Obchvat Bratislavy presťahuje vtáky aj les

Reklama:

Štát vysvetľuje, prečo je obchvat hlavného mesta dôležitejší ako príroda. Ekológovia súhlasia s tým, že lepšie sa štvorprúdovka nakresliť nedá.

13. 10. 2014

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

BRATISLAVA. Plánovaný obchvat síce odbremení Bratislavu od hustej premávky, ale zasiahne do chránenej prírody. K tomuto záveru dospeli úradníci, keď hľadali odpoveď na otázku, aký dopad bude mať nová štvorprúdovka na zvieratá a rastliny v mieste, kde bude stáť.

Územie, v ktorom diaľnicu vytýčili, patrí medzi tie, čo prísne monitoruje Brusel. O tom, že sa musí práve tu postaviť, ho treba presvedčiť.

Štát teda musí dokázať, že lepšia alternatíva pre výstavbu nie je a že cesta prinesie viac dobrého než zásah do prírody toho zlého.

Ministerstvo životného prostredia preto pripravilo na rokovanie vlády materiál, v ktorom zdôvodňuje, prečo si bratislavský obchvat zaslúži mať prednosť pred prírodou.

Tvrdí, že obchvat zvýši bezpečnosť v metropole, zrýchli jazdný čas či pomôže tým, ktorí sa sťahujú na bratislavské predmestia.

Obchvat

Aké sú plány

  • Štát naprojektoval asi 60 km diaľnice, v nich je aj obchvat Bratislavy D4 a jeho napojenie na Dunajskú Stredu R7.
  • Predpokladá sa, že stavba vyjde na 1,5 miliardy eur.
  • V tomto projekte však štát spláca stavbu, na ktorú si stavbár sám požičia. Vcelku tak môže vyjsť aj na 4 miliardy eur.
  • Prvé úseky majú byť k dispozícii v roku 2018.

Cesta ohrozí vtáky

Trasa, ktorú vybral štát, sa podľa ministerstva dotkne najmä chránených vtákov: bociana čierneho, haje tmavej či orliaka morského.

Diaľnica im zaberie pôdu, vystaví ich riziku kolízie s autami a hluku motorov, píše ďalej v materiáli.

Aby bol zásah do prírody čo najmenší, navrhuje ministerstvo kompenzačné opatrenia.

V praxi to znamená napríklad to, že toľko lesa, koľko sa pre výstavbu cesty vyrúbe, sa aj vysadí.

Bruselu sa vraj kompenzačné nápady pozdávajú, píše sa v dokumente.

Namiesto lesa nový les

Súhlasia aj ekológovia. „Ak by išla diaľnica severnejšie, musela by viesť cez Slovnaft, čo je nemožné, alebo v dlhšom úseku cez chránený ostrov Kopáč. Ak by išla južnejšie, zas by zasiahla oveľa viac chránené lužné lesy alebo Hrušovskú zdrž, kde sa zdržujú desaťtisíce vodných vtákov,“ vraví Jozef Ridzoň zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti.

Dodal, že aj vybraný variant tvrdo siahne na prírodu. Víta preto kompenzačné opatrenia.

„Vysadí sa les na mieste, kde v minulosti hniezdil orliak morský. Preto je šanca, že hoci jedno hniezdisko tohto dravca zanikne, iné ako náhrada vznikne,“ opisuje Ridzoň.

Pochválil, že tentoraz sa diaľnica cez chránenú prírodu rozpracúva tak, ako sa má. V minulosti štát totiž tieto postupy riadne nedodržal pri trasovaní časti D1 pri Ružomberku medzi Turanmi a Hubovou.

Štát s ňou narazil na Brusel. Napriek výhradám ekológov sa totiž snažil pretláčať diaľnicu variantom, ktorý ochranári nepovažovali za najlepšie riešenie.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...