príjem by mohol kopírovať infláciu. Nemáte veľa takých podkladových aktív, ktoré by toto dokázali," hovorí o možnej výhode z pohľadu DSS ekonóm Slovenskej akadémie vied Vladimír Baláž.

Dlhopisy s garanciou štátu

Už dnes je však známe, že výnosy z mýta nie sú také, ako sa čakalo. „Zrejme by to chcelo trochu vyššiu garanciu, ako len krytie budúcimi výnosmi z mýta," pripúšťa analytik M.E.S.A.10 a poradca premiérky Ján Marušinec.

Práve v garanciách vidí jeden z problémov analytik inštitútu INEKO Peter Goliaš: „Som skôr proti tomu. Vidím tam problematickú návratnosť, ktorá je závislá od stavu verejných financií na Slovensku. Hovorím o garanciách výnosu dlhopisov."

Otázna je tiež výška úroku, ktorú by DSS dostali. „Keď to bude výrazne nad sadzbou, za ktorú si dokáže požičať štát na trhu, tak, samozrejme, to nebude z hľadiska modelu výstavby diaľnic atraktívne, pretože štát to preplatí," povedal Marušinec.

Štát si dnes dokáže požičať peniaze na trhu na 10 rokov za 4,37 percenta, nad 15 rokov za viac ako päť percent.

Z pohľadu štátu by naoko mohlo byť výhodou to, že kým úroky zo štátnych dlhopisov zvyšujú deficit verejných financií, v prípade hospodárenia NDS to zatiaľ neplatí. Nedá sa vylúčiť, že Eurostat to časom zmení.

„Štát by mal ustriehnuť zadlženosť firmy, aby sa nemohlo stať niečo podobné ako so Slovenskou televíziou, kde sa to prešvihlo," dodal Marušinec.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...