Osobitosti našich diaľnic napriek krachu neprehrávajú

Reklama:

Formálny krach neznamená, že majitelia najväčších stavebných firiem na obchodoch so štátom prerobia. Straty za nich zaplatia ich menej vplyvní dodávatelia.

24. 09. 2014

Zdroj: Konštantín Čikovský, sme.sk

Diaľnice sú na Slovensku dlhodobo najdrahšia a najsledovanejšia verejná investícia.

Preto to, ako sa v tejto oblasti štát správa, významne vplýva na to, či našu krajinu vnímame viac ako banánovú republiku, ktorú kompletne riadia záujmy oligarchov, alebo len ako štandardný milý stredoeurópsky zhluk v zásade fungujúcich nedokonalostí.

Šesť z posledných ôsmich rokov je predsedom vlády tejto krajiny Robert Fico, ktorý sa ako budovateľ angažuje významne. Pozrime sa na výsledky.

Roky sa menia

Najprv dodržiavanie sľubov o termínoch. Rok 2010 (to bol ten, keď sme vyhrali v Afrike na MS nad Talianmi) sa už dávno skončil a z Bratislavy do Košíc nevedie priame diaľničné spojenie.

Fico je medzitým znova vo vláde a jeho aktuálny minister dopravy sľubuje, že sa to podarí - ale až budúcej vláde (v roku 2019).

V odpovedi na otázku, či sa diaľnice na Slovensku stavajú draho, alebo lacno, existujú v tejto krajine dva významné prúdy.

Tí, ktorí všade vidia predraženie, by mohli argumentovať príbehom o prvom PPP. Jeho výhodnosť Ficova vláda posudzovala podľa sfalšovanej analýzy, čím sa ponuka stavbárov zdala pre štát o pol miliardy eur výhodnejšia, ako v skutočnosti bola.

Vládneho analytika, ktorý tento podvod podrobne zdokumentoval, za druhej Ficovej vlády vyhodili z roboty. Poradcovia, ktorí pri tom prvej Ficovej vláde radili, vyhrali súťaž na poradenstvo pri PPP aj za druhej Ficovej vlády.

Medzi firmami, ktoré mali na tomto podvode zarobiť, boli aj Doprastav a Váhostav. Tie sa potom za Figeľa pobili o rovnaké úseky D1 ešte raz, ale v priamej súťaži ponúkali ceny o tretinu až o polovicu nižšie.

Vážny vážne

No bez irónie, nezmyselné nie je ani tvrdenie bývalého ministra dopravy Vážneho, že ceny za diaľnice zo súťaží v posledných troch rokoch sú podstrelené, a preto sa nám to raz tvrdo vráti.

Rozum napovedá, že ak mnoho renomovaných firiem ponúka oveľa nižšie ceny ako v minulosti, tak ceny naozaj prudko padli. Pretože aj v stavebníctve je cieľom podnikania zisk a nie krach. No čo ak krach neznamená pre majiteľov firmy stratu?

V prípade Doprastavu a Váhostavu to skôr vyzerá tak, že sa obe vyhnú bankrotu takzvanou reštrukturalizáciou.

Väčšine obchodných partnerov vrátane stoviek partií prostých stavbárov - živnostníkov jednoducho nezaplatia (a bude to podľa konkurzného zákona legálne).

Bankám zaplatia (lebo tie si to majú ako postrážiť). A majitelia firiem si vybavia od štátu stovky miliónov eur nových zákaziek.

Neveríte, že toto je možné? Tak to Juraja Širokého a Miroslava Výboha podceňujete.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...