Opozícia tlačí pre mýto na Vážneho

Reklama:

Viacnásobné porušenie zmluvy a nejasná cena. O tom hovorili opoziční poslanci po prieskume na ministerstve dopravy.

04. 11. 2009

Zdroj: Daniela Krajanová, sme

Bratislava - Odkedy bude fungovať elektronické mýto a koľko bude stáť? Aj to sú otázky, s ktorými šli včera opoziční poslanci na prieskum na ministerstvo dopravy.

O zmätok dva mesiace pred plánovaným spustením mýta sa postaral samotný rezort dopravy. Vydal totiž vyhlášku, ktorá dala prevádzkovateľovi mýta - firme SkyToll - možnosť vyberať od dopravcov nové extra poplatky za palubné jednotky. Či a aké budú, sa poslanci nedozvedeli.

Podľa poslanca Pavla Prokopoviča (SDKÚ) totiž minister dopravy Ľubomír Vážny nové poplatky nevedel vyvrátiť ani potvrdiť. Na druhej strane si bol istý, že mýto bude v prevádzke od prvého januára budúceho roka, čiže podľa momentálne platného plánu.

Nebude to len satelit

Otázky však vyvolal aj pozmeňovací návrh poslanca Petra Pelegriniho (Smer), ktorý cez cestný zákon zmenil zákon o elektronickom výbere mýta. Výsledok: naše mýto nebude čisto satelitné, ako sa od začiatku predpokladalo, ale zmiešané. Vyplýva to z možnosti pre dopravcov platiť mýto aj cez automaty.

Potom si nebudú musieť zabezpečiť takzvané palubné jednotky na meranie prejdenej vzdialenosti, ktoré mali mať pôvodne všetci spoplatnení dopravcovia povinne. Od SkyTollu sme si objednali drahý satelitný systém práve preto, že je najkvalitnejší a dá sa  ním najlepšie skontrolovať, či všetci, čo majú, platia poctivo mýto. Podľa Prokopoviča teraz neplatičov mýta nebude možné kvalitne kontrolovať.

Poslanec Janiš (SDKÚ) súhlasí: „Takzvaný ticketing zasahuje do zmluvy o mýte. Štát tak riskuje, že sa nebude môcť domáhať práv, ktoré mu zo zmluvy vyplývajú." SkyToll sa totiž v zmluve zaviazal, ako efektívne bude mýto vyberať.

Opäť sa nesúťažilo

Z Pelegriniho slov vyplýva, že výber mýta cez automaty bude rovnako efektívny, ako cez palubné jednotky. Autá totiž prechádzajú popod mýtne brány, tie automaticky fotia každé auto, a tak sa zistí, či má, alebo nemá zaplatené mýto. Podľa Prokopoviča sa však kamióny kontrolným bránam môžu jednoducho vyhnúť.

Zakladatelia SkyTollu pritom súťaž o mýto vyhrali s  najdrahšou ponukou vyše 800 miliónov eur po tom, čo Národná diaľničná spoločnosť vyradila tri lacnejšie ponuky. Od najlacnejšej ponuky delí SkyToll vyše 200 milónov eur.

Okrem viacerých porušení zmluvy opozícii prekáža aj iná vec. Proti Slovensku totiž koná Európska komisia. Má pochybnosti o postupe pri zrušení zmluvy s poradcom pre projekty PPP a následnej súťaži o nového poradcu. Poslanci zistili, že štát v novej súťaži síce oslovil troch záujemcov, ale ponuku dal iba jeden.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...