Obchvaty Prešova sa stali témou komunálnych volieb

Reklama:

S blížiacimi sa voľbami začínajú komunálni politici vyvíjať vyššiu aktivitu. Prešovský primátor teraz iniciuje petíciu za dobudovanie obchvatov Prešova pre odklon medzinárodnej tranzitnej dopravy. Dostal sa do sporu s ministerstvom i súperom v primátorských voľbách.

14. 10. 2010

Zdroj: Ingrid Timková, Michal Frank, Korzár

Prešov - Členovia petičného výboru združení okolo Pavla Hagyariho (nez.) chcú dosiahnuť dobudovanie obchvatov Prešova pre odklon tranzitnej dopravy. Tá v súčasnosti vedie cez obytné zóny.

Požadujú aj preložku štátnej cesty I/68 v smere od Sabinovskej ulice na Bardejovskú a jej odklon pri mestskej časti Dúbrava. Tým by sa odbremenila preťažená doprava v smere od Sídliska III.

Argumentujú tým, že cez Prešov prejde denne vyše 50-tisíc áut. A väčšina z nich cez obytné zóny, cez sídliská Šváby a Sekčov, ulice Obrancov mieru, 17. novembra a Šafárikovu.

Hagyari: Podal si Figeľa i Hudackého

"Pohár trpezlivosti Prešovčanov pretiekol," uviedol dnes Pavel Hagyari (na snímke s petičným výborom) s tým, že signatári petície sú ochotní ísť ďalej a zablokovať vjazd do Prešova z Levoče a Košíc, „aby vláda pochopila, že nie je možné preferovať iné úseky cez malé obce, ale tretie najväčšie mesto".

Podľa Hagyariho je niekoľko desiatok tisíc Prešovčanov „v priamom ohrození života, zdravia a poškodzuje sa životné prostredie".

Kritizoval ministra dopravy Jána Figeľa a jeho štátneho tajomníka Jána Hudackého (obaja KDH). „Nechcel som veriť vlastným ušiam, keď pán minister povedal, že prioritou je úsek Ivachnová - Hubová a potom úsek Žilina - Martin... mesto Prešov je výrazne ohrozenejšie ako Žilina," uviedol predseda petičného výboru a pripomenul, že Figeľ je východniar a Hudacký Prešovčan.

„Je mi ľúto, že ministerstvo  tesne po voľbách zastavilo projektové práce na severnom obchvate i západnom portáli Prešova," pokračoval Hagyari a pripomenul, že vládne strany pred voľbami hovorili o dokončení diaľnice do Košíc, či o tom, že aj východ je Slovensko. Dôsledkom zlej dopravnej situácie v Prešove je podľa neho aj to, že Vranov má problémy s naplnením priemyselného parku.

Členovia petičného výboru, ktorými sú nezávislí kandidáti podporujúci Hagyariho, chcú doručiť petíciu o dva týždne na ministerstvo. Cieľom je vyzbierať päťtisíc podpisov.

Ministerstvo: Nerozumieme vyjadrenia petičného výboru

Podľa riaditeľa odboru pre vzťahy s verejnosťou ministerstva dopravy Ľubomíra Tuchschera z vyjadrení zástupcov petičného výboru badať, že jeho členovia sa dostatočne nezoznamujú s rozhodnutiami ministerstva v regióne.

„Nerozumieme vyjadreniam skupiny ľudí okolo primátora Prešova, ktorí boli štyri roky ticho a neprekážalo im, keď minulá vláda vytvorila nezmyselne veľký PPP balík na diaľničné  úseky od Dubnej Skaly po Sviniu," uviedol Tuchscher.

Vysvetlil, že nezmyselnosť spomínaného balíka sa ukázala v tom, že dodávateľské konzorcium nenašlo finančné zdroje na realizáciu a tým celý tento projekt padol. Namiesto toho sa mohli začať stavať úseky diaľnic pri Prešove a Levoči.

Ministerstvo údajne zintenzívňuje aktivity vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest, ale aj ciest prvej triedy. „Pánovi Hagyarimu zároveň chceme pripomenúť, že vláda na svojom včerajšom rokovaní rozhodla, že nebude financovať výstavbu národného futbalového štadióna v Bratislave. Keďže vynakladáme veľké úsilie a aktivity pre ľudí práve v prešovskom regióne, považujeme činnosť petičného výboru len za nedorozumenie, vylamovanie otvorených dverí a súčasť predvolebnej kampane pred blížiacimi sa komunálnymi voľbami," uzavrel riaditeľ.

K bilbordu o plnení sľubov sa prihlásil aj Hagyari

Matej označil iniciatívu za pokryteckú, primátor vraj štyri roky spal.

Boj o obchvat Prešova má výrazne politický rozmer. Ešte pred voľbami do NR SR informoval Ondrej Matej (SDKÚ-DS), dnešný Hagyariho súper v primátorských voľbách, o zastavení obchvatu v Prešove minulou vládou. Tá dala prednosť Žiline. Podľa jeho vtedajších tvrdení zlyhal politický lobing:

„Ako súkromná osoba som predtým požiadal ministra dopravy o prijatie, aby som sa ako Prešovčan informoval o stave, ako sa v tomto pláne počíta s Prešovom. Na moje prekvapenie som sa dozvedel, že v tomto období ani župan, ani primátor ho nenavštívili, nerokovali s ním v tejto veci."

Hagyari Matejove obvinenia odmietol. Ako uviedol, dokumentácia za posledné štyri roky dokazuje presný opak.

„Vždy sme tlačili na to, aby bol dokončený tento úsek. Je iróniou, že pán kandidát ešte pred voľbami vykladal, že nechce stáť pred dverami úradu vlády a má tam otvorené dvere. Vidíme, že okrem negatívnych bilbordov neurobil v reálnom živote nič."

V Prešove sa objavili v týchto dňoch bilbordy s nápisom „Sľuby sa majú plniť!", pravdepodobne z dielne Matejovho štábu.

Prihlásil sa však k nim Hagyari a jeho ľudia: „Nie je to naše heslo, ale zaujalo nás a súhlasíme s ním."

Matej: Čo robil primátor štyri roky?

Ani Ondrej Matej, kandidát pravicovej štvorkoalície, nenechal na Hagyarimu nitku suchú: „Najprv som si mysleli, že ide o vtip. Primátor organizuje na záver volebného obdobia petíciu za diaľničný obchvat?! A čo robil celé štyri roky? Nemá náhodou primátor pracovať a plniť svoje vlastné sľuby?"

Pripomenul, že Hagyari sľuboval v roku 2007 veľký obchvat Prešov, Košice smerom na Levoču, do roku 2010, či systém dopravných tepien z každej svetovej strany.

„Jeho slová sú v plnom rozsahu lživé. Ak klamú bežní ľudia, je to smutné. Ak však klame primátor, ktorého mnohí občania volili v dobrej viere, na základe podobných predvolebných klamstiev, je to nehoráznosť. A ak ide primátor organizovať petíciu za to, čo sám pred štyrmi rokmi sľúbil a nesplnil, je to arogantná drzosť a pokus o podvod na ľuďoch," uviedol Matej.

Hagyariho iniciatívu označil za „pokryteckú", pretože „celé štyri roky nekonal a nie je kompetentný konať v mene mesta pri vyriešení diaľničných obchvatov a zlej dopravnej situácie v meste".

Ako dodal, v posledných týždňoch intenzívne rokuje s vedením ministerstva o tom, aby sa obchvat Prešova mohol konečne začať stavať v roku 2012.

Fakty

Ministerstvo dopravy podľa riaditeľa odboru pre vzťahy s verejnosťou Ľubomíra Tuchschera pripravuje v najbližšej dobe tieto aktivity:

  • V novembri vyhlásenie súťaže na diaľničné úseky pri Levoči (Jánovce - Levoča a Levoča - Jablonov: spolu 18,5 km). Predpokladaný začiatok stavby na jar budúceho roka.
  • Prvý úsek rýchlostnej cesty, ktorý sa začal stavať za súčasnej vlády, bola cesta Košice - Milhosť.
  • Ukončenie cesty R4 na sever od Prešova pri Svidníku do konca roka, ktorá mala byť odovzdaná minulý rok, doteraz však nie je v zodpovedajúcom stave.
  • Súťaže a začiatky prác v Prešove a okolí oznámia údajne v najbližších týždňoch a mesiacoch.
  • V septembri schválili dva projekty na cestách prvej triedy, ktoré zlepšia život Prešovčanov a všetkých, ktorí cez mesto prechádzajú.
  • Nedávno dokončili aj opravu pred voľbami narýchlo odovzdaného polovičného profilu diaľnice Jablonov - Studenec, na ktorej sa po odovzdaní ukázalo viacero závad a cesta bola nefunkčná. V súčasnosti pripravujú začiatok výstavby druhého profilu tohto úseku. Tak, aby sa vyhli podobným závadám, aké mal „predvolebný" polovičný profil.

Podrobne monitorujeme:

Preložka cesty z centra Prešova môže stáť 47 miliónov  

Projekt sochy Krista v Prešove je stále aktuálny  

Primátor Pavel Hagyari: "Riešenia sú pripravené, je potrebná už len malá dávka trpezlivosti."  

Ficova vláda otvorila 150, ale postavila len 40 kilometrov diaľnic  

Hagyari odmieta zodpovednosť za hustú dopravu  

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, tunel - situačný výkres  

Diaľničný tunel D1 Prešov západ - Prešov juh: text oficiálneho úradného oznámenia o začatí územného konania  

Diaľničný vstup do Prešova ukončia do septembra  

Obyvatelia Šafárikovej: Stále nás ignorujú!  

Chudík a Hagyari si rozdelili povinnosti  

Hagyari: Chvíľu trvá, kým veľkú loď obrátime  

Exprimátor: K radikálnej zmene v meste nedošlo  

Chystá sa Prešov aréna, bazén aj byty  

Dopravná politika v Prešove naberá rýchlejšie obrátky  

V Prešove má vzniknúť akvapark  

Dopravoprojekt získal zákazku na úsek D1 okolo Prešova  

Zelená vlna má byť ešte v tomto roku  

Dopravné problémy v Prešove má vyriešiť tím odborníkov  

Hagyari vymenoval úspechy i neúspechy. Odpočet po roku primátorovania  

Diaľnice chce zaplatiť šesť firiem  

Diaľnicu pribrzdia brány metropol  

Prešovský obchvat bude v roku 2014  

Súvislá diaľnica do Košíc za Fica nebude  

Poslanci podporili tunelový variant   

Prešovskí poslanci chcú tunelový diaľničný obchvat  

Prešov by potreboval na vysporiadanie pozemkov 3 miliardy  

Diaľnica bude, tunely nebudú  

Diaľnica sa blíži k východu pomaly  

Pavel Hagyari chce využiť železničný tunel ako metro  

Chudík a Hagyari sa dohodli na objazde  

Cestná križovatka Prešov západ bude po dobudovaní jednou z najväčších a najkapacitnejších na východe Slovenska  

Zlú dopravnú situáciu v Prešove radnica začala riešiť   

Hagyari rokuje so spoločnosťou, ktorá by dokázala do troch rokov vybudovať obchvat Prešova  

Anketa: Ako hodnotíte dopravnú situáciu v Prešove?  

Prešovčania hromadne pripomienkujú návrh na zvýšenie limitov hlučnosti   

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...