Odchádzame bývať pod most. A tešíme sa na to!

Reklama:

Dotknutí občania ostali so svojim trápením sami. Štát v tandeme s diaľničnou spoločnosťou ich nebrali na vedomie, ich susedia sa im obrátili chrbtom: „ja ich kašlem, mňa sa to netýka, ja chcem mať diaľnicu.“

03. 09. 2008

Zdroj: Ivana Sladkovská, blog.sme.sk

Nie je to tak dávno, čo sa v Považskej Bystrici (alias Skapatom Psovi alebo Zapľuvanom provinčnom mestečku) začalo so stavbou diaľnice. A väčšina si pomyslela: konečne! Ruku na srdce, tá premávka bola (a stále je) hustá, prepytujem, ako divá sviňa, kolóny a zápchy skôr pripomínajú New York, ako treťotriedne mesto, hluk a smrad sa stal bežnou súčasťou života každého Bystričana, ktorý aspoň raz v živote bol v meste.

Ako asi všetci vieme, stavia sa most ponad druhú najfrekventovanejšiu križovatku , ktorá je najužším miestom Bystrice a nemala by teda logicky narobiť veľa škody. Lenže narobila. Občianske združenia, ktoré nechceli, aby diaľnica viedla cez mesto, ale mimo neho, spustili lavínu hádok, prieťahov, dohadov, mýtov, klebiet a ohováračiek. Aby bolo jasné, neviním ich z toho, že sa celá vec vlečie už 15 rokov. Oni len chceli, aby boli zachované majetkové práva a aby dopravná tepna viedla mimo obývaných oblastí. Ale niekto iný to nechcel.

Možno by sme mali diaľnicu - most už pred tými 15 rokmi a ľudia by sa akosi zmierili s tým, že im behajú po dvoroch buldozéry, že majú z okna výhľad nie na voľné priestranstvo, ale na tridsaťmetrový kus betónu a že im slnko do okna nezasvieti, ako je rok dlhý, len preto, že bývajú- pod mostom.

U nás taká obyčaj, že ak sa niekto postaví za svoje práva a protestuje proti väčšine (alebo verejnému záujmu) tak je považovaný za „trhača partie, brzdu rozvoja, zeleného debila“ a podobne. Ja to napríklad považujem za normálnu vec, ale podaktorí „normalizovaní“ spoluobčania nie. Ak niekomu siahnu na dom, dvor a podobne, berie sa to akosi samozrejmo.

A tu je ten problém. Dotknutí občania ostali so svojim trápením sami. Štát v tandeme s diaľničnou spoločnosťou ich nebrali na vedomie, ich susedia sa im obrátili chrbtom: „ja ich kašlem, mňa sa to netýka, ja chcem mať diaľnicu.“ Občianske združenie svoju úlohu nesplnilo a tak je obviňované zo snahy o zviditeľnenie a viditeľnú robotu neodviedlo žiadnu. Pezinčania stáli pri sebe, keď bolo treba. Bystričania nechali svojich vlastných susedov napospas buldozérom. Ideme bývať pod most a každý sa na to teší. Teda, skoro každý. Smrad a hluk sa už nebude šíriť po zemi, bude na nás prichádzať zhora.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...