Nové PPP projekty budú skromnejšie. Budú asi v Bratislave

Reklama:

Štát dnes spláca na PPP diaľnice ročne asi 130 miliónov eur. Plánuje platiť dvakrát toľko. Cez eurofondy to má byť oveľa viac.

13. 02. 2013

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

Bratislava - V čase keď všetci hovoria o šetrení, má minister dopravy Ján Počiatek (Smer) začať okamžite a vo veľkom míňať. Od premiéra Roberta Fica totiž počas včerajšieho kontrolného dňa na ministerstve dostal príkaz, aby do najbližších parlamentných volieb preinvestoval miliardy eur.

„Do apríla 2016 bude do infraštruktúry, teda na cesty, diaľnice a železnice, investovaných osem miliárd eur,“ povedal Fico.

Premiér s ministrom tvrdia, že pôjde o peniaze z eurofondov a štátneho rozpočtu. Investície majú zabezpečiť ekonomický rast.

Ako v rozpočte

Osem miliárd eur zodpovedá približne štvornásobku ročného rozpočtu rezortu dopravy. Do osemmiliardovej sumy však môžu vstúpiť aj splátky za nové projekty PPP, ktoré Ficova vláda plánuje.

PPP cesty

Ficove plány

Prvá vláda Roberta Fica rozplánovala PPP projekty:

1. balík: 75 km medzi Martinom a Prešovom: 9,13 miliardy eur.
2. balík: asi 50 km medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami: 3,76 miliardy eur.
3. balík: takmer 30 km v okolí Žiliny: 8,5 miliardy eur.
1.a 3. balík vláda Ivety Radičovej zrušila. 2. je dostavaný a ročne stojí 130 mil. eur.

Druhá vláda Roberta Fica avizuje nový balík PPP:

Ročne má na PPP 260 mil. eur. Na PPP, ktoré sa splácajú 30 rokov, je to 7,8 mld. eur. Už spláca 2. balík PPP.

Fico tvrdí, že na zabezpečenie výstavby diaľnic, ktoré sa splácajú až potom, ako ich stavbár postaví, môže štát ročne vynaložiť 260 miliónov eur. Keďže PPP diaľnice sa obvykle splácajú 30 rokov, malo by ísť na súkromné diaľnice 7,8 miliardy eur.

Už dnes však štát ročne spláca na PPP rýchlocestu medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami asi 130 miliónov eur, upozorňuje exminister dopravy Ján Figeľ (KDH). To by znížilo Ficove plány na nové diaľnice na štyri miliardy eur počas 30 rokov.

Figeľ chápe Ficove výpočty ako signál, že Smer cúva z veľkých PPP projektov, aké pripravoval v minulosti. Vláde odporúča obmedzené prostriedky investovať cez PPP do obchvatu Bratislavy alebo rýchlostnej cesty číslo 7.

„V Bratislavskom kraji je obmedzené použitie eurofondov na výstavbu rýchlostných ciest. Ak vláda plánuje využiť PPP formu na inom úseku, oberá našich občanov, lebo je to nevýhodné,“ vraví Figeľ.

Počiatek vo svojom diaľničnom pláne spomína tiež obchvat hlavného mesta a R7 ako adeptov na PPP. Tie isté úseky by mu odporučil aj Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Zvážil by aj PPP dostavbu R1 od Banskej Bystrice po Ružomberok. Tu totiž hrozí tiež nedostatok peňazí z eurofondov. Rizikom je však aj to, že takáto diaľnica by príliš poškodila životné prostredie.

Premiér hovorí o zásobníku niekoľkých projektoch, z ktorých majú vytypované dva ako projekty PPP. Vicepre miér pre investície Ľubomír Vážny si ich predstavuje tiež okolo Bratislavy, ale aj pri Žiline, či na juhu Slovenska ako časti rýchlostnej cesty číslo 2.

Cena sa môže zvýšiť

Analytik inštitútu INEKO Peter Goliaš upozorňuje, že PPP diaľnice sa môžu ľahko predražiť. „Z minulosti máme skúsenosti, že PPP projekty na Slovensku prinášajú aj významné riziko predraženia,“ vraví.

Cena PPP diaľnic, ktoré rozbehla ešte prvá vláda Roberta Fica, sa niekoľkokrát zvyšovala. Boli za tým napríklad podmienky na trhoch, pre ne sa predražovali úvery na diaľnice pre stavbárov.

Neskôr, keď sa niektoré PPP projekty zrušili a začali a normálne tendrovať, firmy núkali aj o polovicu nižšie ceny na samotnú stavbu.

Práve stavbári majú podľa Počiatka teraz dôvod na radosť. Tvrdí, že sa bude investovať tak veľa, že by si mali prekontrolovať kapacity.

V tomto volebnom období chce totiž začať a rozostavať 310 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Z toho 133 plánuje do volieb aj odovzdať.

Figeľ hovorí, že silné reči ministra Počiatka a predsedu vlády sú o tom, že doteraz minister dopravy zaháľal. „Po desiatich mesiacoch Fico priznal, že Počiatek neurobil nič a dal mu konečne pokyny,“ povedal Figeľ.

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...