Obyvatelia Šafárikovej ulice: Sme sklamaní!

Reklama:

Nepríjemný celodenný hluk, otrasy, smrad z výfukových plynov. Taká je denná realita obyvateľov Šafárikovej ulice a jej okolia v Prešove. Cez ňu totiž denne prejde niekoľko tisíc áut, nevynímajúc ťažkotonážnu kamiónovú dopravu. Mesto tvrdí, že problém rieši a čaká na vyjadrenie štátnych inštitúcií. Jej zástupcovia však hovoria o opaku!

02. 04. 2009

Zdroj: Ingrid Timková, Korzár

Prešov - Nesystémové opatrenie. Takto by sa dal stručne vystihnúť názor odborníkov na zámer mesta vyriešiť problém s hlukom z preťaženej dopravy cez Šafárikovu ulicu. Primátor Prešova Pavel Hagyari totiž ešte v januári tohto roka po sťažnosti obyvateľov v spomínanej štvrti jedným dychom vyrukoval s riešením: „Do dvoch týždňov vypracujeme projekt." Ladislav Franko (snímka na titulnej strane) zo Šafárikovej ulice a jeho susedia sa však na ustavičné sľuby z radnice pozerajú skepticky. „Zatiaľ sa nerieši nič. Som sklamaný," rázne skonštatoval L. Franko.

Projekt alebo kópia mapy?

Na otázku, v akom štádiu je tento proces, primátor odpovedal: „Mesto dokončilo projekt odklonenia tejto dopravy, v súčasnej dobe prebiehajú rokovania s krajským úradom dopravy a dopravným inšpektorátom a Slovenskou správou ciest, ktorí to musia schváliť. Pripravujeme smerové tabule, ktoré by odklonili veľké nákladné autá smerujúce od Bardejova, Humenného cez Sekčov smerom na Košice, aby sme sa vyhli tejto zóne. Čakáme na povolenie štátnych inštitúcií. Mesto si svoju úlohu splnilo."

Pravda je však taká, že spomínaný „projekt" je žiadosť vyjadrená dvomi vetami. K nej je priložená prekopírovaná mapa mesta na formáte A4 a na dvoch úsekoch je zakreslená tabuľka so zákazom vjazdu nákladných motorových vozidiel!

Žiadosť nedostačujúca

Prednosta Krajského úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Prešove Vladimír Luterán k spomínanej žiadosti mesta o vylúčenie ťažkej nákladnej dopravy a jej presmerovanie zo Šafárikovej ulice uviedol: „V návrhu, ktorý sme dostali z mesta, nebolo navrhnuté žiadne riešenie. Mali sme len jednoducho odsúhlasiť vylúčenie ťažkej dopravy zo spomínanej ulice. Alternatívne trasy vedú takisto len cez husto zastavané oblasti, konkrétne cez Sídlisko Sekčov, prípadne cez iné mestské štvrte."

V podobnom duchu nás informovali policajti. Tí síce súhlasia s navrhovaným riešením, požadujú však vypracovanie odborného projektu, ktorý bude v súlade s platnou legislatívou.

O nedostatočnom návrhu vravia aj pracovníci Slovenskej správy ciest (SSC), ktorí mesto upozornili na to, že navrhovaný projekt trasovania tranzitnej dopravy rieši doplnenie existujúceho dopravného značenia, respektíve jeho úpravu. „Požiadali sme ich, aby ich návrh bol koordinovaný s projektmi dopravného značenia nami pripravovaných stavieb v katastrálnom území v Prešove a odporučili sme vyvolať stretnutie zainteresovaných s projektantmi za účelom zapracovania návrhu projektovej dokumentácie do pripravovaných stavieb," uviedla vedúca organizačno-správneho SSC Iveta Fedorová. Zároveň dodala, že SSC nemá na tento rok plánované finančné prostriedky na navrhovanú úpravu dopravného značenia veľkoplošnými dopravnými značkami.

Prednosta: Mestu chýba vnútorný dopravný systém

Podľa našich informácií prednedávnom práve mesto iniciovalo riešenie problémov s ťažkou nákladnou dopravou a jej presmerovanie do rôznych koridorov. A jedným z nich bola aj Šafárikova ulica. O opätovnom odklone nákladných áut z tejto trasy hovorí prednosta KÚ CD ako o provizórnom riešení: „Ak budeme tento problém znovu riešiť iba provizórne, vo veľmi krátkej dobe môžeme očakávať ďalšiu petíciu od občanov, ktorých bývanie bude zaťažené touto dopravou."

Do stotisícového mesta totiž denne prúdi množstvo nákladných i osobných áut. „Riešenie je vo svete jasné a známe. Ak aj budeme mať v dohľadnej dobe tranzit vedúcimi mimo mesta, iba malá časť tejto dopravy povedie obchvatmi. Preto treba biť na poplach a riešiť vnútorný komunikačný systém," vysvetlil prednosta. Na prípade ho mrzí to, že mesto ešte ani v roku 2009 stále nemá typickú pešiu zónu, odkiaľ by bola vylúčená premávka, nemá ani jeden vnútorný mestský okruh a ani nadriadený dopravný systém, teda tranzit cez diaľnicu alebo rýchlostnú komunikáciu.

Projekty na riešenie dopravnej situácie mesta, ktoré by mali fungovať niekedy v roku 2015, sú podľa V. Luterána možno dobré a mohli by fungovať. Dôležité je ale riešiť aj momentálny stav: „Ako budeme postupovať dovtedy? Je ešte šesť rokov pred nami, dovtedy musíme v tomto meste prežiť a zniesť zaťaženie dopravy." Už pri malom probléme či už nehode alebo práci na cestách v Prešove totiž kolabuje celý dopravný systém mesta.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...