Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Reklama:

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá ide na Ústavný súd SR. Opoziční poslanci za stranu Sloboda a Solidarita (SaS) a hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO-NOVA) zozbierali dostatok podpisov a obracajú sa na Ústavný súd. Dôvodom je možná protiústavnosť novely zákona o vyvlastňovaní pozemkov pod diaľnice. Informovali o tom vo štvrtok poslanci za SaS Miroslav Ivan a OĽaNO-NOVA Ján Marosz.

15. 06. 2017

Zdroj: SITA

Opoziční poslanci žiadajú ústavný súd, aby vydal predbežné opatrenie, ktorým by sa pozastavila účinnosť spomínaného zákona. „Zákon už platí, keďže má účinnosť od 2. júna. Dnes sa vám teda môže stať, že vám bagre začnú behať po vašom pozemku,“ povedal Ivan. Zásahy do súkromného vlastníctva pred vyvlastnením nehnuteľností považuje opozícia za neprípustné. Za neprijateľné tiež považuje, aby sa náhrady za predbežnú držbu vyplácali vlastníkom až po rozhodnutí o vyvlastnení, aj to len na čas držby.

Ústavný súd už v minulosti rozhodol, že štát nemôže stavať diaľnice a rýchlostné cesty na pozemkoch, ktoré riadne nevyvlastnil.

Ivan povedal, že hlavná výhrada k spomínanej novele sa týka jej súladu s článkom ústavy o práve na vlastníctvo. „Myslíme, že ide o zásah do vlastníctva za neprimeranú náhradu. To, čo je v zákone ako inštitút predbežnej držby, je de facto vyvlastnenie, ktoré nemá žiaden rámec v nejakej spätnej hodnote, ktorú vlastník majetku dostane,“ uviedol Ivan.

Vo vyvlastňovacej novele je podľa Ivana množstvo krívd voči majiteľom, keďže inštitút predbežnej držby dáva právo stavať na pozemku, aj keď s možnosťou návratu nehnuteľnosti do pôvodného stavu. „Neviem, ako je navrátiteľné, keď v rámci výstavby bude zbúraná budova, ktorá niekomu patrí,“ uviedol poslanec. Ministerstvo dopravy a výstavby podľa neho zdôvodňovalo potrebu novely špekulantmi s cenou pozemkov pod diaľnice.

Marosz vyhlásil, že nie sú proti výstavbe diaľnic, ale považujú za svoju povinnosť zastať sa ústavných práv občanov. „V právnom štáte je neprípustné, aby zákonodarca zneužíval moc a takto vydieral občanov,“ upozornil. „Keď už raz bagre na vašom pozemku stavajú diaľnicu, už to nikdy nikto nedá do pôvodného stavu a môžete sa súdiť, koľko chcete,“ dodal Marosz.

V spomínanom zákone nie je podľa Ivana možné ani súdne napadnúť rozhodnutie o predbežnej držbe. Je zobraté základné právo vlastníka pozemku alebo stavby, aby sa vôbec bránil," upozornil Ivan. Dotknuté sú podľa neho aj ďalšie práva, napríklad, pri prenájme pozemku. Škoda vlastníka pozemku by mala byť uhradená, ale strata zo zisku nájomcovi už nie. V zákone, ako dodal poslanec, nie je takisto definované to, že ak sa vyvlastnenie neuskutoční, ako dlho, aké škody a kto ich bude hradiť, keď sa nehnuteľnosť bude musieť vrátiť do pôvodného stavu.

V zákone podľa Ivana chýba aj to, že keď sa zruší predbežná držba, stavebné povolenie stratí platnosť. „Stavebné povolenie naďalej ostáva v platnosti, na cudzom pozemku. To sú neakceptovateľné veci. Detailov a napadnutých ustanovení je viac, to všetko je v našom podaní,“ povedal Ivan.

Marosz upozornil, že vláda Roberta Fica zo súčasných 25 projektov diaľnic a rýchlostných ciest má v omeškaní 24, sľúbila tristo kilometrov a mešká 296 kilometrov. Marosz pripomenul, že od roku 2013 za to zodpovedá štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček. „preto žiadame ministra (dopravy) Érseka, aby vyvodil zodpovednosť a Stromčeka odvolal,“ uzavrel.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...