Obchvat Prešova môže byť lacnejší o dvesto miliónov

Reklama:

Doprava. Kiska sa pýtal na predraženú D1. Kažimír mu poslal, koľko by stáli alternatívne riešenia.

13. 02. 2017

Zdroj: Veronika Šoltinská, finweb.hnonline.sk

Reklama:

Prešovu sa dá pomôcť aj inak a lacnejšie, než ako to naplánoval rezort dopravy. Vyplýva to z korešpondencie medzi prezidentom Andrejom Kiskom a ministrom financií Petrom Kažimírom. O liste informoval Denník N.

V Prešove sa má stavať úsek diaľnice D1 za 356 miliónov eur. Ide o juhozápadný obchvat a súťaž naň vyhrala Eurovia s Doprastavom. Zatiaľ sa však nič nestavia, po kritike zvonku si dalo ministerstvo dopravy posúdiť cenu zákazky na Žilinskej univerzite. Na to, že diaľnica môže byť predražená, upozornil inštitút INEKO v lete tohto roku. Analytik inštitútu Ján Kovalčík navyše povedal, že funkčnosť obchvatu bude obmedzená bez dobudovania jeho severnej časti.

Tu sa dostávame k ďalším nákladom. Severný obchvat na rýchlostnej ceste R4 vyčíslili kompetentní na ďalších 535 miliónov. Sám Kažimír píše, že kilometer D1 na obchvate vyjde na 45 miliónov, v prípade úseku R4 to bude 39 miliónov za kilometer. „Jedny z najdrahších za posledné roky,“ priznáva v liste. Dôvodom vysokej ceny je podľa ministra náročnosť terénu, tri tunely a aj to, že na obchvat na D1 sa má použiť betónová vozovka. Severný a juhozápadný obchvat vyjdú spolu na takmer 900 miliónov.

Úsek, ktorý preferuje rezort dopravy, pritom neodľahčí mesto dostatočne, ale len o sedemnásť percent. Namiesto drahej verzie odporúča Kažimír opatrenia ako alternatívnu trasu R4, polovičné profily alebo výstavbu novej trasy cesty I/68, ktorá v minulosti spájala Košice a Prešov. Posilniť treba tiež vlaky medzi Prešovom a Sabinovom.

Najefektívnejšie riešenie

Z tabuľky v liste Kiskovi jasne vyplýva, že najviac hodnoty za peniaze prinesie Prešovu obchvat D1 v spojení s východným variantom R4 namiesto severného a nová štvorpruhová trasa I/68. Týmto riešením by sa doprava v meste odľahčila o tridsať percent. Keby sa obchvat D1 postavil v polovičnom profile, investičné náklady by klesli tiež. Podčiarknuté a zrátané, štát môže podľa ministerstva financií uľaviť Prešovčanom o sedemnásť percent za 900 miliónov, alebo o tridsať percent za 680 miliónov.

Alternatívne projekty sa však nepozdávajú všetkým. Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo tvrdí, že správnym dopravným riešením je juhozápadný obchvat spolu so severným, lebo rieši všetky prepravné prúdy. Taktiež si nemyslí, že dobrým nápadom je polovičný profil diaľnice. „Je nezmysel stavať teraz jeden pruh a o desať rokov druhý, stavbu len nezmyselne trojnásobne predražíte,“ hovorí. Priznáva však, že pokiaľ ide o ceny jednotlivých stavieb, je to úplne iná debata.

Majú už analýzu

Ministerstvo dopravy sa zatiaľ k alternatívnym riešeniam nevyjadruje. Hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká povedala, že analýzu od Ústavu dopravy pri Žilinskej univerzite už minister má. Aktuálne sa s ňou oboznamuje a na pláne je tiež stretnutie s Petrom Kažimírom. Rezort má o ďalšom postupe informovať v najbližších dňoch. Ešte pred Vianocami minister dopravy Árpád Érsek sľúbil, že ak mu v Žiline povedia, že cena za prešovský obchvat je privysoká, bude rokovať s firmami, aby z nej ubrali. Ak ju neznížia, potom je podľa Érseka na zváženie, či nevypíše novú súťaž.

Ceny prešovských stavieb

  • Vysúťažený obchvat na D1: 356 miliónov eur
  • Obchvat na D1 v polovičnom profile: 250 miliónov eur
  • Severný obchvat na R4: 535 miliónov eur
  • Východný obchvat na R4: 280 miliónov eur
  • Cesta I/68: 150 miliónov eur

Ako ministerstvo jednotlivé stavby skombinuje, ešte nevie.

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

Poznámky k zákonom

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Môže mi úrad doručiť zásielku, ak dlhodobo nie som doma?

Pri doručovaní úradných rozhodnutí v správnom konaní sa často stretávam s takzvanou fikciou...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...