O severnom obchvate Prešova rozhodnú marcové prieskumy

Reklama:

Diskusia o lacnejšom riešení nastala po zverejnení viacerých alternatív.

19. 02. 2017

Zdroj: TASR

Reklama:

PREŠOV. V marci tohto roku budú zaktualizované dopravné prieskumy, na základe ktorých sa rozhodne, ako bude vyzerať severný obchvat mesta Prešov na rýchlostnej ceste R4. Čiže na ceste smerom od Prešova na Poľsko.

V nedeľnajšej diskusnej relácii TA3 V politike to uviedol štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček.

"Budú jasné dopravné prieskumy a potom padne aj finálne rozhodnutie. Tak ako vždy, na základe zaktualizovaných informácií urobíme to najlepšie technické riešenie," zdôraznil Stromček.

Diskusia o tom, ako lacnejšie vyriešiť dopravnú situáciu v Prešove, nastala po tom, čo sa zverejnili alternatívy viacerých riešení navrhnutých či už analytickým tímom Hodnoty za peniaze z ministerstva financií, alebo Inštitútom finančnej politiky (IFP), ktorý tiež pôsobí pri ministerstve financií.

Navrhované riešenia

Práve IFP navrhoval napríklad postaviť severný obchvat mesta v upravenej trase s jedným tunelom v polovičnom profile.

Doteraz sa totiž rátalo s tým, že v Prešove najprv pribudne 7,8-kilometrový úsek diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh za 356,3 milióna eur a neskôr má mesto odbremeniť necelých 15 kilometrov severného obchvatu na rýchlostnej ceste R4 odhadom za predbežne kalkulovaných 535 miliónov eur.

Analytici spomínali ako jedno z riešení napríklad aj východný obchvat mesta, s ktorým sa doteraz vôbec nepočítalo.

Túto možnosť ale dnes Stromček vylúčil s tým, že Prešov ako tretie najväčšie mesto na Slovensku počíta v tomto území s rezervou pre ďalší rozvoj mesta.

"Nie je možné tam postaviť diaľnicu," dodal štátny tajomník.

Jeho oponent v diskusii, opozičný poslanec hnutia OĽaNO-NOVA Ján Marosz však kritizoval vládu práve za drahý západojužný obchvat mesta, ktorý je už vysúťažený.

Opieral sa o analýzu Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO), podľa ktorej sa tri veľké diaľničné tendre, vrátane súťaže na tento úsek, vyhlasovali v približne rovnakom čase.

Tým sa podľa inštitútu zamedzilo väčšiemu súboju viacerých firiem v súťažiach a vytendrované ceny boli teda vyššie.

Zverejnia cenové ponuky firiem?

Marosz preto vyzval štát, aby zverejnil cenové ponuky firiem v týchto tendroch po jednotlivých položkách, aby ich bolo možné porovnať.

"Na základe toho zistíme, že sú tam obrovské vaty. Utekajú nám stovky miliónov eur," kritizoval poslanec.

Stromček mu však oponoval, že to, čo požaduje, nie je možné uskutočniť. Pretože jedna firma môže mať podľa neho niektoré položky nacenené ako drahšie, iné zase ako lacnejšie a ďalšia firma to má zase inak.

"To, čo rozprávate, nie je možné. Máme jedno jediné kritérium a to je výsledná cena," opísal.

Diskutujúci sa venovali aj téme výstavby bratislavského obchvatu, ktorý má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.

Podľa Stromčeka si koncesionár, čiže združene firiem, ktoré cestu stavia, momentálne pripravuje stavbu.

"Ide to zatiaľ podľa harmonogramu, robia sa prekládky sietí," opísal štátny tajomník.

S riadnou výstavbou by sa podľa jeho slov malo začať v júni tohto roku.

Problémy na stavbe

Poslanec Marosz však oponoval, že na stavbe sú obrovské problémy.

Aj keď sa už podpísala zmluva so stavbármi, pozemky pod cestou ešte nie sú usporiadané.

"Sú tam obrovské nášľapné míny," uviedol.

Stromček však reagoval s tým, že majetkovoprávne vyrovnanie je hotové na 99 %.

Je síce podľa neho pravda, že tieto termíny sú trochu v sklze, ale to odôvodňuje aj striedaním šéfov rezortu dopravy v minulom roku a tiež výmenami generálnych riaditeľov Národnej diaľničnej spoločnosti.

Podstatný je však podľa Stromčeka termín dokončenia obchvatu, čo je rok 2020, a ten stále platí.

Úradné dokumenty

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru, Úprava trolejového vedenia, oznam o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou Prešovský samosprávny kraj, Úrad Prešovského samosprávneho kraja, Odbor dopravy, oznamuje začatie stavebného konania a nariadenia ústneho konania, č. j. 02416/2017/OOD-002 zo dňa 10. 2. 2017 pre stavbu...

Poznámky k zákonom

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...

Pozemkové úpravy a ochrana pôdy

Motto: Bohatý hospodár nepredáva svoj majetok.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Trenčín: Vyvlastnenie vo verejnom záujme

O občianskom spolunažívaní by vedel rozprávať asi každý z nás. Obyvatelia ulice Jahodová v Trenčíne...

Územné a správne členenie Slovenska, história a vývoj

Publikácia opisuje vývoj územného a správneho členenia Slovenska od približne polovice druhého...