Osamelosť na diaľnici

Reklama:

Príbeh maďarskej diaľnice M5 je učebnicovým príkladom, ako sa nezodpovednosť politikov môže zvrhnúť na menšiu katastrofu. A ako snahu o krátkodobý politický zisk - body u voličov - mnohonásobne zaplatia všetci daňoví poplatníci.

14. 08. 2009

Zdroj: Peter Morvay, sme.sk

Reklama:

Dohodu o dostavbe diaľnice z Budapešti do Segedína podpísal vtedajší maďarský minister dopravy v roku 1994 tesne pred voľbami. Pre jeho zúfalú snahu vykázať pred voličmi nejaké výsledky a zvrátiť očakávanú katastrofálnu porážku svojej strany (v lepšom prípade, hovorilo sa aj o korupcii) získal francúzsko-rakúsky staviteľ rozprávkové podmienky, ktoré sa navyše časom ďalej zlepšovali. Mohol napríklad vyberať mýtne nielen z časti, ktorú sám vybudoval, ale aj z tej, ktorú už postavil štát. Ďalšia vláda sa zaviazala hradiť straty, ktoré firma utrpela väčšinou vlastnou vinou, keď nasadila na celoeurópske pomery rekordne vysoké mýtne a donútila potenciálnych používateľov diaľnice drgáňať sa po súbežnej starej prepchatej a životu nebezpečnej ceste.

Vznikla tak nevídaná turistická atrakcia - diaľnica, po ktorej ste mohli ísť desiatky minút bez toho, aby ste stretli iné auto. Firma nemala žiadny dôvod tento stav meniť, zisky mala isté a s nepoužívanou diaľnicou bolo dokonca menej starostí. Nemusela ani splniť pôvodný záväzok dostavať diaľnicu až k hraniciam, mohla však vďaka zmluvnej opcii na jej stavbu roky brániť štátu, aby ju dokončil sám. Problém napokon opäť nedobrovoľne vyriešili občania, za ktorých peniaze štát časť firmy veľmi draho odkúpil.

PPP projekty nie sú zlá vec. Majú však zásadný problém, ktorý sa dnes prejavuje aj na Slovensku: o ich konkrétnych podmienkach rozhodujú politici, pre ktorých sú ozajstné záujmy občanov až na druhom mieste.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...