Obce píšu petíciu za novú cestu

Reklama:

Jediná trasa z hlavného mesta nestačí, hovoria starostovia obcí na juh od Bratislavy.

23. 04. 2008

Zdroj: Linda Vasiľová

Zajtra sa začína podpisová akcia za urýchlenú výstavbu rýchlostnej komunikácie R7. Samosprávy dúfajú, že sa im podarí získať viac ako 100-tisíc podpisov.

Bratislava - Región na juh od Bratislavy potrebuje novú cestu. Jediný ťah, ktorý teraz spája tamojšie obce s hlavným mestom, je cesta I/63. Denne ňou prejde 40-tisíc áut, ráno aj poobede sú tam zápchy.

Desať starostov a primátorov z regiónu sa minulý týždeň dohodlo, že začnú petíciu za urýchlenú výstavbu rýchlostnej komunikácie R7.

Nová cesta má smerovať z Bratislavy do Lučenca, kde by sa napojila na cestu R2. Vzniklo by tak súvislé prepojenie z Bratislavy do Košíc.

Preraziť do parlamentu

Podpisy chcú obce začať zbierať zajtra. „Akciu rozbehneme v päťsto mestách a obciach, v ktorých žije asi milión obyvateľov,“ povedal starosta Dunajskej Lužnej Ladislav Cingel.

Hárky budú nasledujúce dva mesiace všade, kde sa sústreďuje veľa ľudí – v obchodoch, u lekára aj na futbalovom ihrisku.

Cingel dúfa, že sa podarí získať aspoň 100-tisíc podpisov. Ak petícia prekročí túto hranicu, musí sa ňou podľa zákona zaoberať parlament.

Plán, ale nie priorita

Nová cesta je podľa ministerstva dopravy zaradená do plánu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010, v médiách sa ako reálny termín hovorilo o roku 2013.

„To je neskoro, dovtedy tu bude kolaps,“ hovorí Cingel. „Spokojní by sme boli, keby sa nová cesta dostala do programového vyhlásenia budúcej vlády, ktorá vzíde z volieb v roku 2010.“

Každým dňom sa do satelitných miest v okolí Bratislavy sťahujú noví obyvatelia, pribúdajú podnikatelia. Ľudia pritom nemajú inú možnosť ako používať cestu I/63. Dá sa síce obísť uličkami v intraviláne obcí, ale autá sa znova len stretnú na hlavnej.

Stará cesta spôsobuje problémy aj obciam. V Šamoríne zatiaľ dopravu spomalili kruhovým objazdom, v Dunajskej Lužnej postavili z obecných peňazí semafory. Aj tam však uvažujú o kruhovom objazde pri vjazde od Šamorína, kde v poslednom čase zomrelo šesť ľudí.

Na cestu R7 je podľa ministerstva vypracovaná technická štúdia. Prvý úsek po Dunajskú Lužnú sa pripomienkuje z hľadiska vplyvov na životné prostredie.

V hre sú ešte stále tri varianty cesty. Variant A, ktorý má viesť od Prístavného mosta, podporuje bratislavský magistrát, je zapísaný aj do územného plánu mesta i župy. Proti sú ochranári, lebo trasa sa má dotýkať cenných prírodných území.

Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík odmietol, že by boli prípravy na cestu R7 zabrzdené. „Stavba však nie je medzi prioritami vlády a to je pre nás rozhodujúce.“ Znamená to, že štát dal na prípravu niekoľko miliónov v porovnaní s miliardami, ktoré idú na prioritné stavby.

Fakty o R7

Má byť súčasťou obchvatu Bratislavy, ktorého hlavným prvkom má byť diaľnica D4.

Variant A má viesť od rondelu pod Prístavným mostom západne od Dunajskej Lužnej, kým varianty B a C idú od Ulice svornosti na severovýchod menším či väčším oblúkom.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...