Opozícia namietla diaľničný zákon na Ústavnom súde

Reklama:

Opozícia vo štvrtok podala podnet na Ústavný súd kvôli zákonu, ktorý umožňuje stavať na súkromných pozemkoch diaľnice bez súhlasu majiteľa.

10. 01. 2008

Zdroj: Andrej Onufer, aktualne.sk

Opozícia podala na Ústavný súd podnet kvôli zákonu, ktorý má urýchliť výstavbu diaľnic.

Bratislava - Opozícia vo štvrtok podala podnet na Ústavný súd kvôli zákonu, ktorý umožňuje stavať na súkromných pozemkoch diaľnice bez súhlasu majiteľa. Ústavný súd by podľa opozície mal pozastaviť účinnosť niektorých ustanovení tohto zákona, pretože neskôr nebude možné zvrátiť protiústavný stav.

"Tento zákon umožňuje stavať aj na pozemkoch, ktoré sú stále v súkromnom vlastníctve. Aký úžitok či plody môže poberať z pozemku znevýhodnený vlastník, ak cez jeho záhradu bude viesť diaľničný privádzač? (...) Ak už raz štát postaví  pylóny, privádzače, diaľnicu, nebude možné vrátiť pozemku späť pôvodný účel," povedal podpredseda KDH Daniel Lipšic.

Exminister spravodlivosti navyše upozornil, že počas výstavby, keď bude znášať vlastník tieto obmedzenia, mu neprináleží podľa zákona žiadna náhrada. Daniel Lipšic si myslí, že ak tento precedens bude ústavný, tak potom vlastnícke právo žiadneho občana nie je bezpečné. 

Chýba lehota na vyvlastnenie

"Ochrana vlastníckeho práva je vec princípu. Štát je viazaný ústavou, rovnako ako fyzické a právnické osoby, a preto aj štát musí dodržať podmienky ústavy, pokiaľ chce presadiť nejaký verejný záujem.Tento zákon umožňuje stavať na pozemkoch, ku ktorým štát nemá nadobudnuté žiadne právo," upozornila exministerka spravodlivosti za SDKÚ-DS Lucia Žitňanská. Podľa nej  môže štát aj dnes efektívne využiť inštitút vyvlastnenia.

Poslanec Gábor Gál z SMK upozornil, že opozícia nie je proti urýchlenej výstavbe diaľnic, ale odmieta protiústavný zásah do vlastníckych práv.

"Preto aj nami podaný návrh na Ústavný súd nenapáda celý zákon, ale len tú časť, o ktorej si myslíme, že je v rozpore s ústavou. Je možné ísť cestou skrátenia procesných lehôt, ale nie je možné zbaviť občanov práva na užívanie vlastníctva. To im na paperi síce zostáva, ale na tom pozemku budú premávať ťažké stavebné stroje," povedal Gál. V zákone podľa neho navyše chýba lehota, dokedy musí štát takýto pozemok vyrovnať.

"Zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľníc a ciest pre motorové vozidlá je podľa nášho názoru v súlade s Ústavou SR. Iniciatíva poslancov parlamentu je využitím ich ústavného práva," zareagoval pre Aktuálne.sk Marián Jánošík, hovorca ministerstva dopravy.

Vybrané úseky diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1

Prvý balík - termín ukončenia 2010

Diaľnica D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová a posledná časť je Hubová - Ivachnová (s tromi komplikovanými tunelmi, ktoré by sa mali realizovať v polprofile), ostatné úseky tejto cesty budú realizované v plnom profile, čiže plný diaľničný štvorpruh.

Ďalším pokračovaním je úsek Jánovce - Jablonov (jeden komplikovaný tunel, ktorý pôjde v polprofile), Fričovce - Svinia a Višnové - Dubná Skala (najkomplikovanejší úsek na Slovensku - nedá sa zrealizovať do roku 2010)

Druhý balík - termín ukončenia 2010

Nitrianska rýchlostná cesta R1 Nitra - Selenec, Selenec - Beladice, Beladice - Tekovské Nemce.

Tretí balík - realizovateľnosť cca v roku 2012

Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka - Višňové, ktorý by mal ísť s polročným omeškaním.

Šesť záujemcov o PPP projekty

Národná rada v decembri hlasmi koaličných poslancov schválila možnosť stavať diaľnice na pozemkoch vo vlastníctve občanov.

Prezident Ivan Gašparovič zákon podpísal, takže od  1. januára 2008 je platný. Investor tak nebude potrebovať majetkové vyrovnanie vlastníckych vzťahov ku dňu začatia stavebného konania.

Získa stavebné povolenie a vlastnícko-právne vzťahy sa budú upravovať až ku dňu kolaudácie. Ministerstvo dopravy už vyhlásilo tender na prvý a druhý balík PPP projektov celkovej dĺžke diaľníc takmer 130 kilometrov.

Len nadobúdacia hodnota oboch balíkov činí 68 miliárd korún. Konečná cena týchto projektov bude teda rádovo vyššia. Do utorka 7. januára, kedy bol posledný termín, sa prihlásilo do súťaže 6 uchádzačov.

Prvá zmluva už v lete

Jedenásťčlenná komisia teraz začne posudzovať, či podklady týchto uchádzačov spĺňajú požiadavky, ktoré vyšli vo vestníku. Zmluvu s koncesionárom na prvý balík PPP projektov by Ministerstvo dopravy SR malo podpísať v auguste alebo septembri roka 2008.

Premiér Robert Fico chcel pôvodne postaviť všetky diaľnice do roka 2010. V septembri po rokovaní vlády však už bol opatrnejší.

"Vláda vybrala štyri konkrétne úseky, ktoré majú byť predložené na PPP projekt a nastavila podmienky, s ktorými chce ísť rokovať s prípadnými koncesionármi. Ak tieto podmienky koncesionári prijmú - a ide hlavne o termín rok 2010 - malo by sa podariť s výnimkou náročných tunelov pri Žiline zabezpečiť spojenie D1 až po Košice s tým, že budú postavené tunely na jeden profil. Plné dokončenie tunelov bude do roku 2012," povedal v septembri Fico.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...