Obchvat Bratislavy vláda schválila, iné cesty kabinet neskúmal

Reklama:

Cesty v hlavnom meste a jeho okolí má odľahčiť obchvat za dve miliardy eur. Iné riešenia dopravy sa ani nehľadali.

11. 05. 2016

Zdroj: Marek Poracký, sme.sk

Reklama:

BRATISLAVA. Vláda Roberta Fica v stredu odsúhlasila výstavbu obchvatu hlavného mesta cez verejno-súkromné partnerstvo (PPP).

Diaľnicu D4 a priľahlú rýchlostnú cestu R7 smerom na Šamorín postaví a bude prevádzkovať súkromník, stáť to bude 1,9 miliardy eur a túto sumu budeme splácať tridsať rokov.

Zmluvu so španielskou firmou Cintra, ktorá sa o výstavbu a prevádzku ciest postará, by mal minister dopravy Roman Brecely (Sieť) podpísať v najbližších dňoch.

Nebude polemizovať

Vláda podpis zmluvy o obchvate odsúhlasila, hoci Brecely ani jeho predchodca Ján Počiatek nevysvetlili, či obchvat naozaj pomôže doprave v Bratislave a jej okolí.

Podľa materiálov prerokovaných vládou sa neriešila napríklad otázka, či by väčší úžitok nepriniesli investície do hromadnej dopravy, železnice a odstavných parkovísk v okolí mesta.

„Obchvat mal byť už dávno hotový. V tejto chvíli nebudem polemizovať, či toto je najlepšie riešenie. Pracujeme s tým, čo máme,“ povedal Brecely v rozhovore pre SME. „Keby sme to zmietli zo stola, zdržíme projekt o tri či štyri roky. Bratislavčania by nám to neodpustili,“ dodal.

Inštitút finančnej politiky na ministerstve financií upozornil, že existuje málo podkladových údajov na dobré vypočítanie benefitov diaľnice pre mesto.

Analytici napríklad nie úplne verili údajom o prechádzajúcich autách, čo je kľúčový údaj na výpočet porovnania výhodnosti s inými alternatívami riešeniami dopravy v Bratislave.

Pozemky neskôr

Návrh zmluvy o výstavbe a prevádzke asi 60 kilometrov ciest schválila už predchádzajúca Ficova vláda, Brecely návrh zmluvy menil.

Štát si napríklad vytvoril viac času na odovzdanie pozemkov pod obchvatom.

Kým predtým sa predpokladalo, že všetku pôdu odovzdá toto leto, v stredu schválená zmluva hovorí, že to bude o dva mesiace neskôr a časť pozemkov sa navyše odovzdá až začiatkom budúceho leta.

V zmluve je aj klauzula o vylúčení schránkových firiem z výstavby a prevádzky obchvatu.

Dodávateľmi konzorcia by tak nemali byť firmy s nejasnou vlastníckou štruktúrou, no platiť to má iba pri plneniach nad 15 miliónov eur. Pri údržbe zas hranicu nastavili na 1,5 milióna eur.

Systém odhaľovania je previazaný s už fungujúcim registrom konečných užívateľov výhod na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý Sieť pred voľbami sama kritizovala ako nedostatočný.

Zápisu v registri sa skutoční vlastníci vyhnú, ak sa schovávajú za komplikovanou štruktúrou schránok. Napríklad skutočným vlastníkom Váhostavu podľa registra nie je oligarcha Juraj Široký, hoci firma patrí do sféry jeho vplyvu.

Zmluvu ide vláda podpisovať s britskou firmou Zero Bypass Limited, ktorej majitelia sú momentálne neznámi. Aj jej skutoční vlastníci sa podľa koncesnej zmluvy musia prihlásiť na ÚVO.

Zero Bypass je projektová firma, cez ktorú španielska firma Cintra bude zastrešovať výstavbu obchvatu.

Jej konateľmi sú manažéri zo španielskej firmy Cintra, rakúskej firmy Porr a austrálskej investičnej banky Macquarie, teda firiem, ktoré sa na výstavbe a prevádzke obchvatu budú podieľať.

Hotovo v roku 2020

Po podpise zmluvy bude mať Cintra a jej partneri tri mesiace, aby s bankami a investormi uzatvorili dohody o financovaní projektu.

Výstavba ciest sa má začať hneď potom, čo si Španieli prevezmú pozemky. Obchvat má byť hotový v roku 2020. Za jeho výstavbu a následnú prevádzku budeme tridsať rokov platiť každoročne 56,72 milióna eur. Celkovo tak autostráda vyjde na 1,9 miliardy eur, ďalšie stovky miliónov platíme za výkup pozemkov pod cestami. Po tridsiatich rokoch Cintra musí obchvat opraviť a ako nový odovzdať štátu.

Úradné dokumenty

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru, Úprava trolejového vedenia, oznam o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou Prešovský samosprávny kraj, Úrad Prešovského samosprávneho kraja, Odbor dopravy, oznamuje začatie stavebného konania a nariadenia ústneho konania, č. j. 02416/2017/OOD-002 zo dňa 10. 2. 2017 pre stavbu...

Poznámky k zákonom

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Môže mi úrad doručiť zásielku, ak dlhodobo nie som doma?

Pri doručovaní úradných rozhodnutí v správnom konaní sa často stretávam s takzvanou fikciou...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...

Pozemkové úpravy a ochrana pôdy

Motto: Bohatý hospodár nepredáva svoj majetok.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...