Palčák: Mýto bez ciest 1. triedy nemá význam

Reklama:
30. 01. 2010

Zdroj: TASR

Bratislava - Požiadavka časti autodopravcov, aby sa buď dlhodobo odložilo platenie za cesty I. triedy, alebo sa platilo iba za ich menší rozsah, nie je riešením súčasných problémov slovenského mýtneho systému.

"Ak by sme nemali spoplatniť cesty I. triedy, urobíme veľké problémy inej skupine obyvateľstva. Tadeto cesta nevedie," uviedol pre TASR generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák.

V tejto súvislosti upozornil, že pri zavedení spoplatnenia ciest mýtom sa každý podnikateľ prirodzene správa tak, že sa bude snažiť šetriť a minimalizovať svoje náklady. Hľadá preto iné možnosti a iné trasy, aby sa vyhol plateným úsekom.

Závery analýz podľa neho jednoznačne hovoria, že na Slovensku musia byť spoplatnené aj cesty nižšej kategórie. "Ak by neboli cesty I. triedy spoplatnené, došlo by k výraznému odklonu dopravy práve na tieto cesty. Čísla vychádzajú od 10 do 30 %, čo by malo výrazný negatívny dopad na tieto cesty," priblížil.

1 kamión ako 30 000 áut

Ako príklad negatívneho vplyvu nákladnej dopravy na vozovky uviedol, že napr. prejazd jedného 40-tonového kamiónu zanechá na cestnej infraštruktúre také následky, ako prejazd 30 000 osobných vozidiel.

Rástli by tak výrazne prevádzkové náklady na opravy a údržby ciest, ako aj externé náklady spojené so životným prostredím, hlukom, znižovaním bezpečnosti či zvyšovaním nehodovosti.

Mýto je okrem zdroja peňazí pre štátny rozpočet aj dôležitým nástrojom regulácie intenzity dopravy na cestách, pripomenul Palčák.

"Môj názor je taký, že ak by sme nemali spoplatniť cesty I. triedy, tak by sme vôbec nemali spúšťať mýtny systém ako taký, lebo by sme dosiahli úplný opak toho, čo chceme. Nákladnú dopravu by sme vyhnali na tieto cesty a po diaľniciach by nám chodili asi iba osobné autá," upozornil.

Pomôcť by mohlo zníženie cestnej dane

Zavedenie mýta podľa analýz VÚD v závislosti od využívania spoplatnených ciest konkrétnymi dopravcami zvýši ich náklady o približne 5 až 20 %. V opačnom smere však bude už čoskoro pôsobiť zníženie spotrebnej dane z nafty o 11,3 centa na liter, ktoré začne platiť od 1. februára.

"Takže nie je pravda, keď zaznievajú vyjadrenia, že v súvislosti s mýtom dôjde k päť- až šesťnásobnému nárastu nákladov dopravcov," zdôraznil Palčák.

Jednotlivé problémy organizačného a technického charakteru, ktoré sa v súvislosti so zavedením mýta po 1. januári tohto roka objavili, treba podľa neho čo najskôr odstrániť. Cestou však nie je znižovanie rozsahu spoplatnených ciest.

Jedným, už realizovaným opatrením, je spomínané zníženie spotrebnej dane, ďalším by mohlo byť zníženie cestnej dane. Tá je však v kompetencii vyšších územných celkov, ktorých rozpočty sú v čase krízy výrazne napnuté.

"Musia sa hľadať iné nástroje, ktoré sme už naznačovali vo svojich analýzach, ako sú rôzny bonusy, vrátky. Všetko to musí byť samozrejme viac rozpracované a v súlade s európskymi smernicami," dodal Palčák.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...