Peniaze opäť odďaľujú PPP

Reklama:

Minister dopravy chce spustiť prípravné práce na súkromnej ceste, aj keď na ňu ešte nie sú peniaze. Problémy má aj s vyrovnaním pozemkov – nie všade sú vlastníci známi alebo istí.

24. 09. 2009

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

Reklama:

Bratislava - Plány, že Košice s Bratislavou na budúci rok spojí diaľnica, už nikto neberie vážne. Vláda totiž svoje diaľničné plány neustále odkladá. Najnovšie sa odďaľuje výstavba prvého balíka D1, čiže 75 kilometrov úsekov medzi Martinom a Prešovom.

Termíny pre D1

  • Dubná skala – Turany: november 2012
  • Turany – Hubová: máj 2013
  • Hubová – Ivachnová: máj 2013
  • Jánovce – Jablonov: júl 2012
  • Fričovce – Svinia: júl 2012

* v týchto termínoch sa má cesta začať  predčasne užívať

Zdroj: rokovanie.sk

Posledný úsek tejto cesty má byť podľa najnovšej verzie hotový až v máji 2013.  Minister dopravy Ľubomír Vážny včera vysvetľoval, že za ďalším  meškaním sú peniaze. Banky totiž nemajú dostatok voľných zdrojov, „a to znemožňuje koncesionárovi získať dostatočné financovanie a zabezpečiť finančné uzatvorenie projektu". Peniaze sa mali nájsť najneskôr v októbri, teraz je to budúcoročný február.

„Banky už zatvárajú svoje účtovné knihy a otvoria ich až na budúci rok v januári," vysvetľuje Vážny.

Skladá sa takmer 30 bánk

Pozháňať peniaze na D1 nebude jednoduché. Jednu miliardu eur má zafinancovať Európska investičná banka, aj to len vtedy, ak sa štát zaručí za 80 percent úveru.

Zvyšné peniaze sa podľa Vážneho snaží dať dokopy až 28 komerčných bánk pod vedením Royal Bank of Scotland. Tú musela pre krízu ratovať britská vláda a odkúpiť väčšinu akcií banky. „Bankové prísľuby" od financujúcich bánk sú už podľa Vážneho na svete.

Cesta má vyjsť na 3,3 miliardy eur. S úrokmi na 30­-ročné splácanie to môže byť aj 8,7 miliardy eur. Zaujímavo sa podarilo výstavbu ciest podľa portálu lidovky.cz riešiť Poliakom. Úsek dlhý 30 kilometrov medzi Varšavou a Lodžou im postaví čínske konzorcium, ktoré vyhralo súťaž s cenou o polovicu nižšou, než odhadovalo poľské riaditeľstvo ciest. Kilometer tak vyjde na necelých 6 miliónov eur.

Kilometer pilotnej súkromnej cesty na Slovensku -  R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami - vyjde zhruba na 17 miliónov eur. Pri D1 to zatiaľ vychádza na zhruba 30 miliónov eur.

Neustále odďaľovanie D1 podľa opozičného poslanca Ivana Štefanca (SDKÚ) naznačuje, že  sa cena cesty bude dvíhať, podobne ako pri spomínanej pilotnej súkromnej ceste R1. Tá bola vo finále drahšia takmer o 20 percent.

Neznámi vlastníci sú prínos

Aby sa zbytočne nečakalo na peniaze od bánk, víťaz tendra na D1 má začať s prípravnými prácami. Firma, ktorú vytvorilo konzorcium s účasťou slovenského Doprastavu a Váhostavu, tak onedlho začne rúbať stromy či odstraňovať ornicu. Môže však naraziť na problém, pretože niektoré pozemky pod D1 sú „problémové".

Figurujú na nich neznámi vlastníci a niekde nie je známe, či je majiteľom ten, kto je zapísaný v katastri.

Neznámi vlastníci sú podľa  ministra prínosom, nebránia totiž výstavbe. Keď sa prihlásia, dostanú peniaze.

„Horšie je to s tými, ktorí sú zle identifikovaní, a to je kataster Bertotovce a Svinia. Môže sa stať, že Národná diaľničná spoločnosť odkúpi pozemky od toho, komu nepatria a naopak, nezaplatí tomu, komu pozemok patrí," povedal Vážny. Pomôcť má ministerstvo pôdohospodárstva.

Prípravné práce sa začnú uprostred októbra. Ak sa do štyroch mesiacov  peniaze na D1 nenájdu, vláda odkúpi rozostavané dielo, a to  najviac za 17,8 milióna eur.

Prípravné práce môžu byť podľa Štefanca v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní. Nie je totiž isté, či štát nemal na ne vyhlásiť súťaž.

Vážny tvrdí, že „to prešli s Úradom pre verejné obstarávanie".

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...