Nový poplatok za stavbu bude na vôli miestnych poslancov

Reklama:

Nový poplatok majú uhradiť všetci tí, ktorí stavajú. Rôzne sumy pre rôzne územia všade nevyužijú, hovorí VIKTOR NIŽŇANSKÝ, ktorý bol pri príprave prvých znení nového zákona.

14. 10. 2015

Zdroj: Halka Tytykalová, sme.sk

Reklama:

Dnes neexistujú žiadne pravidlá. Po novom si investor prečíta v zákone a vo VZN, do čoho ide. Priestor na korupciu sa zmenšuje, hovorí VIKTOR NIŽŇANSKÝ, riaditeľ Komunálneho výskumného a poradenského centra v Piešťanoch.

Návrh zákona o poplatkoch na rozvoj sa dostal do parlamentu. Predstavitelia Inštitútu urbánneho rozvoja (IUR) hovoria, že sa skĺzol len do podoby novej a príliš vysokej dane. Boli ste pri príprave prvých znení. Čo je na návrhu najhoršie a čo dobré v ňom zostalo?

„Nemám pocit, že by to skĺzlo len do podoby novej dane. V žiadnom prípade nejde o daň, ale o poplatok s jasným účelovým využitím. Ako sledujem diskusiu, aj IUR považuje legislatívnu úpravu za správny krok. To, že existujú na niektoré úpravy zákona iné názory medzi verejným a súkromným sektorom, považujem za logické. K pôvodným úvahám je zmenou spôsob stanovenia výšky poplatku. Ako člen komisie na ministerstve financií som navrhoval, aby sa k nej dospelo výpočtom na základe územnoplánovacej dokumentácie pre jednotlivé zóny. Po diskusii sa pracovná komisia zhodla na jednoduchšom spôsobe.“

Je poplatok privysoký?

„Výška poplatku ani zďaleka nepokrýva výdavky na súvisiace investície s novou výstavbou, tvorí zanedbateľné percento k cene bytu či rodinného domu alebo ku skutočným výdavkom na komplexnú infraštruktúru pri výstavbe nových lokalít. Preto ho považujem za príspevok k vyššej kvalite obytného prostredia v obciach a mestách. V pôvodnom návrhu bol aj časový horizont použitia poplatku. V prípade jeho nevyužitia by sa musel vracať investorovi. Zákon určuje, že výnos poplatku je príjmom obce, je definovaný predmet, použitie, spôsob stanovenia poplatku a zákon predpisuje, čo nemožno spoplatniť.“

Občania - stavebníci napríklad rodinných domov si budú musieť všimnúť a zvyknúť si, že sa ich to týka. Budú mať volení predstavitelia samospráv odvahu dať vysoké poplatky na územiach, kde sa predpokladá individuálna výstavba, no zároveň sa v takýchto nových štvrtiach bude musieť stavať od samotného začiatku infraštruktúra?

„Rozhodnutie o zavedení poplatku je v rukách miestneho zastupiteľstva. Považujem to za správne. Každá obec, každé mesto by malo zvažovať, aké investičné a prevádzkové náklady prinesie ich rozvoj a ako to bude financované. Obdobie dotačných zdrojov sa bude pomaly končiť a osobne nepovažujem za správne, aby rozvoj miest a obcí financovali obyvatelia iných miest a obcí práve prostredníctvom dotačných schém. Rozvoj mesta, obce má závisieť od využitia miestneho potenciálu."

Pre obce je táto verzia pohodlná. Stačí VZN, rozdeliť územie podľa výšky poplatku a inkasovať. A použiť peniaze tam, kde niečo treba hasiť a nie tam, kde je stavba. Majú nejaký motív, aby boli ochotné o zmenách v návrhu uvažovať?

„Myslím, že sa to nedá generalizovať. V prípade obcí a menších miest to naozaj bude jednoduchšie. V zásade nemajú ani dôvod deliť územie, možno s výnimkou, ak by chceli postaviť vedľa existujúcej „novú obec“. Vo väčších mestách bude poplatok vystavený podstatne širšej diskusii a bude potrebná podstatne dlhšia príprava, prepočty a argumentácia. Dôležité je, že to nebude unifikovaný systém pre Slovensko, vzhľadom na regionálne disparity a rôzne podmienky, ale aj preto, že každé mesto, obec je samostatným samosprávnym subjektom. Zákon definuje rámcové podmienky. Pozemková, bytová a ďalšie politiky sú v zmysle zákonov originálnou kompetenciou každej obce.“

Považujete v tomto ohľade návrh za transparentný? V IUR, ktorého členmi sú aj developeri, sa obávajú, že sa cez nerovnosť poplatkov na území obce či mesta bude riešiť aj konkurenčný boj. Vznikne priestor pre korupciu a vyradenie „nesympatizujúcich“.

„Dnes neexistujú žiadne pravidlá. Podľa mňa by malo byť vopred jasné, kde obec/mesto plánuje rozvoj, kde budú aké podmienky pre výstavbu vrátane poplatku za rozvoj. Investor by mal vedieť, do čoho v danom meste, obci, lokalite ide, pretože sa to dočíta vo VZN, ktoré predpisuje zákon. Tým sa podľa mňa priestor na korupciu znižuje. Naopak, zavádzať rôzne ďalšie dohody do zákona by mohlo opäť vytvoriť priestor pre korupciu. Za pozitívne považujem napríklad odporúčanie IUR doplniť zákon o povinné zverejňovanie výnosu a využitia poplatku na web stránke mesta alebo obce. Je to určite ďalší krok k vyššej transparentnosti.“

Úradné dokumenty

Diaľnica D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec - rozhodnutie ministra číslo 77/2016 o stavebnom povolení

Rozhodnutie ministra Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, číslo 12171/2016/D220-SLP/34379-M zo dňa 29. 6. 2016 o zmene rozhodnutia Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja...

Rýchlostná cesta R4 Prešov - severný obchvat, oznámenie o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie stavebného konania a upustenie od ústneho konania, č. j. 03358/2016/SCDPK-56357 zo dňa 7. 9. 2016 pre stavbu Rýchlostná cesta R4 Prešov - severný obchvat.

Pruské - kanalizácia a ČOV - prístupová cesta k ČOV - verejná vyhláška, oznámenie o začatí vyvlastňovacieho konania

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie vyvlastňovacieho konania pozemkov a nariadenie ústneho pojednávania, č. j. 233/2016 TS1-20/Po/1 zo dňa 15. 3. 2016 pre stavbu Pruské - kanalizácia a ČOV, prístupová cesta k...

Poznámky k zákonom

Územné a správne členenie Slovenska, história a vývoj

Publikácia opisuje vývoj územného a správneho členenia Slovenska od približne polovice druhého...

Predaj nehnuteľnosti. Dokedy mám povinnosť podať daňové priznanie na daň z nehnuteľností?

V minulom roku som predal nehnuteľnosť (pozemok, byt, dom) za ktorú som platil daň z nehnuteľností....

Premlčacia doba. Koľko trvá premlčacia doba? Čo je to premlčanie?

Štandardná premlčacia doba podľa Občianského zákonníka je tri roky. Vo veciach, na ktoré platí...

Priznal som sa k priestupku. Som automaticky vinný, ak sa v konaní o pokute nebránim?

Po obvinení z priestupku som sa v správnom konaní aktívne nebránil. Správny orgán ma uznal vinným...

Juraj Suchánek - Zákon o miestnych poplatkoch obsahuje viacero nezmyslov

Kupujete byt, staviate väčší dom alebo iba skleník na záhrade? Po novom sa vám to predraží. Podľa...

Zadržanie páchateľa. Môžem sám zadržať páchateľa?

Každá osoba má právo zadržať páchateľa za podmienok podľa trestného poriadku.

Vyrieši poplatok za rozvoj problém satelitov?

Od 1. novembra 2016 nadobudne účinnosť zákon 447/2015 Z. z., ktorý dáva samosprávam možnosť pri...

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Poplatok za miestny rozvoj zdvihne ceny bytov, tvrdia stavbári

Poplatok za rozvoj podľa stavbárov v konečnom dôsledku zdvihne ceny malometrážnych bytov. Ľudia,...

Košická radnica chystá nový územný plán. Bez verejného prerokovania

Na pripomienky ostávajú necelé dva týždne.